Skogsvagn (Huggarvagnar)

hydralikk mengde

7 inlägg 5575 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hydralikk mengde

bjørken  
#307855 Har en john deere 6110 2000 mod og en moheda 10 T vogn med 5m fmv kran fra 80 tallet, er det vanlig å måtte sette på en strupeventil for å minske oljemengden? Krana går så fort at det er nesten umulig å kontrollere. Når jeg har den på den gamle fiaten 540 Dt 79 mod, går den i normal fart.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: hydralikk mengde

stegmaster  
#307860
bjørken skrev:Har en john deere 6110 2000 mod og en moheda 10 T vogn med 5m fmv kran fra 80 tallet, er det vanlig å måtte sette på en strupeventil for å minske oljemengden? Krana går så fort at det er nesten umulig å kontrollere.

Nei det tror jeg ikke er vanlig, normalt vil man jo at det skal gå ennå fortere. :surp:
Hvor stor er pumpa på din JD???
En 60l/min pumpe f.eks, vil gi ca 30l/min ved ca 1000rpm på motoren, og det er vel ikke mer en det må være.
Men siden FMV er gamle kraner( fra en tid da traktorene ikke hadde så stor hydaulikkapasitet), så er det kanske ikke så grove sylindre på den???
Er den sterk i løften??

Avatar Fallback

Re: hydralikk mengde

bjørken  
#307871 Er litt usikker på hvor stor pumpa er, men fungerer veldig bra med gammel fiaten, og den er jo kjent for treg hydraulikk, så virker som oljemengden er for stor for krana. Har aldri hatt tømmerhenger før, så er ganske uvitende på området. Krana er vel ikke av de sterkeste, så er vel sikkert små sylindre på den. Men svingen er egentlig det største problemet. Går litt vel fort, og da blir det så mye "sleng".

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydralikk mengde

stegmaster  
#307874
bjørken skrev: Men svingen er egentlig det største problemet. Går litt vel fort, og da blir det så mye "sleng".

Kan vel være en litt sliten sentral med litt slark om det er vanskelig å smygkjøre, for en kan ikke kjøre "full åpning" på svingen på en ny kran heller, uten at det går for fort, men det bruker gå fint å smygkjøre med betjeningsspaken til svingen på en ny sentral.

Avatar Fallback

Re: hydralikk mengde

bjørken  
#307876 Det går å smygkjøre, men jeg trenger kanskje litt mer øvelse for å få det ordentlig til, var liksom mye lettere med den gamle traktoren. Har ikke fått testet det etter at jeg har fått montert sving på setet heller, så blir vel litt lettere når jeg sitter ordentlig:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: hydralikk mengde

stegmaster  
#307880 Det var i hvertfall et fint lass du hadde fått til der. :-bd
Med gamle Fiaten kan du vel nesten kjøre svingen maks utan at krana "fyker" av gårdet, på grunn av den lave oljeflyten.

Ser på konedata, at din JD kan ha enten en 60l/min eller 96l/min.
Har du den største så er det ikke rart om kranen rører på seg, men selv med den minste blir det jo en kjempeforskjell mot din gamle Fiat :smile:
Men det er viktig som du sier å sitte godt om man skal kunne kjøre med myke rørelser.

http://www.konedata.net/Traktorit/jd6110.htm

Avatar Fallback

Re: hydralikk mengde

bjørken  
#307886 Takk for linken, kjekk og ha:) Ja, med fiaten kan jeg nesten bare dra som jeg vil i spakene, trenger ikke være fintfølende, får prøve meg igjen, så går det seg vel til:)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).