Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54144 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

axwell  
#308582
Orsa skrev:Inlägg av Orsa » 13 minuter sedan.
Har aldrig vägt den men stål är tyngre än man vill.
Du kan ju kolla vad 35x35 rör väger i tabell, det är ju mer än 3m som går åt. Det är i alla fall mycket tyngre än sågen.


Om jag inte räknar helt åt skogen så borde det klenaste användbara fyrkantsröret i rostfritt, dvs 2 mm * 30 dm väga runt 6,7 kg.

Kan idén komma från fällriktaren som Logosol säljer?

Samma nackdel med denna, du har alltid vinschen på den sida som den monterades.
I många situationer blir det problem att kunna dra runt vinschveven, ofta någonting som är i vägen.

Kapa loss nederdelen av det röda fyrkantsröret, svetsa dit en hake som det långa 35*35 kan stå på.
Nu är den delbar och det går att välja på vilken av de fyra sidorna som vinschen har bäst åtkomlighet.

I min egen fällriktare har jag ersatt "det röda" med ett runt rör med 27*2,7 mm rostfritt,bara längst ned lite fyrkantsrör.
Behöver då bara lyfta överdelen några cm för att kunna ändra riktning mellan spjut och vinsch :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

mghg  
#308602
Niklas persson skrev:Fan vad tramsig diskussion!

Ja, men bitvis ganska underhållande :wink:

Min slutsats av denna tråd är att det är svårt att i ett internetforum övertyga någon om att kilar är bättre än brytjärn och fällriktare/trädtryckare.

Det är väldigt lätt att visa kilens överlägsenhet när man är i skogen.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

axwell  
#308625
mghg skrev:Min slutsats av denna tråd är att det är svårt att i ett internetforum övertyga någon om att kilar är bättre än brytjärn och fällriktare/trädtryckare.


Så skulle man kunna tolka det om man bara tittar på inläggen med negativ uppfattning om kilar.
Själv har jag ett inlägg runt fällriktare, det betyder inte att jag skulle vara svår att övertyga om kilarnas förträfflighet.
Minst tre kilar har jag med mig i de flesta fall, 1 kil räcker i 98 % av mina trädfällningar om jag inkluderar där ingen kil behövs.

Brytjärn; bara för att med vändhaken sno runt stammar eller baxa i sida.

Fällriktare; Lyfta och sidoförflytta tunga saker som ved/timmervagn, kortare vinschningar av timmer, rikta fällning av motlutande träd, speciellt klunga av lövträd med gemensamt rotsystem där alla träd måste fällas åt samma håll.

Tråden handlar om glidande kilar, tar trots det upp den här kilen
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... kil-14494/

som hittills inte visat sig glida speciellt bra, det kan bero på gynnsam väderlek så att hullingarna griper i underlaget.

Sträng kyla har jag inte testat i ännu, återstår att se om dom håller för yxklackens misshandel :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Hema  
#308648 Varje situation är unik och kräver sina lösningar. Fann igår att Jonsered hade dessa kilar http://www.jonsered.com/int/accessories-parts/tools/wedges/felling-wedge/ mobilversionen är högst bristfällig. Verkar som om Hva hellre kör märket i sank, än att ta en fajt. Varför är det nästan bara hva vs. sthil-butiker nu förtiden? (Dock utanför ämnet.) Ska försöka komma över en uppsättning jonseredkilar.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Hema  
#308649
axwell skrev:
mghg skrev:Min slutsats av denna tråd är att det är svårt att i ett internetforum övertyga någon om att kilar är bättre än brytjärn och fällriktare/trädtryckare.


Så skulle man kunna tolka det om man bara tittar på inläggen med negativ uppfattning om kilar.
Själv har jag ett inlägg runt fällriktare, det betyder inte att jag skulle vara svår att övertyga om kilarnas förträfflighet.
Minst tre kilar har jag med mig i de flesta fall, 1 kil räcker i 98 % av mina trädfällningar om jag inkluderar där ingen kil behövs.

Brytjärn; bara för att med vändhaken sno runt stammar eller baxa i sida.

Fällriktare; Lyfta och sidoförflytta tunga saker som ved/timmervagn, kortare vinschningar av timmer, rikta fällning av motlutande träd, speciellt klunga av lövträd med gemensamt rotsystem där alla träd måste fällas åt samma håll.

Tråden handlar om glidande kilar, tar trots det upp den här kilen
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... kil-14494/

som hittills inte visat sig glida speciellt bra, det kan bero på gynnsam väderlek så att hullingarna griper i underlaget.

Sträng kyla har jag inte testat i ännu, återstår att se om dom håller för yxklackens misshandel :mrgreen:

Tycker den liknar min mellanstorlek av märket stihl. Dock lite låg, men då blir den klart lättare att slå in.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

mghg  
#308655
axwell skrev:
mghg skrev:Min slutsats av denna tråd är att det är svårt att i ett internetforum övertyga någon om att kilar är bättre än brytjärn och fällriktare/trädtryckare.


