Motorsåg och handhållet

Problem motorsåg vid kyla

8 inlägg 6148 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem motorsåg vid kyla

sveakatten  
#307390 Varför i helv"### går inte motorsågen bara för det är lite kallt?
-10-15 grader, ska det vara omöjligt att såga då? Den har väl alldrig varit så här förut.
Går fint att få igång den men svarar inte på gasen, lägger av efter en liten stund om man släpper gasen, verkar inte hjälpa hur jag än vrider innställningen.
HJÄLP 😈

Fördel, man blir så förbannad så man inte fryser. 8)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem motorsåg vid kyla

rokon  
#307394 Har du ställt om sågen för vinterläge då?
Finns olika lösningar beroende på modell och fabrikat.
Eller om det är en stihl ms 200 så är den ingen hit när tempen går ned mot minus 20 grader C, i alla fall inte min. Då blev det en gammal Husqvarna istället.

Avatar Fallback

Re: Problem motorsåg vid kyla

sveakatten  
#307397 Det är en 242xp, och den har jag alldrig behövt ställa om för att det är några minus grader?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem motorsåg vid kyla

rokon  
#307399 Läs på sid 32 i bruksanvisningen, kanske dags att leta reda på den speciella vintersatsen också.
http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO ... 926-01.pdf

Temperaturen är en grej, men har du mätt luftfuktigheten? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Problem motorsåg vid kyla

anersimyra  
#307406
sveakatten skrev:Varför i helv"### går inte motorsågen bara för det är lite kallt?
-10-15 grader, ska det vara omöjligt att såga då? Den har väl alldrig varit så här förut.
Går fint att få igång den men svarar inte på gasen, lägger av efter en liten stund om man släpper gasen, verkar inte hjälpa hur jag än vrider innställningen.
HJÄLP 😈

Fördel, man blir så förbannad så man inte fryser. 8)
Ta in den i värmen och se om den fungerar.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Problem motorsåg vid kyla

anersimyra  
#307409
sveakatten skrev:Det är en 242xp, och den har jag alldrig behövt ställa om för att det är några minus grader?

Jag förvarade en 254 utomhus i sträng kyla, såghelvetet vägrade starta. Hela innehållet i tanken var djupfryst.. :surp: upptining, torkning och byte av suglod löste problemet. :smile:

Avatar Fallback

Re: Problem motorsåg vid kyla

sveakatten  
#307418 Jodå, en stund i pannrummet , byte stift, rengörning av filter, och den går som en klocka.
Få se hur det blir i morgon om jag får samma problem.
Får väl ta med den nya 55an också, få se om den tycker om kylan.

   TS
Användarvisningsbild

Fukt och rimfrost vid kyla är nog värst?

traktorz  
#307557 Kyla ska väl inte vara något problem för en 2T-motor? T.ex. våra gamla sågar startar föredömligt, initialt med choke bara, är allt som behövs. Bra bränsle utan kondensvatten är en bra början. Rent luftfilter som inte är igenisat är nödvändigt. Kan väl ta en liten stund innan motorn är varm och förgasarmembranen börjar röra på sig. Ryker förstås en hel del under första minuten.

Värre är det med sågkedjeoljan som blir ordentligt seg vid 20-gradig kyla. Risken är att svärdets noshjul inte får tillräckligt med olja så att dess lager skär.

Den enda sågen som vi har problem med vid kyla är vår stor-Stihl MS 362 C-Q, vars högerhandsbroms ständigt fryser fast, och således gör sågen obrukbar. De andra sågarna har inga problem i den nuvarande kylan, minus 20-25 grader.

Snökåpan över repullen kommer däremot väl till pass vintertid, ifall det är mycket snö och man ställer den ifrån sig ofta i djupsnön.

Pluggöppningen som förvärmer förgasaren går visserligen att öppna/stänga, eller är utformat som ett vändbart spjäll på Stihls sågar, har nackdelen att mer skräp når fram till luftfiltret. Kanske är det en acceptabel "trade off"?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).