Jakt och Fiske

Människor och rovdjur kan dela marker

70 inlägg 30719 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Peteflamingstar  
#307599
Sune_ skrev:Allt är ju relativt, en av anledningen till att man bosatt sig som man gjort är ju för att man trivs med den tillvaron. Man jagar fiskar osv, vill att barnen ska få växa upp å härja fritt uti skog och mark som man själv gjorde.
Lite husdjur som får höns och några kaniner för barnens skull.

Mycket av det ja räknar upp ovan är väldigt svårt att kombinera med rovdjur, då främst vargen.
Jag skulle inte våga släppa iväg barnen själva på en skogspromenad med hunden, ja skulle heller inte vilja att dom härjar runt i skogen som en annan gjorde som liten skit.
Jag kan heller inte påstå att det känns speciellt roligt att varje kväll behöva vara nervös för att fåren eller nåt av de andra djuren ska vara vargmat när ja kommer dit på morgonen efter.

Att släppa familjens älskade hund på hösten för att jaga älg eller rådjur känns inte heller direkt roligt när man inte vet om den kommer levande därifrån.

Chansen för att det ovan ska inträffa är kanske liten, men otryggheten gör att man tar inga risker, särskilt inte när det gäller ens barn, att själva anledningen till att man bor där man bor mer eller mindre är bortblåst.

Jag kan fortfarande gå runt i skogen och roa mig, men allt runt omkring, de värdena blir mer eller mindre borta.


Handlar det inte en del om synsätt på andra levande varelser i vår omgivning? Jag tillbringar väldigt mycket tid i skogen, ofta i vargrevir, utan att vara det minsta rädd för min egen del (möjligen för björn). Barn som vistas i skog o mark lever nog säkrare där än i den förhatliga storstadsbetongen som alltid hänvisas till. Att det finns rovdjur som konkurrerar med oss om bytesdjuren är egentligen väldigt naturligt, enda skillnaden är att vi faktiskt inte behöver jaga för vår överlevnad. Jag fiskar förresten hela somrarna utan att bli vargmat. Folk häromkring ogillar förändringar, enda gångerna som det blir folkstorm på insändarsidorna är när man vill bygga nån vindkraftpark eller liknande. "Så här har det alltid varit, och inga förutsättningar får ändras!".

En del av min barndoms skogsmarker blev faktiskt bebyggda av en länsväg som fick en ny sträckning, precis där jag sprungit omkring och härjat under uppväxten. Sånt händer, fick helt enkelt hitta andra ställen att härja på.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

dwurg  
#307605 En väg vet man i regel ungefär vart man har, är ju inte så svårt att undvika den om man vill. Och jag tror inte många bilförare kör av vägen och in i en fårhage för att jaga får.
Och köper inte riktigt ditt resonemang om att folk i vargbältet ska behöva flytta till en annan landsända för att dom inte vill ha varg strykande runt knuten.
Det är just det som är problemet med vargen, att vi människor ska tvingas anpassa oss efter den. Det är ju en resa rakt tillbaks till medeltiden. Finge man utan krussiduller ta bort dom vargar som är för nära så vore det betydligt lättare. Men eftersom det hör till dom värsta brotten man kan begå i detta land så är min inställning 0 frilevande vargar.
Man behöver trots allt inte åka så väldigt långt så hamnar man i ett land med skottpengar på samma djur.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307606
dwurg skrev:Det är just det som är problemet med vargen, att vi människor ska tvingas anpassa oss efter den.


Det är väl inte så konstigt, vi får anpassa oss till ganska mycket i naturen.

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Peteflamingstar  
#307612
dwurg skrev:En väg vet man i regel ungefär vart man har, är ju inte så svårt att undvika den om man vill. Och jag tror inte många bilförare kör av vägen och in i en fårhage för att jaga får.
Och köper inte riktigt ditt resonemang om att folk i vargbältet ska behöva flytta till en annan landsända för att dom inte vill ha varg strykande runt knuten.
Det är just det som är problemet med vargen, att vi människor ska tvingas anpassa oss efter den. Det är ju en resa rakt tillbaks till medeltiden. Finge man utan krussiduller ta bort dom vargar som är för nära så vore det betydligt lättare. Men eftersom det hör till dom värsta brotten man kan begå i detta land så är min inställning 0 frilevande vargar.
Man behöver trots allt inte åka så väldigt långt så hamnar man i ett land med skottpengar på samma djur.


Jag håller helt med om att problemvargar skall få skjutas på fläcken, alltså individer som återkommande attackerar tamboskap och ofta uppehåller sig i- och omkring samhällen. Däremot anser jag att i de vidsträckta skogsområden som de flesta vargrevir utgör, där får man kanske börja vara beredd på att samsas med rovdjuren. Det måste väl finnas nåt alternativ mellan utrotning och fri utveckling?

