Grävmaskiner

Grävmaskin 7-9 ton

74 inlägg 110294 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

machonisti  
#307839
Mangan skrev:Det finns alltid någon som föreslår en större maskin... :roll:

Här är en till! 8)

30 t är för stort för allround gårdsbruk men kul och redigt att köra bara man har svängrum, dessutom kan man få dem relativt billigt.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

stegmaster  
#307841 8 tonnare med bomsväng (som t eks. ecr 88) er inte så populära här i Norge.
Här i Norge er det stort sett hyttbom som gäller, åtminstone blandt proffsen, private/bönder köper ju lite va som finns på marknaden.
Nu som Svenska och Norska kronan er nästan lika, så kanske du skulle kolla beg.marknaden i Norge med??


Denna typen giller man här:


Bild



Dessa er inte lika populäre:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307853 Storleken 7-9 ton är ganska behaglig när man ska transportera efter en vanlig jordbrukstraktor
eller om man tar den på lastväxlare nån gång ibland.
Man kan ju göra det mesta med en så liten maskin men de större stenarna tar längre tid bara.
Kanske man behöver komplettera med en bergborr och lite dynamit ibland, men det beror
ju återigen på vad man jobbar med och den så berömda budgeten.

Som jag förstår det så är det nånstans kring 300K du tänker spendera?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Skogen i boden  
#307910 Om man ska köra vintertid i skogen och lämna maskin så satsa på nåt med 24 v elsystem 12 v blir fort klent vid kyla . Äldre komatsu blir mycket skruva ,hitachi är rätt fina .

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Cat554  
#308395 Istemmer med Stegmaster. Finn en med riktig bomfeste, slik som store har. Da har du en lett "storgraver" De forvokste smågraverne på 7-9 tonn er fortsatt smågravere.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Bost  
#308588 Tack för svaren!,har fått ett tipps på en Hitachi ex75 som ev. är till salu o inte många timmar på räknaren heller.Vad är livslängden (timmar) på järnband?,samt vad kostar sådana nya?

   TS
Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Cat554  
#308597 Normalt regner man 5000 timer på kjedene. Nye kjeder, sprocets og bolter kommer vel på 25.000.-, så skrur du over platene. Kjøp en stålbørste (kopp) til en vinkelsliper, så rengjør du anleggsflatene på både kjeder og plater før du monterer. Smør boltene godt og trekk til angitt moment. Slik får du minimalt med bolter som løsner.
OH

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

stegmaster  
#308608
Cat554 skrev:. Nye kjeder, sprocets og bolter kommer vel på 25.000.-, så skrur du over platene. Kjøp en stålbørste (kopp) til en vinkelsliper, så rengjør du anleggsflatene på både kjeder og plater før du monterer. Smør boltene godt og trekk til angitt moment. Slik får du minimalt med bolter som løsner.
OH

Er det virkelig noen som gidder dette lenger?? :surp:
Selve platene er vel også passe slitt etter 5000t.
Du får jo komplette 45cm stålbelter til denne hitachi`n for 9700kr +mva (SEK) pr stk hos Scanbolt, og sprocket for ca 1500kr mva(SEK) pr stk, så det går få dette for under 25000kr+mva komplett.
Har en kompis som nettopp byttet kun kjeder på sin 20t maskin, og for å si det sånn så gjør kan ikke det en gang til. Han fortalte at han kjøpte muttertrekker og kompressor for like mye som 1 belte kostet, dessutan var det en jäkla jobb ifølge han selv.

kjeder: http://www.scanbolt.com/komplet-stålbelt-450mm/produkt-SB007/

sprocket: http://www.scanbolt.com/tandhjul---spro ... UR154H021/

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308612 Bra info om banden.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308640 Förresten började jag fundera kring snabbfästena i denna storleksklass, är
det S45 aka B12 som gäller för det mesta?
Nån som provat skillnaden mellan S45 och B12, är den mätbar osv?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Cat554  
#308642 Jeg kjøpte billige kjeder og flyttet platene. At jeg flyttet platene er ikke relevant, bare at de komplette beltene du får til samme pris som løse kjeder sannsynligvis er dårligere. Jeg har hatt 5-6 boltbrudd på de billige beltene. Altså at beltet ryker av. Da forsvinner følelsen av et godt kjøp fort!
Ellers ser jeg ikke noe galt i å bytte komplette belter. Man skal se an om platene er bøyd eller slitt, men min erfaring er at platene varer 3 kjeder ut.
Før har jeg kjøpt Entrac eller Hitachi-kjeder og visste ikke at de kunne ryke av.
Kjøp originale eller vel anerkjente belter/kjeder er min erfaring. Hvilket utslag det gjør på prisen på forholdet mellom kjeder og komplette vet jeg ikke.
OH

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

loppan  
#308660
Slurfi skrev:Förresten började jag fundera kring snabbfästena i denna storleksklass, är
det S45 aka B12 som gäller för det mesta?
Nån som provat skillnaden mellan S45 och B12, är den mätbar osv?


B 12 är en äldre benämning på S 45.
Dock så fanns det ett smalt B 12 fäste på Hymas grävagregat men med 45mm axel.
S 45 är nog det som är mest lagom,dessutom så finns det fler skopor med detta fäste än tex S50 om man ska låna något.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin 7-9 ton

stegmaster  
#308691
Cat554 skrev:Før har jeg kjøpt Entrac eller Hitachi-kjeder og visste ikke at de kunne ryke av.

Ja, de såkalte "Hitachi orginals parts" merket jeg også var Kina produserte deler, de siste årene jeg hadde en 4,5t Airman/Hitachi, kun med forskjell at prisen var minst 5dobblet. :sad:
(dette var kjøp av underruller.)

Mitt inlegg over var ikke noen kritikk eller noe negativt om ditt valg(ser jo at din erfaring med gravemaskiner er mye større en min.), var mer en fundering fra min side, da jeg trodde bytte av hele belte var det vanligste. :oops:
Min Airman hadde gått 4500 t da jeg solgte den og da var beltene kortet med en link ved ca 3500t og platene var ganske så slitt.
Men det er vel litt forskjell på störrelse på maskinen også, og selvsagt på hvor mye man belter og ikke minst på hvilket underlag.
De som kjører 20t++ som jeg har snakket med regner ca 7000-8000t på et sett stålbelter.



Annars:
Er S-45 det vanligste snabbfäste til 8tonn maskiner??
Trodde det var S-50, åtmintone tror jag det er så här i Norge.

Avatar Fallback

Sv: Grävmaskin 7-9 ton med stållarver

pg-mannen  
#336647 Tjo! Är på jakt efter en grävmaskin i 7-9 tons klassen med stållarver. För att kunna flyttas med traktorn.
Max 250.000 vad har ni för tips på maskiner?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin 7-9 ton

Cat554  
#336668 Merke vil være en smakssak, og avhengig av forhandler s du får deler og back-up, men jeg ville bestemt anbefale en med bomroten festet inne på overvogna, -ved siden av setet. Jeg opplever de som sterkere og stødigere enn med bommen festet på svingbart ledd foran- kongebolt.
Det er bedre med en liten stormaskin enn en forvokst minimaskin når du skal i skog og mark.
OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).