Arbetskläder för skogen

Lite nyare grejer .

17 inlägg 9763 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lite nyare grejer .

Flugfiskaren  
#308492 Vart tycker ni jag ska beställa lite nyare grejer från .

Jag är i behov av en ny hjälm , huggarvantar , och kanske stövlar .

Vilka fabrikat och modeller rekommenderar ni av ovanstående saker jag behöver , kanske huggarkängor så jag slipper stövlarna men med tanke på att jag inte är i skogen så ofta kanske det är onödigt .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nyare grejer .

anersimyra  
#308505 Jag köpte riktigt bra huggarbrallor och blusar från Engelbert & Strauss. Kläderna är " misstänkt " lika Pfanners produkter. Två par brallor och två par blusar kostade ett par hundringar mer än ett par HVA huggarbrallor.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lite nyare grejer .

Carlfritidshuggare  
#308514 Har Stihls hjälm (tillverkas av 3M). Steglös inställning, sitter bra, upplever hjälmen som hållbar och rejäl.

Oregon Fiordland II-byxor. Sitter skönt men kan inte riktigt uttala mig om slitstyrkan.

Bytte stövlarna mot kängor. Stor komfortskillnad om du frågar mig. Svettblötan har minskat väsentligt. Dessutom känns kängorna stadigare runt vristen samt något lättare. Sämre sågskydd än stövlarna. Valde mellan Stihl-kängor och Oregon Waipoua. Valet föll även här på Oregon eftersom de kändes lite bredare vilket passar mina fötter bättre. Läste någonstans att Waipoua-kängan är på utgående men är lite osäker på var jag såg uppgiften och om den stämmer.

Har Jonsereds handskar - inget sågskydd.

Oregons prylar varierar rätt mycket i pris så kolla runt lite om du är intresserad av deras utrustning (gäller väl kanske samtliga märken). Oregon har heller inte "körkortsrabatt" vilket jag kan tycka är synd för en så stor leverantör.

Avatar Fallback

Re: Lite nyare grejer .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308526 Jula hade mellandagsrea på bla huggarkläder. Köpte jacka och stövlar för 1100:- totalt.

Användarvisningsbild

Re: Lite nyare grejer .

JensSkoog  
#308537
Flugfiskaren skrev:, kanske huggarkängor så jag slipper stövlarna men med tanke på att jag inte är i skogen så ofta kanske det är onödigt .

Finns bra köp många platsar, men om jag var du skulle jag köpa kängor och inte stövlar! Skulle hellre gå barfotad i huggningen än å använda stövlar igjen. :lol: Du skulle prova vandra runnt lite i huggarbyxorna innan du köper dom. Skiljer mycket på hur komfortabla dom är. Själv har jag Stihls X-fit byxor. Dom är underbara, men rent för dyra. :roll:

Avatar Fallback

Re: Lite nyare grejer .

rikard_e  
#308539 Kan rekomendera husqvarnas nya huggarhjälm iaf,

http://www.husqvarna.com/se/accessories ... technical/

Användarvisningsbild

Re: Lite nyare grejer .

T Landström  
#308553
rikard_e skrev:Kan rekomendera husqvarnas nya huggarhjälm iaf,

http://www.husqvarna.com/se/accessories ... technical/


Tänkte säga det oxå...provade den hos handlaren när jag köpte nya dunken...ångrar att jag köpte ny hjälm ifjol... ;)

Användarvisningsbild

Re: Lite nyare grejer .

Peteflamingstar  
#308554
anersimyra skrev:Jag köpte riktigt bra huggarbrallor och blusar från Engelbert & Strauss. Kläderna är " misstänkt " lika Pfanners produkter. Två par brallor och två par blusar kostade ett par hundringar mer än ett par HVA huggarbrallor.. :smile:


Kan också verkligen rekommendera deras prylar, bra kvalité för småpengar i sammanhanget. Hoppas bara de tar fram en blus med fler reflexer än nuvarande, ifall det uppstår frågor kring varselstandarden. Ska du köpa huggarkängor så är jag nöjd med Oregons. Handskar använder jag Guide ofodrade på sommaren, eller Stihls, fodrade funkar med valfria Tegera arbetshandskar.

Avatar Fallback

Re: Lite nyare grejer .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308560 Funkar kängor när man.klafsar omkring i mosse när det tränger upp vatten? Eller när det regnar? När.jag röjer blir det ofta gummistövlar framför kängor.

Användarvisningsbild

Re: Lite nyare grejer .

JensSkoog  
#308618 Jag blir mindre blöt i kängor än i stövlar :mrgreen: I stövlar blir jag så svettig att det är särs obekvämt! Mina Stihl huggarkängor holle gott i våt mosse och regn.

Avatar Fallback

Re: Lite nyare grejer .

rikard_e  
#308624
T Landström skrev:
rikard_e skrev:Kan rekomendera husqvarnas nya huggarhjälm iaf,

http://www.husqvarna.com/se/accessories ... technical/


Tänkte säga det oxå...provade den hos handlaren när jag köpte nya dunken...ångrar att jag köpte ny hjälm ifjol... ;)


jag köpte också ny hjälm för 1 eller 2 år sen, men har haft nackbesvär, så hade det som ursäkt när jag skulle köpa nya hjälmen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Lite nyare grejer .

Carlfritidshuggare  
#308644
Mangan skrev:Funkar kängor när man.klafsar omkring i mosse när det tränger upp vatten? Eller när det regnar? När.jag röjer blir det ofta gummistövlar framför kängor.


Beror nog på märke och modell. Mina kängor "står emot" väta (och kedjeolja visade ett ofrivilligt test :sad: ) men jag skulle inte våga klafsa runt med dem i en mosse.

Oregon Waipoua har så kallat e-leather som material. Har inte blivit klok på om det går att smörja in. Har inte hittat något skötselråd - kanske någon här känner till det? Tills jag vet bättre blir det stövlar om jag vet att jag ska ut i rejält blöt mark.

100 år gammal erfarenhet från scouterna stödjer Jens tes: Väl skötta och insmorda läderkängor håller emot väta som vore de av gummi.

Avatar Fallback

Re: Lite nyare grejer .

Fredrik N  
#308670 Några har rekommenderat husqvarnas nya hjälm.
Jag kan bara hålla med.
Jag satte inte på den lilla skärmen som följde med. Tyckte att det skymde sikten uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Lite nyare grejer .

loppan  
#308676 Hvas första riktiga hjälm,betydligt bättre än den gamla.
Går att hitta för strax under tusenlappen på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Lite nyare grejer .

Valmet6400  
#308679 Skärmen är bra, åtminstone när det är snö i träden, kommer inte på gallret i ögonhöjd..min erfarenhet iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).