När jag arbetar i finnmarkerna ser jag sällan varken rovdjur eller människor, och det är långt mellan bofasta. Förmodligen beror detta mer på avsaknad av arbetstillfällen och samhällelig service än att där finns rovdjur. Att slå sig ner i sådana trakter och försöka leva av boskap och jakt, det låter väl mer som en frivillig resa tillbaks till medeltiden? Förresten har jag träffat får- och hästägare i vargrevir som uppskattar rovdjurens närvaro och ser dem som ett naturligt inslag i faunan.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

isteskog  
#307613 Med en förvaltning av rovdjuren värt namnet, så tror jag att mycket av motsättningen till bland annat vargen skulle minska. Men det kräver nog snabba beslut långt ner i beslutskedjan och att inte andra särintressen kan förhala beslut som tas. En förvaltning som människor på landet är bekväm med är viktigt om en acceptans av rovdjuren ska bli till.
Rovdjuren måste lära sig att känna fruktan för människor och inte som idag på vissa ställen att de stryker runt knutarna och inte är rädda för människor.
Själv har jag under mina 35 år i skogen inte sett en skymt av något rovdjur, men är ganska säker på att iaf björnen legat och tittat på mig :wink:

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur ...

rokon  
#307622 När jag i min ungdom alldeles i början av -70 talet liftade ned till Grekland genom forna Jugoslavien i de södra bergstrakterna då sov jag under bar himmel i de då vargtätaste området i Europa. Det var ett ylande natten igenom.
Där hade de fåraherdar liksom i grannländerna (Grekland Rumänien mm), kanske vore dags att återinföra det bruket i Sverige.
Låg lön mest i natura, liten stuga. Tror man skulle kunna hitta många kvalificerade fåraherdar om man vänder sig till arbetsförmedlingen här i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur

rokon  
#307626 Romerska stridshundar vaktar får
http://www.biodiverse.se/articles/romer ... vaktar-far

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

röjar kalle  
#307629 Det finns hundar som kan matchar Gråpäls .Men för att dom skall vara effektiva skall dom leva med fåren dyngnet runt.Svårt att leva upp till när du har skyldighet att som hund ägare ha uppsigt och kalla in hunden vid behov.Under tiden dom vilda djuren har ungar skall hunden hållas kopplad.Sen kan jag tro att du måste ha tillstånd för sådana hundar försök med det du.Det är bara att glömma i det här vargkramar landet Gråpäls kan ju bli biten det vore förskräckligt rent mordförsök så kan vi ju inte ha det i vårt fina land.

Avatar Fallback

Människor och rovdjur kan dela marker

Sune_  
#307890
Peteflamingstar skrev:
Sune_ skrev:Allt är ju relativt, en av anledningen till att man bosatt sig som man gjort är ju för att man trivs med den tillvaron. Man jagar fiskar osv, vill att barnen ska få växa upp å härja fritt uti skog och mark som man själv gjorde.
Lite husdjur som får höns och några kaniner för barnens skull.

Mycket av det ja räknar upp ovan är väldigt svårt att kombinera med rovdjur, då främst vargen.
Jag skulle inte våga släppa iväg barnen själva på en skogspromenad med hunden, ja skulle heller inte vilja att dom härjar runt i skogen som en annan gjorde som liten skit.
Jag kan heller inte påstå att det känns speciellt roligt att varje kväll behöva vara nervös för att fåren eller nåt av de andra djuren ska vara vargmat när ja kommer dit på morgonen efter.

Att släppa familjens älskade hund på hösten för att jaga älg eller rådjur känns inte heller direkt roligt när man inte vet om den kommer levande därifrån.

Chansen för att det ovan ska inträffa är kanske liten, men otryggheten gör att man tar inga risker, särskilt inte när det gäller ens barn, att själva anledningen till att man bor där man bor mer eller mindre är bortblåst.

Jag kan fortfarande gå runt i skogen och roa mig, men allt runt omkring, de värdena blir mer eller mindre borta.


Handlar det inte en del om synsätt på andra levande varelser i vår omgivning? Jag tillbringar väldigt mycket tid i skogen, ofta i vargrevir, utan att vara det minsta rädd för min egen del (möjligen för björn). Barn som vistas i skog o mark lever nog säkrare där än i den förhatliga storstadsbetongen som alltid hänvisas till. Att det finns rovdjur som konkurrerar med oss om bytesdjuren är egentligen väldigt naturligt, enda skillnaden är att vi faktiskt inte behöver jaga för vår överlevnad. Jag fiskar förresten hela somrarna utan att bli vargmat. Folk häromkring ogillar förändringar, enda gångerna som det blir folkstorm på insändarsidorna är när man vill bygga nån vindkraftpark eller liknande. "Så här har det alltid varit, och inga förutsättningar får ändras!".

