Skogsvagn (Huggarvagnar)

Y drag/V drag till skogsvagn

101 inlägg 71728 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

jonathanA  
#246973 Blir det midjestyrd valtra nu då? med kronosvagn? Det tråkiga är att ett traktorekipage blir så långt jämfört med en större skotare som är mycket smidigare tyvärr. Ända sättet att kapa längd är ju att ha kranen på taket lr i jake-fäste, för då kan man ju bygga kärran väldigt kompakt och fin.

Jag förstår att du haft mycket krångel med ditt ekipage, men har det funkat fint därimellan? Kört mycket timmar?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

stegmaster  
#246982 Visst er kul med sånna proffsiga traktorekvipasj, men jag funderar mest hur enkelt det er at koppla til och från en sådan vagn/kran, samt priset på det hela???
För min del tycker jag det blir "fel" at bygga på en traktor om det inte går at koppla av utrustningen snabbt, så traktoren kan användas som just traktor, t eks snöröjning.
Då priset vel ochså nästan drar iväg motsvarandet en fint begagnad skotare så vore det vel smartare med en riktig skotare., eller :???:

Jag tycker det ska vara smidigt at använda traktoren til div. annat arbete, annars forsvinner ju lite av poenget med en traktor, men det er jag det. 8)

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247415
Crisse skrev:
Morgan Nordin skrev:Hur används "styrcylindrarna"???

MVH
MN

Har en vippa i armstödet som jag kan styra midjan med, när den ej är aktiverad så cirkulerar oljan fritt mellan cylindrarna.

Dock är hela detta ekipaget tillsalu komplett, bara sätta i nyckeln och starta.
Till förmån för vad? Tja återigen kommer det baseras på en traktor, men vi kommer lyfta det ytterliggare en nivå. Dock är det Andersskogsskördare som kommer vara påbyggare nu.
Stay tuned.............


Hur har detta fungerat i praktiken för det låter bisarrt att försöka styra på detta sätt iaf på någorlunda underlag.

MN

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247416 Hänger väl på hur mycket kraft de är i styrningen, märker ibland att framhjulen inte alls vill styra in som jag vill i svängarna.
Om de är för mycket kraft tycker jag med att de mest skulle vilja bryta sönder infästningen

Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

jonathanA  
#247611 Det måste ju va hur gött som helst att kunna hjälpa till lite med kolvarna, som han gör i filmen här!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FtCV-vkeFPU[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

donky-kong  
#247671
jonathanA skrev:Det måste ju va hur gött som helst att kunna hjälpa till lite med kolvarna, som han gör i filmen här!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FtCV-vkeFPU[/youtube]


känns som att det borde bli stora påfrestningar i midjan då traktorns framhjul knuffas i sidled. Eller?

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Blivande snickare  
#247706 Maffigt ekipage.

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

donky-kong  
#307707 Hela rasket verkar vara tillsalu:

Namnlös.png


http://www.blocket.se/landskrona/Valtra ... ?ca=15&w=3

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307746 Har legat ute ett tag nu

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

OlaE  
#307796 Nog en jäkla kapacitet på ekipaget för att vara traktor och vagn, men priset lär ju ligga ganska högt.

Ingenting man köper för att köra lite till sig själv på vintrarna.

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Hema  
#445966
Crisse skrev:
Morgan Nordin skrev:Hur används "styrcylindrarna"???

MVH
MN

Har en vippa i armstödet som jag kan styra midjan med, när den ej är aktiverad så cirkulerar oljan fritt mellan cylindrarna.

Dock är hela detta ekipaget tillsalu komplett, bara sätta i nyckeln och starta.
Till förmån för vad? Tja återigen kommer det baseras på en traktor, men vi kommer lyfta det ytterliggare en nivå. Dock är det Andersskogsskördare som kommer vara påbyggare nu.
Stay tuned.............

Tjena. Hur har det gått, blev det någon ny vagn med Y-drag?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).