Så skulle man kunna tolka det om man bara tittar på inläggen med negativ uppfattning om kilar.
Själv har jag ett inlägg runt fällriktare, det betyder inte att jag skulle vara svår att övertyga om kilarnas förträfflighet.

Det jag skrev var en reflektion över att skogsarbete är en praktisk verksamhet som ibland är svårt att beskriva kortfattat i text. Det jag skrev är inte komplett utan sin avslutning:
mghg skrev:Det är väldigt lätt att visa kilens överlägsenhet när man är i skogen.


Niklas persson, Peteflamingstar, Erre, Jim_the_one m.fl. har i den här tråden lagt fram goda argument för att man skall använda kilar. Dessa argument har entydigt vetenskapligt stöd: En stor kil ger alltid ett större fällmoment än ett brytjärn och i de fall när det kan vara någon mening att använda en fällriktare så får man ett större fällmoment med två stora kilar. Dessutom medför användning av kilar inte samma påfrestning på ryggen som användning av brytjärn och det kanske är det viktigaste argumentet.

Men om man är stor och stark och i hela sitt skogsverksamma liv har klarat sig med brytjärn och dessutom kanske bara sett små kilar så förstår jag att man är allmänt skeptisk mot kilar. Har man dessutom tillverkat sin egen fällriktare eller någon annan domkraftslösning så har jag all förståelse för att man är stolt över sin egen konstruktion. Har man köpt en "Stalpen" för dyra pengar så kan det inte vara kul att läsa påståenden om att två plastbitar är bättre.

Av egen erfarenhet vet jag att dock det är lätt övertyga den mest inbitne brytjärnsanvändaren genom att först visa och sedan låta personen i fråga själv använda kil som fällredskap på ett normalstort träd.

Axwell, jag är medveten om att denna tråd ursprungligen handlade om glidande kilar. Men det är inte vad flesta inläggen har handlat om.

Hema skrev:Varje situation är unik och kräver sina lösningar.

Bra påpekan. För egen del har jag alltid med mig tre kilar till skogen så att jag är beredd på svåra fall. Men jag tycker att det räcker att ha endast en kil i bältet och därmed är det inte speciellt mycekt att bära på. Som slagverktyg använder jag ett slagbrytjärn som även duger gott som brytjärn när träden är så små att stora kilar inte är användbara. Vid fällning av klena träd som står så tätt att de lätt fastnar kan en slana vara överlägsen både kilar och brytjärn.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308667 Man skulle kunna stryka på ett lager sandfärg, visserligen far det mesta bort redan vid första användning, men några få korn kanske räcker.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

axwell  
#308674
Hema skrev:Tycker den liknar min mellanstorlek av märket stihl. Dock lite låg, men då blir den klart lättare att slå in.


Ja, den hade gärna fått vara lite högre, den korta är något högre, saknar dock hullingar enl. bilden.

Man får såga djupare riktskär på större träd, då räcker troligen lutningen som 24 mm ger i bakkant av fällskäret.
Alternativt dribbla med fler kilar och andra hjälpmedel :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308685
axwell skrev:
Hema skrev:Tycker den liknar min mellanstorlek av märket stihl. Dock lite låg, men då blir den klart lättare att slå in.


Ja, den hade gärna fått vara lite högre, den korta är något högre, saknar dock hullingar enl. bilden.

Man får såga djupare riktskär på större träd, då räcker troligen lutningen som 24 mm ger i bakkant av fällskäret.
Alternativt dribbla med fler kilar och andra hjälpmedel :mrgreen:

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=37

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Erre  
#308687 Kraftutveckling på dom olika fällhjälpmedlen.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Hema  
#308690
knaggen skrev:
axwell skrev:
Hema skrev:Tycker den liknar min mellanstorlek av märket stihl. Dock lite låg, men då blir den klart lättare att slå in.


Ja, den hade gärna fått vara lite högre, den korta är något högre, saknar dock hullingar enl. bilden.

Man får såga djupare riktskär på större träd, då räcker troligen lutningen som 24 mm ger i bakkant av fällskäret.
Alternativt dribbla med fler kilar och andra hjälpmedel :mrgreen:

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=37
Nice :)

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

hlb  
#308707
003.JPG
Här kommer bilder på den gamla trotjänaren. Fyrkantrör 40x40 x1,5 mm 2,7 m lång hopvevad. Vikt totalt ca 6,5 kg. Har tryckt hundratals träd med den. Kanske 2 mm gods hade varit bättre, men 1,5 kg tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

hlb  
#308717 Zooom

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

johan eriksson  
#308722 Tack för bilderna

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#308757 Myket god ide! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).