En del av min barndoms skogsmarker blev faktiskt bebyggda av en länsväg som fick en ny sträckning, precis där jag sprungit omkring och härjat under uppväxten. Sånt händer, fick helt enkelt hitta andra ställen att härja på.

Problemet är nog inte synsättet på varelsen vargen i sig, utan att man helt enkelt inte har lust att ställe om stora delar av sitt och familjens liv p.g.a just varg. Jag personligen ser igentligen ingen anledning till varför vi ska ha varg. Dem fyller ingen nödvändig funktion utan det är ju enbart för att dom "ska" finnas för så var det förr, apropå förändringar.
Just det, dom är nog säkrare där, det där nog räcker för att man som förälder blir väldigt orolig.
Vi behöver inte jaga för överlevnad nej, men ska vi börja ta bort allt vi inte behöver då blir det inte mycket kvar.
Jag och många med mig har ingen lust att sluta med nåt som mer eller mindre är ens livsstil.

Ska jag vara helt ärlig tycker ja hela ditt resonemang är mer eller mindre dynga, samma smörja man läser i tidningarna dagligen där det ska förklaras va fel man har och att vargen inte alls är ett problem och att man vackert får finna sig i detta för att man bor där man bor.
Förståelsen är obefintlig, och min respekt för era åsikter likaså.

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela mark

gonzzos  
#307945 Jag var för en tidsedan ett info möte med folk från många olika håll en av dom som var där var Jesper jönsson som har en sida på nätet som heter vargfakta.se.Han kändes på läst och kunnig och har plockat fram fakta.Som mark ägare är inte varg på markerna något som jag vill ha iaf,kommer inte ihåg siffrorna exakt men d går väl att kolla upp,men har för mig att prisminskningen på sålda fastigheter med varg på var 18%,och jakten på dom fastigheterna är väl nästan omöjlig att arrendera ut så där fösvinner nog en inkomst.Har lite svår att tro dom pengarna kommer tillbaks iform av varg turism och liknande.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

tallen100  
#307970 Dom enda som gynnas av vargen är dom som får en massa fina jobb, vargspårare och allt vad det är.
Då finns det pengar...

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

olofjonas  
#307974 Såg en varg när jag åkte hem från skogen idag kl15.30.

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela mark

JörgenO  
#307985
gonzzos skrev:Jag var för en tidsedan ett info möte med folk från många olika håll en av dom som var där var Jesper jönsson som har en sida på nätet som heter vargfakta.se.Han kändes på läst och kunnig och har plockat fram fakta.Som mark ägare är inte varg på markerna något som jag vill ha iaf,kommer inte ihåg siffrorna exakt men d går väl att kolla upp,men har för mig att prisminskningen på sålda fastigheter med varg på var 18%,och jakten på dom fastigheterna är väl nästan omöjlig att arrendera ut så där fösvinner nog en inkomst.Har lite svår att tro dom pengarna kommer tillbaks iform av varg turism och liknande.


Jag rekommenderar att du kollar upp. Det låter för mig fullkomligt orimligt att det är 18 % prisskillnad mellan mark med eller utan varg.

Vad säger ni i Värmland/Dalarna? Är det "näst intill omöjligt att arrendera ut jakten"?

I känslomässigt heta debatter rekommenderar jag att betänka att saker inte behöver vara sanna bara för att de står på en hemsida.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

tallen100  
#307987 Inte många som riskerar hunden när det finns varg runt omkring, så jakten är ett minne blott för mej iaf.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela mark

sveakatten  
#307989
JörgenO skrev:
gonzzos skrev:Jag var för en tidsedan ett info möte med folk från många olika håll en av dom som var där var Jesper jönsson som har en sida på nätet som heter vargfakta.se.Han kändes på läst och kunnig och har plockat fram fakta.Som mark ägare är inte varg på markerna något som jag vill ha iaf,kommer inte ihåg siffrorna exakt men d går väl att kolla upp,men har för mig att prisminskningen på sålda fastigheter med varg på var 18%,och jakten på dom fastigheterna är väl nästan omöjlig att arrendera ut så där fösvinner nog en inkomst.Har lite svår att tro dom pengarna kommer tillbaks iform av varg turism och liknande.


Jag rekommenderar att du kollar upp. Det låter för mig fullkomligt orimligt att det är 18 % prisskillnad mellan mark med eller utan varg.

Vad säger ni i Värmland/Dalarna? Är det "näst intill omöjligt att arrendera ut jakten"?

I känslomässigt heta debatter rekommenderar jag att betänka att saker inte behöver vara sanna bara för att de står på en hemsida.



Vad tycker du är så konstigt i det?

http://www.vf.se/nyheter/allman/vargen- ... endepriser

Skulle du släppa en hund som du tycker om i ett varg tätt område?
Min fru törs knappt gå ut i skogen till mig när jag hugger pga detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).