Motorsåg och handhållet

Billig rapsolja

84 inlägg 56293 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#306923
Zixten skrev:
Blivande snickare skrev:
Zixten skrev:http://www.granngarden.se/product/sagkedjeolja-bio-4-l

Dyrt! Rapsoljan kan du få mer än 30 kr billigare, per liter! :surp: :grin:
Blir rätt snabbt ett svärd å en kedja inbesparat som Mangan så väl räknade ut! :geek:


Jo, jag vet, nu gör jag inte åt så möe olja så än så länge kör jag på det, men efter att ha sett div. trådar här på Skogsforum så har man ju funderat på å köpa vanlig olja i mataffären...

Jag har kört upp snart en liter och har fortfarande inte märkt av några problem 8)
Blev åxå nyfiken efter att ha läst Axwells "predikan" här på forumet å ångrar inte att jag provade :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

mikael_s  
#306925 Har kört upp 10 liter rapsolja från Willys nu utan att ha märkt av annat än att det kanske rasslar lite ljudligare om kedjan? Men verkar inte slitas mer eller bli för varmt, och det luktar pannkakor!
Har för mig dunken kostade 130:- med moms.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

M_M  
#306931 Det som fick mig att gå över var att rapsoljan är helt miljövänlig. Tanken på att hälla ut mineralolja i skogen känns inte bra. Även priset på rapsoljan är ju attraktivt, även om jag gör av med försvinnande lite. Har inte märkt av nåt märkvärdigt slitage men kanske går det åt lite mer av rapsen på grund av att den är tunnare och rinner lättare.

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

anersimyra  
#306936
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Rapsolja fungerar alldeles utmärkt, jag har kört rapsolja från April fram till nu. Vidhäftningen är förvisso sämre än traditionell sågkedjeolja, det löses med fullt uppställd pump.. :smile:


Misstänker att det har blivit några kubik avverkat under den tiden... ;)

Vad fick dig att gå över till rapsolja i våras?
Efter att ha läst andras erfarenheter var det ju inte mycket att tveka på.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306945
Sture Andersson skrev:Är rapsolja och bio olja likvärdig,
Detta med vedmaskin är intresant kör cirka 100km /år på samma ställe en jädrans massa olja ut i spån och marken.
Men det ju regäl påfrestning på det svärdet och kedjan funkar det verkligen?

Jag har kört upp ca 20 liter rapsolja i vedmaskinen och det verkar inte som att slitaget blir större än med mineraloja. jag har maskinsvärd och 404 kedja kanske det märks mer på motorsågs svärd och 325 kedja.
Största fördelen som jag ser det är att man inte behöver andas in mineral olje dimman.

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

totte  
#306965
Sture Andersson skrev:Är rapsolja och bio olja likvärdig,
Detta med vedmaskin är intresant kör cirka 100km /år på samma ställe en jädrans massa olja ut i spån och marken.
Men det ju regäl påfrestning på det svärdet och kedjan funkar det verkligen?


I stort sett. Biooljan är ofta mest bara rapsolja. Brukar innehålla diverse tillsatser för att öka vidhäftningen, men som Anders m fl sagt, det verkar inte ha stor betydelse. Man undrar ju också om det inte är just de tillsatserna som gör att oljan klibbar ihop om sågen får stå, många vegetabiliska kedjeoljor är ju gräsliga i det hänseendet, medan det inte verkar vara sådana problem med ren rapsolja.

Kanske skäl att ställa upp oljepumpen, som Anders säger, annars förefaller det ju nu vara såpass många som kört ganska mycket med ren rapsolja, utan att vi hittills hört att det orsakat några problem. Och det verkar gälla både vedmaskiner och motorsågar.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306968 Någon som haft frysproblem med rapsoljan ännu? Att den fryst i sågen och orsakat stopp, eller att ni fått kasta olja som fryst och fällt ut (vilket jag har för mig att den gör)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306972
Sture Andersson skrev:Är rapsolja och bio olja likvärdig,
Detta med vedmaskin är intresant kör cirka 100km /år på samma ställe en jädrans massa olja ut i spån och marken.
Men det ju regäl påfrestning på det svärdet och kedjan funkar det verkligen?

I ved maskin har det provats att köra med 1/3 olja av bra sort för att smörja och tillsätta vatten för värme avledning.
Vatten är rätt mycket billigare och det visade sig funka rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Tosca  
#307009
Mangan skrev:Någon som haft frysproblem med rapsoljan ännu? Att den fryst i sågen och orsakat stopp, eller att ni fått kasta olja som fryst och fällt ut (vilket jag har för mig att den gör)?

Du får väl lägga en literflaska i frysen och se om det blir några fällningar som du tror?
Gardera med en plastpåse omkring om förändringarna skadar plasten.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307028
Tosca skrev:Du får väl lägga en literflaska i frysen och se om det blir några fällningar som du tror?
Gardera med en plastpåse omkring om förändringarna skadar plasten.


Lugn, tag det kallt, is i flaskan, det har jag ordnat massor med tillfällen.

Fryser vid -20, helt odramatiskt, inga fällningar om man inte blandat i något extra.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307031 Så, om det tinar är det bara att köra på som vanligt? Nice! Några -20 lär det dröja innan vi får här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#307107
Mangan skrev:Inlägg av Mangan » Igår, 13:07
Någon som haft frysproblem med rapsoljan ännu? Att den fryst i sågen och orsakat stopp, eller att ni fått kasta olja som fryst och fällt ut (vilket jag har för mig att den gör)?


Nej, kan du ha fått den uppfattningen från mina experiment med att försöka blanda in vattenlösliga vätskor med olika typer av joner, då kan ämnena separera några grader kallare än -20.

Dom blandas direkt så fort det blivit mindre kallt :!:

Mina fortsatta prov får pausa över årsskiftet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

bodaedet  
#307108 Är det någon som testat att köra rapsolja i skördare?
Besparingen där borde ge klirr i kassan om svärd och kedjor håller.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#307109 Nej, skulle gärna göra det men har fortfarande inte hittat nån skördare i gömmorna! :sad: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

bodaedet  
#307111 Leta lite till då, kanske tomten har gömt någon.
Ska testa till våren när det blir varmare i vädret.
Kan nog bli en besparing på mellan 20-30kr/l. Går ca 20l/veckan.
Det blir ju en singelmalt i veckan det. \:D/ \m/ :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).