Öppna kategorin

funderingar röjsåg

15 inlägg 5027 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

funderingar röjsåg

c_andersson  
#307218 Hej alla kunniga! Har mycket första röjning framför mig och en hel del underväxt röjning. Ska köpa ny röjsåg för min jonsered rs44 börjar bli trötter. Ska man köpa hederlig med klinga eller ta steget till kedjeröjsåg? Kom med lite ris och ros.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: funderingar röjsåg

anersimyra  
#307222 Har du mycket " djungelröjning," d.v.s att röjstammarna är riktigt höga och står väldigt tätt är kedjeröjare ett bra alternativ. Vid mer " normala " förhållanden är traditionell röjsåg både snabbare och bekvämare. Men investera i bägge vetja..

Avatar Fallback

Re: funderingar röjsåg

jannee  
#307223 Åk till den återförsäljare du verkligen har förtroende för. Be att få låna hem demosågar. Kedjeröjare blir allt mer populära, har både för och nackdelar, prova och känn efter om den typen av såg skulle passa dig.
Är du van vid klingsåg kan det vara en omställning, kanske t.o.m för stor - prova.
Personligen kan jag inte än finna någon såg som slår en HVA 555/Jonsered 2256W med 225 Strandklinga, kanske dock något tung för den ovane men ...
Andra är helt nöjda med Husqvarnas 545/Jonsered FC 2245 - vilket är kampanj på nu (7900 kr).

Avatar Fallback

Re: funderingar röjsåg

Amatörhuggare 62  
#307225 Finns många bra trådar, om röjsågar på forumet. Skogsforum är bästa stället att få input från.
En bra tråd heter köpråd HVa 545 / 555.

Mvh Amatörhuggare

Avatar Fallback

Re: funderingar röjsåg

c_andersson  
#307234 Man har ju gått och blivit bekväm med klingröjsåget men just när det gäller underväxt röjning som är lite grövre så känns det som kedja hade varit väldigt smidigt. När det gäller kedjeröjsåget, finns det inte mycket som kan gå sönder när man tex fastnar i grenar och bråte. Tänker på linan som håller uppe såget etc. Har kollat andra trådar och läst mycket men alla verkar vara från runt 2012 så tror lite fler folk har mer erfarenhet av det nu. Hade gärna köpt båda men då hade min andra hälft blivit galen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: funderingar röjsåg

Erre  
#307237 Kedjeröjsågen är betydligt smidigare än folk tror. Bågen och snöret är sällan ivägen. Har röjt 22 hektar med min, bara bytt kedjor och drivkrans.
Har bara klingröjsågen till lövröjning bland plantor idag. Allt grövre kör jag med kedjeröjaren.
Men ska du bara ha en så börja med en klingröjsåg och röj fram plantorna så du slipper få mer som är kraftigt eftersatt. Sen efter något/ några år köper du en kedjeröjare när det andra är ifatt.

Kedjeröjsåg är kanon att gå med och ta undertryckt inför gallring alt slutavv.

Kan du som Janne säger låna hem och testa är det givetvis kanon

Användarvisningsbild

Re: funderingar röjsåg

loppan  
#307240 Vad anser ni om mindre röjsågar typ i 35 cc klassen?
De är ju lättare att bära för den ovane.

Användarvisningsbild

Re: funderingar röjsåg

Seb macahan  
#307242 Jag har både en bra röjsåg och kedjeröjaren. Röjsågen använder jag bara vid väldigt tidig Plantröjning. Man vänjer sig snabbt o gilla kedjeröjaren. Min har jag röjt mycket med o inget har gått sönder förutom en vinkelväxel men den har gått mycket. Åh hade aldrig sålt det som reservdel innan. Jag är kedjeröjaren förespråkare, mycket för det är lättare att komma åt med utan o flytta kroppen, men också för den är skonsammare mot rygg axlar och armar.

Användarvisningsbild

Re: funderingar röjsåg

traktorz  
#307245
c_andersson skrev:Hej alla kunniga! Har mycket första röjning framför mig och en hel del underväxt röjning. Ska köpa ny röjsåg för min jonsered rs44 börjar bli trötter. Ska man köpa hederlig med klinga eller ta steget till kedjeröjsåg? Kom med lite ris och ros.


Vi själva hade en eftersatt förstaröjning, en ca 5 ha älgbetad tallplantering dessutom, där många björkbuketter kringgärdade tallen av olika kvalitet. För att kunna röja selektivt bland tall, gran och björk att sparas, så tog vi istället med de lätta motorsågarna; Stihl MS192C-E, Jonsered CS2150 & CS2152. Vår Jonserd RS44 röjsåg blev kvar hemma.

Ergonomiskt är det inte alls bra med att använda motorsåg som vi gjorde, men vi menar att resultatet nog blev bättre än om vi gått med röjsågen. Kedjeröjsåg vore förstås ett ännu bättre alternativ.

Användarvisningsbild

Re: funderingar röjsåg

Erre  
#307247 En fördel till i eftersatt röjning med kedjeröjaren är att man kan såga av grenar som annars hänger ut och riskerar att piska granen eller tallen.
Du når rätt långt upp.

Avatar Fallback

Re: funderingar röjsåg

c_andersson  
#307259 Tack så mycket för alla svar. Ska åka imorgon och se om det finns någon att låna hem. Lutar nog lite åt kedjeröjsåg. Vet någon om stihl kommer med något liknande eller om det redan finns?

   TS
Avatar Fallback

Re: funderingar röjsåg

Jim_the_one  
#307266 Stihl har nåt liknande fast inte med dem fina bågen.

Är väldigt nöjd med min kedjeröjsåg. Snöret/gummisnodden har det inte varit nåt problem med alls. Dock är puttpinnen lite tråkig, den lossnar för mig, men ikväll ska den sättas fast permanent.
Kan hända att jag varit lite våldsam mot den :roll:

Sen är den inte riktigt optimal när vädret är som nu, kallt och snö. Det kan frysa lite i handtaget så gasspärren inte spärrar, de hade varit fint med värme i handtagen.
Visst händer det att kedjan hoppar men med rätt röjteknik så undviker man detta.

Har du väl vant dig vid denna såg så använder du bara den andra vid gräs och ren slyröjning.

Avatar Fallback

Re: funderingar röjsåg

jannee  
#307269 Jag har gått in på You Tube har tittat på de som använder kedjeröjsåg, måste säga att jag blir inte direkt imponerad - tvärtom. Visst räckvidden är betydligt bättre än med en klingsåg dessutom är den perfekt till att stamkvista eller såga dubbeltoppar/sprötkvist men.... tidsmässigt ställer jag mig ändå frågande.
Viktigast är nog trots allt att man själv gör en utprovning - kan t.o.m. bli det ultimata redskapet - just för dig.

Avatar Fallback

Re: funderingar röjsåg

c_andersson  
#307277 det känns som att det finns mycket som kan krångla och att svårt att komma upp i samma tempo som med en klingröjsåg. Men dags att bli motbevisad och plocka hem ett imorgon. Jag och tjejen håller på att köpa en släkt gård så man vet ju var man kan ställa frågor i framtiden! Tack så mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: funderingar röjsåg

80-90  
#307278 Hej !! Vårat röjlag fick en kjedjeröjare tilldelad så vi skulle prova .. Det blev ingen hit .. Snöret gick av nästan direkt ,sen lossa hela motorn ..den blev inte gammal hos oss men det va av dom första som kom .. Den ha säkert blivit bättre nu . Men jag kommer aldrig köpa en kjedjeröjare !!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).