Avverkning (slutavverkning)

Markskadegaranti å södra....

66 inlägg 30256 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

jannee  
#308214 Många gånger har tydligen skogsägarna svårt att förstå vad det hela handlar om. Åkarna försöker så långt det går att undvika tomkörningar och självklart bomkörningar + samtidigt vara skogsägarna till lags.
Kanske lastar ett lass massa till ett bruk, i brukets närhet ett lass timmer till såg A därefter ett lass kubb till såg B därifrån ett lass timmer till sågverk A. Transportledaren försöker i möjligaste mån minimera tomkörning. P.g.a.d. kan ibland någon trave massaved blir kvarliggande en längre tid, viktigast är att timmer/kubb kommer fram innan det förstörs.
Den tiden är förbi när man bara körde timmer för en såg/eller massa till ett bruk, utan returlass är snart kk ett faktum.
I Norrland kanske man kan hålla på så men inte här i södra landsändan, därom är prispressen alltför hård.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

isteskog  
#308221 Knappast i Norrland heller! Är nog samma förutsättningar här uppe med! Är tjenis med en lastbilschaffis och tomkörningar försöker de undvika.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

jannee  
#308226 Kanske inte varit vaken men när jag kört styckegodsbil på Norrland så möter man ibland timmerbilar och INGEN har någon kran med sig. Är det så att på alla upplag har de en bil med kran.
Förr i tiden ställde vi ibland av kranen, numera är det ytterst sällsynt, man få ta den smällen.

Användarvisningsbild

Re: Markskadegaranti å södra....

Erre  
#308232 Kan bara tala för mig själv men jag tycker det här med vägar är inget konstigt.
Jag vill väl ha ordning på mina vägar och vändplaner, bla av egenintresse för att kunna färdas på dom själv med personbil året runt.
Skulle skämmas ihjäl om man gjorde en avverkning och lastbilarna fick gren på gren emot hytten på vägen in, och sen att låta dom vända i något surhål där varje vändning gräver ner hjulen en dm. Och med last på vägen ut kör dom sönder fälgar mot stenar som ligger för nära vägen.
Jag vill ha ordning på torpet och det innebär ÄVEN vägarna.

Nu delar vi inte väg med någon annan markägare då jag vet av erfarenhet att det kan ibland bli ett litet helv... att få att funka bra.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

isteskog  
#308264 Jannee! Min kompis kör virke åt Sveaskog och de tar av kranen ibland, de kan ta lite till då. Annars är det bolagsbilarna du har sett. De har kranbil på de större avverkningarna. Mellanskog, Rundvirke m fl har kran på lastbilarna. Det här gäller Södra Norrland. :smile:

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316587
jannee skrev:Nä du Mangan, du har helt fel. Det är skogsägaren som är skyldig att ha en framkomlig väg dit han lagt sitt virke.


Vägen skall vara framkomlig i tre veckor efter anmält virke. Nu har det gått två veckor, veden ligger kvar. Skall vi tro att de kommer lagom till tjällossningen i år igen? :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).