Arbetskläder för skogen

Tips på bra underställ och mellanlager?

29 inlägg 14661 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Sture Andersson  
#308466 Intresant tipps ,ser lite klumpig ut har du testat,annars är det nog vad jag behöver

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308480 Har testat och kan intyga att den värmer gott. Tyvärr tenderar de elastiska banden att tänjas ut väl snabbt. Jag fick snabbt sy på en "strumphållare" mellan knäbandet och midjebandet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

volvo_per  
#308500 Detta är precis vad jag skulle behöva också. Tyvärr ser den lite klumpig ut :( men är den smidigare på riktigt? Att ha innanför alla kläder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308518 Jag brukar ha den utanpå byxorna. Dock inte huggarbyxorna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Sture Andersson  
#308532 Niking tycker du att du kan röra dig bra med dom under huggarbyxorna.Vad tror du om storleken ,jag är 184 lång brukar ha XL ,ska jag ta den största.
En annan fråga som kanske inte hör hit men jag blir nyfiken,jag har problem med min rygg det är därför jag inte kan hålla mig varm om baken ,har du samma problem?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308540 Boxeshorts kan man få i merinoull.
Anvender selv et støttebelte typ dette http://www.clasohlson.com/se/St%C3%B6db%C3%A4lte/Pr315471002
om ryggen verker. Det blir mer en varmt nok etter min smak.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Seb macahan  
#308543 Jag kör med bambuunderställ från Ge-kås i Ullared. 149kr per set. Funkar i skogen och jobba som snickare vintertid. Har provat alla "dyra" ställ Hh Blåkläder Craft mm. Inte ett dugg bättre enl. Mig

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308545
Sture Andersson skrev:Niking tycker du att du kan röra dig bra med dom under huggarbyxorna.Vad tror du om storleken ,jag är 184 lång brukar ha XL ,ska jag ta den största.
En annan fråga som kanske inte hör hit men jag blir nyfiken,jag har problem med min rygg det är därför jag inte kan hålla mig varm om baken ,har du samma problem?


Jag har tidigare haft en del problem med ryggen, men problemet försvann till stor del sedan jag skaffade ståbord till datorn. Däremot blir jag emellanåt kall om baken och då ofta även magen. Då brukar också diarén komma som ett brev på posten. 😈

Jag är 196 cm och har XL. XL torde funka för dig också.

Som jag skrev tidigare, så har jag hittills inte behövt ha dem tillsammans med huggarbyxorna. Men jag upplever inte "sittlappen" som klumpig.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Scoutman  
#308569 Har Lager 1 bambu/ullställ (http://www.idefixteko.se/open_produkter ... plats=1511) sedan förra vintern funka kanon! Funderar på att köpa nytt lager 2/mellanlager, modell pinewood microfleece. Har annars mina favorit mellanlagerlångkalsonger efter farfar ett par fula håliga & utnötta stickade "Knickersmodell" men de är slut sen minst 1 generation tillbaks, men sköna & perfekt vid kallaste väderleken.

Användarvisningsbild

Oregon Fjordland underställ i bomull/polyester

traktorz  
#316215 Har undvikit bomull som första lager, istället använt typ superunderställ av 100% polyester från Craft, Haglöfs etc. Men för riktigt kalla dagar, mest vid skidåkning, så har jag H-H underställ i enblandning 57% Merino Ull & 43% Polypropylen.

Råkade just på att Jula rear ut vinter-underställ från Oregon, för 99:50 per del, modellen Fjordland i en blandning av 88% bomull & 12% polyester. Oerhört sköna, i storlek XXL som motsvarar H-H XL.

Får se om jag nu omvärderar bomullsinblandningen som lager ett, vilket jag tisidare undvikit. Men har haft mycket positiva erfarenheter av Oregons huggar-kläder, så jag litar på att kanadensarna vet hur man klär i kylan, som är värre än vår faktiskt.

P2139000v1024.jpg

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

volvo_per  
#316228 Okej. Köpte lite woolpower kläder. Är starkt att rekommendera. Riktigt sköna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Fjordland underställ i bomull/polyester

Chuck Norris  
#316235
traktorz skrev:Har undvikit bomull som första lager, istället använt typ superunderställ av 100% polyester från Craft, Haglöfs etc. Men för riktigt kalla dagar, mest vid skidåkning, så har jag H-H underställ i enblandning 57% Merino Ull & 43% Polypropylen.

Råkade just på att Jula rear ut vinter-underställ från Oregon, för 99:50 per del, modellen Fjordland i en blandning av 88% bomull & 12% polyester. Oerhört sköna, i storlek XXL som motsvarar H-H XL.

Får se om jag nu omvärderar bomullsinblandningen som lager ett, vilket jag tisidare undvikit. Men har haft mycket positiva erfarenheter av Oregons huggar-kläder, så jag litar på att kanadensarna vet hur man klär i kylan, som är värre än vår faktiskt.

P2139000v1024.jpg


Är det gylf på den där modellen?

Allt med gylf går bort för min del. Jag menar vem fan behöver en gylf? Pissa kan man väl klara ändå. Gylfen blir bara en massa tyg på tyg och känns som en blöja.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Chainsaw Charlie  
#316246 Kronans M90 långkalsonger och tröja. Ärligt stulna från värnplikten för 12 år sedan. Fick med mig två par av varje och använder dom till allt vintertid, huggning, planering, träning och bara lulla runt ute när det är minusgrader. Ett par av långkallingarna börjar se ut som nätstrumpor vid det här laget annars håller allt ihop förvånansvärt bra med tanke hur mycket dom har använts.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Fjordland underställ i bomull/polyester

traktorz  
#316248
Chuck Norris skrev:Är det gylf på den där modellen?

Allt med gylf går bort för min del. Jag menar vem fan behöver en gylf? Pissa kan man väl klara ändå. Gylfen blir bara en massa tyg på tyg och känns som en blöja.


-Ja, det är gylf med sidodörr.
-Det stämmer att det då blir det extra tyg i fronten, kanske funkar som vindskydd mot blåskatarr?

-Vet inte om det finns en dammodell för sitt-kissare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).