Motorsåg och handhållet

Är ni lika modiga?

19 inlägg 6696 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är ni lika modiga?

cruisern  
#307906 Fick nedan video från en bekant som undrade om denna typ av fällning hörde till min vardag. Svaret från mig var nej.

Rent tekniskt är det inte svårt. Trädet såg ju friskt ut och hade ingen konstig lutning. Är man bara noggrann när man gör sitt riktskär så kan trädet bara falla i en bestämd riktning. Frågan är sedan om man skulle våga även om man vet att man klarar det. Jag är inte så säker på detta. Det var ju en inte heller något litet träd.

Hur ser ni övriga på detta? Hur resonerar ni?





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är ni lika modiga?

Blivande snickare  
#307909 Skulle det ha varit två andra träd som det skulle fällas emellan så skulle jag kanske ha gjort det, men inte mellan två hus så där, å allra minst ett så där stort träd! :shock:

Synd att han inte filmar stubben närmare, hade varit kul å se hur mycket tur han hade :mrgreen: :wink:

Avatar Fallback

Re: Är ni lika modiga?

jannee  
#307913 Detta bör en yrkesman klara lätt som en plätt, själv skulle jag idag (för gammal och feg) inte ens tänka tanken.
Rikta fällhugget rätt + har rätt brytmån - vad kan gå fel - om det inte börja blåsa.

Användarvisningsbild

Re: Är ni lika modiga?

anersimyra  
#307915 Om kunden tar hela ansvaret..SJÄLVKLART !!!.. :smile: :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Är ni lika modiga?

palbin  
#307990 Oftast är väl den mest "naturliga" (=minst äventyrliga) fäll-
ningsmetoden att föredra - tex klättrare - kostar bara typ
1500 kr lokalt ... .

Avatar Fallback

Re: Är ni lika modiga?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308001 Skjulet verkade inte mycket värt, så risken var väl inte jättestor.Jag hade nog gjort det, lite beroende på byggnaderna och omgivningen.

Avatar Fallback

Re: Är ni lika modiga?

rikard_e  
#308009 Hade aldrig gjort det, kvittar hur väl man siktar, det finns andra saker så som vind och grenar som man ska räkna in, och med den marginalen så aldrig i livet.

Användarvisningsbild

Re: Är ni lika modiga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308020
rikard_e skrev:Hade aldrig gjort det, kvittar hur väl man siktar, det finns andra saker så som vind och grenar som man ska räkna in, och med den marginalen så aldrig i livet.

Håller med om att det finns för mycket o chansa på. Han hade en jäkla tur inte rotbiten slog upp.....

Avatar Fallback

Re: Är ni lika modiga?

isteskog  
#308075 Skulle inte vilja bli omtalad som den som fällde på en byggnad! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Är ni lika modiga?

stegmaster  
#308078
isteskog skrev:Skulle inte vilja bli omtalad som den som fällde på en byggnad! :wink:

Varför inte det, all reklam er vel bättre enn ingen als? :D

Avatar Fallback

Re: Är ni lika modiga?

isteskog  
#308089 Haha! Sån reklam klarar jag mig utan :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Är ni lika modiga?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308097 Om husen ändå skulle rivas så hade jag inte tvekat... men om jag skulle vara rädd om husen så skulle jag inte provat...

Användarvisningsbild

Re: Är ni lika modiga?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308110 Det räcker med en gren/sten/ojämnhet i marken så kan stammen slå lite i sida. Och med ett sådant grovt träd är det tillräckligt för att putsen på huset ska spricka och falla av.

Jag skulle inte gjort det.

Tänk på hur många filmer ni sett på youtube där det gått åt pipan. Då är det kanske inte så konstigt att ETT har gått bra... ;)

Avatar Fallback

Re: Är ni lika modiga?

Hema  
#308136
stegmaster skrev:
isteskog skrev:Skulle inte vilja bli omtalad som den som fällde på en byggnad! :wink:

Varför inte det, all reklam er vel bättre enn ingen als? :D

Haha

Avatar Fallback

Re: Är ni lika modiga?

rikard_e  
#308150 Jag nöjer mig med mitt äventyr, högg runt en stuga.

Nu kvittade vad som hände med stugan eftersom den skulle rivas, men tänker inte få det som "stämpel" på mig om det nu skulle hända något. Så brytmånen har jag aldrig varit så noga med som just det projektet.

Detta var nära nog. Var runt 5 träd jag la nära stugan. Allt gick bra, men när jag körde undan grotet som låg på plana delen så fick jag tag om en typ av sten, nån byggsten eller nått med gripen och krossade en bit, såg att det flög iväg en bit, och upptäckte senare att den hade hittat sin väg genom en ruta på stugan. f*****n va man skäms...

IMG_20141028_124737.jpg


IMG_20141102_123724.jpg


samt det som stod på vänster sidan om stugan fick läggas på stugans vänstra sida, mellan byggnad och staket.

Jag kan inte klappa mig på axeln, jag hade aldrig klarat detta utan bra kursers och bra lärare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).