Avverkning (slutavverkning)

Träd som legat ett tag

14 inlägg 14647 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träd som legat ett tag

orre  
#288062 Go kväll.
jag har blivit erbjuden att ta hand om ett parti virke, det är träd som fälts i kanten av en ledningsgata. Jag bedömer att det kan vara ca 30 m3 travat, 3 st fina tallar, ca 10 granar som ger normaltimmer, något kan gå som kubb/klentimmer, resten är massavedsdimensioner.
Problemet är, de har legat över sommaren, så det finns bara ett fåtal gröna barr kvar på de grova tallarna, resten har bara bruna barr. Jag skavde lite med motorsågen i dem, den grova tallen verkar "fuktig, "färsk".
Granen verkar dock vara "torr" även i stammen :sad:
Jag har 2 km att köra, varav 300 m i terräng.
Jag har även eget sågverk så tanken var att såga det som går och resten får gå som energived/grot.

När jag köper vindfällen så brukar jag betala
50:- +moms / m3 travat för normaltimmer och
25:- +moms/ m3 travat för massaveden.

Frågan är, är det värt att ta hand om?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288090 Får du köpa till det priset och virket ligger så till att du kan hugga och hämta med egna redskap så är det bara att köpa.

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

Camwood  
#288098 Virke som har legat bara en sommar är ju färskt!!
Jag sågar nu granstockar som har legat 2 år och jag får ut fina plank av dom. Men ytveden är inget å ha. min erfarenhet är att granen klarar sej bättre än tall men stock av tall som legat ett tag kan du få ut fint virke ur kärnan.

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288159 Även tall som legat fungerar bra. Det finns faktiskt de som vill ha blåträ för att det är snyggt :!:

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

Åke Nilsson  
#288192 Såga virke nu blir bara mögel om du inte har en virkestork direkt !!!

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

Camwood  
#288267
Åke Nilsson skrev:Såga virke nu blir bara mögel om du inte har en virkestork direkt !!!

Om du sågar som jag beskriver ovan så blir det inte något MÖGEL :grin: Inte ens under en regnig höst.

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

Åke Nilsson  
#288270 Blir dyrt virke om du ska slänga30% extra för blånad....
Bättre skicka som massa om inte barken lossnat, rå under bark,

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

Camwood  
#288272
Åke Nilsson skrev:Blir dyrt virke om du ska slänga30% extra för blånad....
Bättre skicka som massa om inte barken lossnat, rå under bark,

Utgår från att du inte får det inmätt som massaved utan vrak som betalas med ca 150 kr m3 fub. Annars är ju det som du beskriver. Såga bara centrumutbytet (tex,2 st 50x125,63x150,75x175 mm osv,)det kan vara väldigt fint virke trots att stocken/trädet har leget något år :grin:
ps, lägg märke till måtten på bredden på planken är mer en det teoretiska , men det bygger på att stocken inte alltid är cirkelrund/oval/ krok mm.

Avatar Fallback

Re: Träd som legat ett tag

Flax12  
#288848
th skrev:Även tall som legat fungerar bra. Det finns faktiskt de som vill ha blåträ för att det är snyggt :!:

Vet att far sålde ämnen utav blånad fur till bordsskivor. Sågade och paketerade även fin fur med endast tunna bindströn och sen på med plast! :shock: Jag lovar att det blev inte bara blått det blev mögel utan dess like. Gick till ett danskt möbelföretag.

Avatar Fallback

Re: Träd som legat ett tag

aunnr1  
#297883 Om du skall såga virket själv är det väl inga problem visst kan det ha blånat lite grann men det påverkar ju bara färgen på virket inte hållfasthet eller något annat heller, det börjar inte mögla nå lättare för att det är blånat heller.
Så för det priset är det ju bara att köpa det


Anders

Avatar Fallback

Re: Träd som legat ett tag

ulfgustav  
#306325 Vrakas tall timmer vid sågverken om de har lite blånad i rotsnittet?
Arbetar nu i dagarna med att försöka ta fram det sista virket från förra höstens storm.
Det är fina tallar som jag tar rätt på många blir 5,5 m stockar med rotsnitt på över 40 cm och kvistfria, problemet är att en del av dem har lite blånad i rotsnittet i första timmerstock.
Hur bedöms dessa vid sågverken? Finns et risk att blånaden fortsätter i andra/tredje timmer stock om det dröjer ett par månader till inmätning?

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306370 Priset lät ju vettigt, möjligen kunde man få det gratis pga att markägaren är ju tvungen
att ta bort det själv annars och har kanske inte lust med det.

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

Åke Nilsson  
#307530 Blånad i strimmor, ej genomgående går som timmer.

Användarvisningsbild

Re: Träd som legat ett tag

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307702
ulfgustav skrev:Vrakas tall timmer vid sågverken om de har lite blånad i rotsnittet?
Arbetar nu i dagarna med att försöka ta fram det sista virket från förra höstens storm.
Det är fina tallar som jag tar rätt på många blir 5,5 m stockar med rotsnitt på över 40 cm och kvistfria, problemet är att en del av dem har lite blånad i rotsnittet i första timmerstock.
Hur bedöms dessa vid sågverken? Finns det risk att blånaden fortsätter i andra/tredje timmer stock om det dröjer ett par månader till inmätning?

Blånad tillåts i kvalitetsklass 4.
Om det är kallt, minusgrader, torde inte blånaden sprida sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).