Motorsåg och handhållet

Billig rapsolja

84 inlägg 56301 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

anersimyra  
#307415
Blivande snickare skrev:
Sture Andersson skrev:Kan detta vara möjligt ,smörjar bättre ,billigare ,råvara tillverkad i sverige,bryts ner i naturen,ingen olja i mun vid vedmaskin.
Varför kör inte alla på rapsolja ,var är problemet?

Ovetskap å det är det vi försöker bota så gott vi kan här på forumet! :)
Vegetabiliska kedjeoljor innehåller drygt 95 % rapsolja och resten naturgummi för vidhäftningens skull.. :geek: .. :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307420 Köper du billig rapsolja, är den nog INTE tillverkad i Sverige, om vi skall vara ärliga. På Eldorado sår det "Tappas i Polen" (vem som plockat upp den framgår inte. :geek: )

Raspolja var från början lampolja och smörjolja, det var bara sen man odlat fram en variant som inte var giftig som den användes i mat. Tänk att oljan har fått oss att glömma av allt sm kommer från växt- och djurriket. Se här, Lantmännens uppslagsbok från 1923:

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

sveakatten  
#307429 Såg idag att miljöoljan verkade bli klumpig vid kyla, skulle tro att det fungerar på motorsågen tack vare värmen från motorn. Är nog värre med vedmaskin. (har kört sönder en el-såg pga av detta, drevet till pumpen höll inte)

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307436 Jag förvarade min rapsolja ute i -12, var något trögare än vid plusgrader, men fortfarande mer lättflytande än minderaloljan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307447 Lika vid minus 18, trögare än vanligt men mer lättflytande än mineraloljan. Fortfarande långt från stelt!

Är du säker på att det var vid -20 det blev en klump, axwell? :smile:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307466
Blivande snickare skrev:Lika vid minus 18, trögare än vanligt men mer lättflytande än mineraloljan. Fortfarande långt från stelt!

Är du säker på att det var vid -20 det blev en klump, axwell? :smile:


Ja tyvärr, +/- 0,5 grader C, det kan nog variera mellan olika leverantörer.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Röjaren  
#307559
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Göra rent? ;) Var bränner veg oljan fast?

Sågkedjeolja innehåller kautschuk ( naturgummi ) som blir stenhårt när det torkar.. :shock:


Jaha, det är gummi i den. Då förstår jag det. Väldigt besvärligt att få rent kylflänsar från spån och olja. Mina händer tycker inte heller om det.

För någar vintrar sedan körde jag en hel dag utan olja. Pumpen lade av efter första tanken.-15 grader ute och mycket snö på träden (stormfällda). Kylde tydligen tillräckligt, lite kärvt bara när man tankat o pausat i 10 minuter.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Sture Andersson  
#307568 Häsknar rapsolja som blir kvar i sågen över sommaren?

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307569
Sture Andersson skrev:av Sture Andersson » 2 minuter sedan.
Häsknar rapsolja som blir kvar i sågen över sommaren?


Inte vad jag har märkt efter ca. 10 års användning, på svärdet kan det bli lite klibbigt fast oftast inte värre än att kedjan startar som vanligt.
Annars är det bara att lyfta den lite, precis som när man kollar sträckningen av kedjan.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307573
Blivande snickare skrev:Är du säker på att det var vid -20 det blev en klump, axwell? :smile:


Snickarn, testar du fryspunkten i skarpt läge, dvs utomhus?

Här är det för varmt, det varierar mellan -20,5 och -19 grader så det duger inte som testmiljö. :mrgreen:

I frysen har jag nu en specialblandning, den består av 6 delar raps, 2 delar miljövänlig propylenglykol och en del biologisk nonjontensider.

Just nu -21 grader :smile:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307576 Japp, skarpt läge ute i garaget. E tyvärr inte bortskämd med varmt garage 😈

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

anersimyra  
#307586
Sture Andersson skrev:Häsknar rapsolja som blir kvar i sågen över sommaren?
Jag upptäckte nu i julhelgen att " svårfar " tillagar mat med flytande margarin vilket har bäst före datum i maj 2012... :surp: :shock: jag tror alltså vi kan vara helt lugna vad gäller våra sågar.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

Kse  
#307590 Här kryper det nog en bit under -30 i natt.
Jag ställer ut en flaska rapsolja från Coop så får vi se vad det blir, sätter pengarna på att den är stelfrusen i morgon.

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

ananders  
#307593 Körde över kombidunken idag och då rann den sista bio-oljan ut så nu ska jag testa ren rapsolja så har jag snart sparat in så jag kan köpa en ny dunk :grin: .

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307596 Bra kse, men i minus 30 är det nog lite extremt att springa omkring i skogen med motorsåg! :lol: :lol:
Väntar på resultatet med spänning, tror dock du har rätt. :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).