Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54116 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

palbin  
#308058
zeaflower skrev:Jag har alltid använt brytjärn tills jag blev ordentligt visad hur kilar funkar. Jag tycker kilar ger en helt annan kontroll.
Enda gången brytjärn är bättre är vid klena dimensioner, typ under 25-30 cm. Över det vinner kilar i min bok.
Att ha med kilar och handslägga/yxa i bältet är inget problem alls.


Just de - precis min åsikt :) - å andra sidan har jag sett
en åtminstone lokalt berömd trädfällare använda vanligt
litet Fiskarns brytjärn för ganska stora träd - det lär väl
i vart fall inte vara svårt räkna ut brytjärnets potential -
tex kan det stora Bacho 130 cm med en anbringad bryt-
kraft av 75 kg = cirkus 100 kgmeter flytta ett 1-ton träd
som lutar arcsinus(0,1) grader bakåt - om jag inte miss-
tar mig - sen får man förstås väga kostnaden för ev miss-
tag i beräkningar och bedömingar mm ... .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308061
Carlfritidshuggare skrev:Jag som nybörjare fick på AB-kursen inte lära mig att använda annat än kilar och handkraft. Brytjärn ingick inte i arsenalen. Använder Oregon-kilar som jag tycker funkar rätt bra (inga jätteträd men väl björkar med cirka 35-40 cm diameter).

Har nu införskaffat ett brytjärn som jag ska testa i helgen på lite klenare träd. Är rätt tätt och jag är både kort och inte så stark så tycker jag handkraft funkar sådär när det ar emot lite.

Säker skog förespråkar även att trycka med slana men jag har svårt för både balans och tryck med den metoden. På kursen tror jag knappt det förekom även om det med all säkerhet pratades om det. Har just inte sett någon här på forumet som nämnt slana i diskussioner om fällteknik. För att det är för banalt annat än för en nykomling eller för att det inte används så mycket?
Slana kan vara en riktigt bra nödlösning när träden " trilskas." I det dagliga arbetet är Slana inget egentligt alternativ av flera skäl : den är lång, du kan inte hindra att sågen nyper fast, den ger begränsad styrka jämfört med annat, den glider lätt av stammen om grenar saknas, det går förstås att lösa genom att tillverka en Slana med flottningshake. Men som sagt, bättre och enklare alternativ finns.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308064
palbin skrev:
zeaflower skrev:Jag har alltid använt brytjärn tills jag blev ordentligt visad hur kilar funkar. Jag tycker kilar ger en helt annan kontroll.
Enda gången brytjärn är bättre är vid klena dimensioner, typ under 25-30 cm. Över det vinner kilar i min bok.
Att ha med kilar och handslägga/yxa i bältet är inget problem alls.


Just de - precis min åsikt :) - å andra sidan har jag sett
en åtminstone lokalt berömd trädfällare använda vanligt
litet Fiskarns brytjärn för ganska stora träd - det lär väl
i vart fall inte vara svårt räkna ut brytjärnets potential -
tex kan det stora Bacho 130 cm med en anbringad bryt-
kraft av 75 kg = cirkus 100 kgmeter flytta ett 1-ton träd
som lutar arcsinus(0,1) grader bakåt - om jag inte miss-
tar mig - sen får man förstås väga kostnaden för ev miss-
tag i beräkningar och bedömingar mm ... .

Småträd med diameter mindre eller lika kilens längd fälls genom att göra instick i riktskäret. Insticket görs hela vägen och ut på motsatt sida riktskäret. Man slår därefter in kilen i insticket. Fällskäret görs på varsin sida om kilen, såga alltså inte under kilen. Sen är det bara att " damma på.".. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

palbin  
#308069 Just de - precis så gör jag - har "hittat på det själv"
i ngn mening - men visste att om det var ngt bra så
måste det vara välkänt sedan länge ... .

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308073
anersimyra skrev:Småträd med diameter mindre eller lika kilens längd fälls genom att göra instick i riktskäret. Insticket görs hela vägen och ut på motsatt sida riktskäret. Man slår därefter in kilen i insticket. Fällskäret görs på varsin sida om kilen, såga alltså inte under kilen. Sen är det bara att " damma på.".. :smile: :smile:

Risken är då att om kilen går för långt fram att den spräcker brytmån.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308077
anersimyra skrev: Då är det inte weldox från SSAB vi talar om, det måste vara kinaskit..

De från Husqvarna var sämre än bacho. Ingen av dem höll för mig...

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308079
Mange skrev:
anersimyra skrev:Småträd med diameter mindre eller lika kilens längd fälls genom att göra instick i riktskäret. Insticket görs hela vägen och ut på motsatt sida riktskäret. Man slår därefter in kilen i insticket. Fällskäret görs på varsin sida om kilen, såga alltså inte under kilen. Sen är det bara att " damma på.".. :smile: :smile:

Risken är då att om kilen går för långt fram att den spräcker brytmån.
Nej, brytmånen " tillverkas " efter att kilen slagits in i trädet. Insticket görs alltså rakt in i riktskäret och ut på baksidan, kilen har alltså ett sågat spår ända ut i riktskäret.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308081
anersimyra skrev:Har du kanske någon bild och instruktion om hur man tillverkar träkilar ?


Jag la upp lite bilder för några år sen om detta.
Såg att det var lite ebb i kilspannen så jag kan se om jag får till lite bilder på detta framöver.

