sön 28 dec 2014, 15:32#307557
Kyla ska väl inte vara något problem för en 2T-motor? T.ex. våra gamla sågar startar föredömligt, initialt med choke bara, är allt som behövs. Bra bränsle utan kondensvatten är en bra början. Rent luftfilter som inte är igenisat är nödvändigt. Kan väl ta en liten stund innan motorn är varm och förgasarmembranen börjar röra på sig. Ryker förstås en hel del under första minuten.
Värre är det med sågkedjeoljan som blir ordentligt seg vid 20-gradig kyla. Risken är att svärdets noshjul inte får tillräckligt med olja så att dess lager skär.
Den enda sågen som vi har problem med vid kyla är vår stor-Stihl MS 362 C-Q, vars högerhandsbroms ständigt fryser fast, och således gör sågen obrukbar. De andra sågarna har inga problem i den nuvarande kylan, minus 20-25 grader.
Snökåpan över repullen kommer däremot väl till pass vintertid, ifall det är mycket snö och man ställer den ifrån sig ofta i djupsnön.
Pluggöppningen som förvärmer förgasaren går visserligen att öppna/stänga, eller är utformat som ett vändbart spjäll på Stihls sågar, har nackdelen att mer skräp når fram till luftfiltret. Kanske är det en acceptabel "trade off"?