Motorsåg och handhållet

Dålig kvalite på hva svärd ?

32 inlägg 13631 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#308027 De kommer nog i både 1,3 och 1,5. Jag tror jag beställde 1,5.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

palbin  
#308030 Jag kör med Oregon LaserTip hardnose på några Hva-små-
sågar ( :) ) - tex denna 346xp

DSC00735.JPG

Hardnose-svärd har väl sina aber - men då det gäller korta
svärdslängder tycker jag fördelarna kan överväga ... . I vart
fall är dessa så tåliga man kan önska ...

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Tosca  
#308065
anersimyra skrev: Svens maskin i Harads kommer få hem Sugihara lite i början av 2016.. :smile:

Det är ju mer än ett år tills dess, ska det inte kunna gå fortare än så?

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#308066
Tosca skrev:
anersimyra skrev: Svens maskin i Harads kommer få hem Sugihara lite i början av 2016.. :smile:

Det är ju mer än ett år tills dess, ska det inte kunna gå fortare än så?
:lol: :lol: :lol: 2015 såklart.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Tosca  
#308080 Ja, då låter det genast mer lovande.

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Tor R  
#308096
anersimyra skrev:
Tosca skrev:
anersimyra skrev: Svens maskin i Harads kommer få hem Sugihara lite i början av 2016.. :smile:

Det är ju mer än ett år tills dess, ska det inte kunna gå fortare än så?
:lol: :lol: :lol: 2015 såklart.. :smile: :smile:

Man vet aldri med SugiHara, 2016 kan bli realiteten.......
Får jo virkelig håpe at lightweight pro kommer til Skandinavia, jeg er mest interessert i 1,3mm, men jeg tar gladelig også 1,5mm. Gir mer utvalg i kjeder med 1,5, så det er en god pluss.

Man kan bestille dem fra England, men jeg har bare sett 1,5mm i lightweight pro der. USA er for det meste bare 1,3mm, men kun sverd fra 16" eller lengre.

En ting som virker litt negativt med SugiHara lightweight pro sverd er at jeg synes 2253 søler en del mer olje. Jeg vil tro at en liten modd kan hjelpe litt.

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

brassel  
#308168 Själv så testas just nu ett 16; 1,5 svärd o två kedjor från Biltema för inalles 300 ink moms.
Spännande o se hur länge de håller i mitt lite relativt blygsamma sågande.

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308186 Ett oregon pro-am plus två kedjor 15" kan du få för 399 i paket. Så biltema måste vara nästan lika bra för att de skall löna sig. :)

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

brassel  
#308209 Vars?

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308213 Sibro. Gårab kostar 432.

Detta är 15", 13" är billigare.

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Huskyman  
#309838
anersimyra skrev:Problemen med 1,3 mm HVA / Jonsered svärd är välkänt. Se gärna gruppen: Vi som är manuellarbetare i skogen på Facebook. Helt klart är det frågan om en svag konstruktion, inte ett handhavandefel.. :smile: :smile:

Så problemet finns bara på HVA-svärd med 1,3mm?
Jag har lyckats med konststycket att paja noshjulet på svärd från både Oregano och Windsor. Men det är väl jag som är en klantpelle.....

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#309851
Huskyman skrev:
anersimyra skrev:Problemen med 1,3 mm HVA / Jonsered svärd är välkänt. Se gärna gruppen: Vi som är manuellarbetare i skogen på Facebook. Helt klart är det frågan om en svag konstruktion, inte ett handhavandefel.. :smile: :smile:

Så problemet finns bara på HVA-svärd med 1,3mm?
Jag har lyckats med konststycket att paja noshjulet på svärd från både Oregano och Windsor. Men det är väl jag som är en klantpelle.....
Nejdå Göran, billiga laminatsvärd går sönder oavsett märke.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

SawTroll  
#309934
Mangan skrev:Ett oregon pro-am plus två kedjor 15" kan du få för 399 i paket. Så biltema måste vara nästan lika bra för att de skall löna sig. :)


Jeg ville aldri kjøpt et pro-am, da det antakelig er en billig-utgave av pro-lite. Pro-lite er OK for et laminert sverd, men de er allikevel litt tunge ift original HVA eller Rollomatic E.

For øvrig har jeg aldri hatt noe egentlig problem med original HVA, selv om de ikke er all verdens slitesterke. Fungerer fint på mindre sager (jeg er ikke proff), og jeg liker at de er lette.

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309951 Ja pro-am duger utmärkt åt mig än så länge. Har nog kört 100 timmar iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#309956 Oregon Pro - lite är definitivt lättare än HVA / Jonsered.. :geek: :geek: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).