Svårast är o "läsa" veden så den blir lagom hårda och inte spricker.....

Jag ska se vad jag kan få till...

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308084
anersimyra skrev:
Mange skrev:
anersimyra skrev:Småträd med diameter mindre eller lika kilens längd fälls genom att göra instick i riktskäret. Insticket görs hela vägen och ut på motsatt sida riktskäret. Man slår därefter in kilen i insticket. Fällskäret görs på varsin sida om kilen, såga alltså inte under kilen. Sen är det bara att " damma på.".. :smile: :smile:

Risken är då att om kilen går för långt fram att den spräcker brytmån.
Nej, brytmånen " tillverkas " efter att kilen slagits in i trädet. Insticket görs alltså rakt in i riktskäret och ut på baksidan, kilen har alltså ett sågat spår ända ut i riktskäret.


Jo men hur hög är kilen som ska gå i skäret? Är den högre än det skär du gjort finns det risk att brytmånen sträcks o smäller av om kilen lyfter "under" brytmån.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308086 Bättre är att ta från fällskärets sida o lite snett ner under brytmån så det blir två skär högt där kilen går fram.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

palbin  
#308092 Vad man gör är att såga riktskär - sedan börjar man på
fällskäret - sedan gör man instick rätt igenom (eller åt-
minstone tillräckligt långt in) på mitten - så bankar
man in en kil i insticket - sågar lite på var sida om kilen
- bankar lite osv - mao har man hela tiden en tillräckligt
fet brytmån - om trädet var lämpligt för denna metod
från början dvs - vilket givetvis är en bedömningssport :) .

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308120
Carlfritidshuggare skrev:Jag som nybörjare fick på AB-kursen inte lära mig att använda annat än kilar och handkraft. Brytjärn ingick inte i arsenalen.


Stora kilar med bra slagjärn är starkare än brytjärn. Därför blir det lätt att kurshållare för AB-kurser bara rekommenderar och pratar om kilar. Och det har nog gått lite för långt. Till mina kurser säger jag att de ska ha med sig "kilar och/eller brytjärn".

Brytjärn har absolut sin plats i rätt skog och förhållande. Det är ju dessutom som sagt svårt att vända ner ett träd med kilar... ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308133
palbin skrev:Vad man gör är att såga riktskär - sedan börjar man på
fällskäret - sedan gör man instick rätt igenom (eller åt-
minstone tillräckligt långt in) på mitten - så bankar
man in en kil i insticket - sågar lite på var sida om kilen
- bankar lite osv - mao har man hela tiden en tillräckligt
fet brytmån - om trädet var lämpligt för denna metod
från början dvs - vilket givetvis är en bedömningssport :) .

Brytmån blir svagare ju bredare den är.
Är filen tjockare än skäret när den kommer fram till brytmån lyfter den där med vilket resulterar i bästa fall i ett tvärstopp i sämsta fall i att den drar isär brytmån och trädet är utom kontroll.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Hema  
#308134 På min kurs, så gjordes ett spår i den tjockare änden av slanan, så att en krok kunde tryckas in. Sedan satt den tillräckligt bra när man ville hjälpa till o trycka lite högre upp på stammen. Sedan för att vända ned ett träd, anvädes slana o vändband. Nee jag är bara glad åt att jag inte gick o köpte mig ett stort o tungt brytjärn (som suktat efter). Visst ska man flytta runt på en massa stockare kanske det kan ha sina fördelar men då finns det riktiga vändhakar för det ändamålet. Brytjärnet har mer o mer i mina ögon blivit ett kombiverktyg som inte riktigt är riktigt bra på någonting. Så jag lämnar mitt hemma. Problemet med kilarna, är att de borde kunna göras så mycket bättre. Men ju fler som använder dem, desto snabbare lär väl utveckligen ske. KIL-istheshit! :D

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

palbin  
#308138
Mange skrev:
palbin skrev:Vad man gör är att såga riktskär - sedan börjar man på
fällskäret - sedan gör man instick rätt igenom (eller åt-
minstone tillräckligt långt in) på mitten - så bankar
man in en kil i insticket - sågar lite på var sida om kilen
- bankar lite osv - mao har man hela tiden en tillräckligt
fet brytmån - om trädet var lämpligt för denna metod
från början dvs - vilket givetvis är en bedömningssport :) .

Brytmån blir svagare ju bredare den är.
Är filen tjockare än skäret när den kommer fram till brytmån lyfter den där med vilket resulterar i bästa fall i ett tvärstopp i sämsta fall i att den drar isär brytmån och trädet är utom kontroll.


Tja - jag använder detta för träd med tveksam lutning
- inte ibland hus mm - men när jag önskar trädet falla
på visst håll och det inte är katastrof om det faller på
andra hållet - vad man gör med den metod jag beskri-
ver är väl att hela tiden försäkra sig om att man ej sågar
"för långt" - dvs man har hela tiden spänning på kilen
- så gör den vad den skall när det är tillräckligt lite trä
kvar ... det är ju ganska självklart att det funkar ... men
med begränsningar (som alla metoder har ... vilket gör
att det behövas fler än en :) ) ... . Det är en lämplig me-
tod för träd som är lite grövre än små - typ 30 cm plus
kanske ... . Poängen skall ju då förstås vara att få mera
power än med ett brytjärn ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).