Traktorer och processorer

Fel på traktorn

53 inlägg 25707 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fel på traktorn

Simon.M  
#307295 Verkar vara nått galet med min traktor den verkar få förlite diesel ska det komma diesel när man hand pumpar o lossar på rören till spridarna ?? Är en Valmet 565



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#307296 Tänkte det kunde vara luft i tänkte luftat den på det viset men kom ingen diesel

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på traktorn

Erre  
#307297 Lossa luftningen på filtret och kolla så du kan handpumpa fram diesel där.
Inget där, kass förpump eller täppt system.

Får du fram bränsle där, lufta dig fram till rätta insprutspumpen.
Lossa spridare rören och kör några varv på starten till du får bränsle ur alla rören.

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Tosca  
#307299 Is i bränslefiltret kan vara ett problem så här års, dags att byta kanske?

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#307302 Kom diesel ur rören när jag körde på staren undrade om det skulle komma när man hand pumpade där med blev en stråle på 10 cm ca. har aldrig luftat traktorn innan så någon luftning vid filtret viste jag inte om men kom fram diesel när jag lossade filtret o pumpade :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307306 Nej, inget till spridarna vid handpumpning. Det sköter Bosch/CAV om! :)

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#307307 Ok kan ju hoppas den blev luftad när jag lossade rören o körde på starten då. Kan ju vara något annat fel med höll knapt på att ta mig från skogen ikväll fick hoppa ut o pumpa som en idiot sen kunde man köra en stund o sen samma visa igen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på traktorn

Erre  
#307310 Börja enkelt.
Byt filter, kör du på rme diesel så vänd filtret upp å ner i ett spann och slå det mot botten. Får du ut en massa slam och skit så har det börjat växa i tanken.

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#307314 Rme diesel?? Tankar på q8 o Volvo vet ej vad dom har där :) ja nytt filter får inhandlas på måndag så här kan man ju inte ha det

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

axwell  
#307320
Simon.M skrev:Rme diesel?? Tankar på q8 o Volvo


Nu har jag glömt vilket bilfabrikat(Mazda ?) som avråder, rent av "förbjuder" sina kunder att använda OKQ8:s RME-diesel.

Du får spetsa det du har i tanken med fotogen!

OKQ8 har lovat att ta bort eländet från sina stationer och komma med en lägre inblandning av RME.


Tillägg: Nej det är KIA som klagar på OKQ8:s BIO-Diesel :oops:

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#307323 Jasså det verkar ju inte klokt. om man kör slut på det man har i tanken o fyller på med nytt från Volvo tex hjälper inte det eller måste man slå i fotogen ändå??

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

rikard_e  
#307327 Tror att okq8 kör med RME. Volvo vet jag inte vad dom har för någon diesel i sina mackar.

Men kör inte på RME i en gammal traktor.

Användarvisningsbild

Re: Fel på traktorn

Vardon  
#307329 http://www.kia.com/se/content_attaga/branslefilter/

Det är Kia som inte tycker om OKQ8. På länken står det lite om det.

Jag skulle nog gå vidare på att söka gegga i ledningarna. Var med och rensade ur en BM Boxer som hade körts på ganska många procent (upp emot 100) med rapsolja och det var inga vackra syner. Var som löv i tanken. Har du gegga så rensa tanken noga, byt filter och försök spola ur ledningar.

Isproppar kan det vara, fotogen hjälper men lär återkomma om du slutar med det.

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#307331 Någon rapsolja har jag inte hällt i tanken o ispropp tror jag inte för fick samma problem när jag sladdade vägen i somras sen har den stått tills nu

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#307334 Det jag märkte i somras var att bränslefiltret satt inte riktigt åt så drog åt det tänkte den fått in luft där så därför jag försökte lufta nu ikväll får kika efter den där luftningen på filtret imorgon

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).