Jakt och Fiske

tikka t3

15 inlägg 11237 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tikka t3

sputtnick85  
#307546 Hej.tänkte kolla om någon kunde hjälpa mej lite.köpte en ny t3 i 30-06.fick bössan å provsköt.small med övningsammo och bara ett av 5 handlade skott.blev märke i tändhatten.lämmna in bössan fick tillbaka den.rengöring av slutskede var det vapen handlar hade gjort. Köpte en ask sako hammerhead provsköt 5 skott.alla small.sköt en älgkalv hälgen därpå.men igår jaga jag 3 minusgrader kom en hjort och det klicka bara.blev ett litet märke i tändhatten.vad tror ni är problemet.handladdade ammon som klicka sköts efteråt i annan bössa utan bekymmer



   TS
Användarvisningsbild

Re: tikka t3

sundelius  
#307548 Har haft exakt samma problem med min Carl Gustaf. Lämnade in den och det var bara rengöring och justeringar. Har bara skjutit ett par skott efter det. Hoppas inte problemet återkommer som det bevisligen gjort för dig :???:

Avatar Fallback

Re: tikka t3

sputtnick85  
#307550 Ganska irriterande.när det var kallt så.var det inte något riktigt klick i slagstiftet. Liksom ganska feset klick.men idag när bössan har varit inne så är det mer fart i klickande. Men ändå lite konstigt med den handladdade ammon.nåt måste va fel

   TS
Användarvisningsbild

Re: tikka t3

sundelius  
#307551 Jag kommer inte använda vapenfett något mer endast typ 5-56. Känns som fettet beckar igen bössan när det skjuts sällan. Har nog varit lite för noggrann med vapenvården :???:

Avatar Fallback

Re: tikka t3

sputtnick85  
#307552 Vet inte om man vågar ta isär slutstycket själv eller lämna in den igen.tar en sån jävla tid att få tillbaka bössan.och än är ju inte säsongen över

   TS
Användarvisningsbild

Re: tikka t3

Erre  
#307556 Skruva sönder slutstycket. Är bara tre detaljer.
Fjäder, slagstiftsdelen och yttrehöljet.
Torka bort allt fett. Får max finnas lite oljefilm på dom delarna. Inget fett!!

Avatar Fallback

Re: tikka t3

sputtnick85  
#307562 Jag använde wd 40 ganska rejält i alla ändar på slutstycket. Repetera och tryckte av många ggr . Va ute och provsköt 6 st handladdade ammo och 6 hammerhead. Funka kanon nu.nu får bössan stå ute i kylan nån timme sen prova igen

   TS
Avatar Fallback

Re: tikka t3

JPW  
#307617 Mest troligt dåligt anslag av tändstiftet, händer det bara när det är kallt ute så är det nog stelnat fett i slutstycket. Precis som redan skrivet så är fett i slutstycket en dålig ide, rengör och ersätt med tunn olja.

Avatar Fallback

Re: tikka t3

Fredrik N  
#307780 Hej. jag skulle kontrollera hur långt tändstiftet slår ut.
sen är det ju lite intressnt att det bara händer med den handladdade ammon.
Är det hylsor som har varit omladdade många gånger?
Hur djupt sitter tändhattarna?
Det finns många felkällor, börja systematiskt och kontroller dom en efter en.
MVH Fredrik

Avatar Fallback

Re: tikka t3

sputtnick85  
#307794 Det börja med att den handladdade ammon inte small.bara köpe skott small.men sen small inte något skott när det var minusgrader.men nu smäller alla skott efter att slutstycket fick sig ett bad av wd40

   TS
Avatar Fallback

Re: tikka t3

stektlök  
#307831 Tjena sputtnick.
Det är jätte enkelt att ta isär. Sök på youtube tikka bolt disassembly eller tikka t3 osv osv så hittar du nått ska du se !

Avatar Fallback

Re: tikka t3

sputtnick85  
#307834 Tusen tack för tipsen

   TS
Avatar Fallback

Re: tikka t3

M_M  
#307848 Hade liknande problem med en bössa. Lade slutstycket i fotogen över natten. WD-40 och 5-56 borde göra jobbet lika bra när det kommer till rengöring av intorkat fet o-dyl, men inte till smörjning. Dessa preparat innehåller ju mest lacknafta. Till smörjning använder jag uteslutande vapenolja av god kvalitet, visst dyrt kan tyckas för en liten flaska, men räcker i åratal.

Avatar Fallback

Re: tikka t3

Apple farmer  
#307856 *Ved hjemmelading er det viktig at tennhetta er satt helt inn i hettelomma, i motsatt fall kan du få klikk.
*Vær også klar over at forskjellige tennhetter har forskjellig hardhet, Federal har hatt rykte på seg for å være ganske myke og lette å få til å gå av.
*Ellers er det som det er sagt her viktig at det ikke er fett inne i sluttstykket, det vil føre til dårligere anslag når det blir kaldt.

Användarvisningsbild

Re: tikka t3

T Landström  
#307901 När jag höll på med tävlingsskytte fick jag lära mig av en vapensmed att jag INTE skulle använda 5-56 och liknande oljor... Minns inte nu vad han gav för anledning...

Har du nära till XXL så har dom bra vapenvårds artiklar från Tetragun!
Va dock försiktig så du inte får olja och fett i patronläget då kan gaserna gå bakvägen och kulan inte får samma hastighet!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).