Trädfällning (arborist)

Fastfällt i klyka

25 inlägg 11769 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fastfällt i klyka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306914 Jag lyckades såklart perfekt träffa en liten björklycka häromdagen. Skall direkt sägas att björken var kanske 10cm i bhd, medan granen uppåt 15cm (förstagallring). Så inga rejäla träd, jag var väldigt sugen på att såga lite i björken... :oops:

klyka.jpg


Började med att ta av 3m på granen. Gjorde ju att granen blev så lätt att det enkelt gick att lyfta rotänden och dra fram och tillbaka några meter. Flexibel björk böjde bara med.

Traktorn stig bra till, så nästa steg blev att vinscha ner granen. Men det var inte så lätt. Så här blev det först.
vinsch1.jpg


Satt kvar. Som synes kan även små träd vålla huvudbry. :smile:


Drog lite till med vinschen, och björken böjdes mer och mer medan topparna satt kvar i varandra.
nere.jpg


I detta läget hade björken släppt från backen, så inga spänningar fanns kvar. Bara att börja såga i topparna för att reda upp skiten.


Ni som gått kurs C :), hur hade ni gjort i det här fallet? Vad gör man när träden sitter i klykan på detta sätt?

Andra metoder?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fastfällt i klyka

Peteflamingstar  
#306918 Ringt efter skotaren/skördaren!

Närå, förmodligen försökt vinscha granen bakåt som du gjorde, även om den verkade sitta rätt ordentligt. Annat alternativ lumpa granen så mycket att den till slut ramlar ner, men då förstör man ju allt virkesvärde.

Användarvisningsbild

Re: Fastfällt i klyka

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306924
Peteflamingstar skrev:Ringt efter skotaren/skördaren!

Närå, förmodligen försökt vinscha granen bakåt som du gjorde, även om den verkade sitta rätt ordentligt. Annat alternativ lumpa granen så mycket att den till slut ramlar ner, men då förstör man ju allt virkesvärde.


Inte säkert att det hjälper, ett sådant träd kan sitta riktigt rejält...
Det bästa sättet är att undvika att fälla fast på det viset... :grin:

Avatar Fallback

Re: Fastfällt i klyka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306926 Mm, bäst att röja bort all björk. Mycket av fastfällning i gallring kommer av björken!

Men visst, många gånger jag har missat några grenar/kronor när jag valt fällriktning!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastfällt i klyka

Blivande snickare  
#306927 Stötte på ett liknande problem här om dagen med ett vindfälle.
Bild på trädet finns i det här inlägget.
viewtopic.php?nomobile=1&f=109&t=4174&st=0&sk=t&sd=a&start=3720#p306645
Å lösningen finns här :)
viewtopic.php?nomobile=1&f=109&t=4174&st=0&sk=t&sd=a&start=3720#p306764

Andra metoder?

DYNAMIT! :ymdevil:

Avatar Fallback

Re: Fastfällt i klyka

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306928 Jag lyckade fälla en björk rakt in i en asp, där kan vi snacka fastfällning :mrgreen:
Som tur var så var sonen på plats med grävmaskin, annars hade nog björken fått vara
kvar i aspen.

Avatar Fallback

Re: Fastfällt i klyka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306930 Kanske det i sådana lägen skulle passa med kastsåg? Vore kul att pröva, men det kostar ju en slant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastfällt i klyka

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306933 Även jag har lyckats, mä möe tålamod, och många svordomar så brukar det funka att få ner trädet, i kombination med vinsch, dra med traktorn, putta med traktorn, lyfta och dra med skogskranen om man når...

I en av stormarna Gudrun eller Per fastnade en topp i en klyka, den gav jag upp på och lät vara kvar...

Användarvisningsbild

Re: Fastfällt i klyka

anersimyra  
#306939
Mangan skrev:Jag lyckades såklart perfekt träffa en liten björklycka häromdagen. Skall direkt sägas att björken var kanske 10cm i bhd, medan granen uppåt 15cm (förstagallring). Så inga rejäla träd, jag var väldigt sugen på att såga lite i björken... :oops:

klyka.jpg


Började med att ta av 3m på granen. Gjorde ju att granen blev så lätt att det enkelt gick att lyfta rotänden och dra fram och tillbaka några meter. Flexibel björk böjde bara med.

Traktorn stig bra till, så nästa steg blev att vinscha ner granen. Men det var inte så lätt. Så här blev det först.
vinsch1.jpg


Satt kvar. Som synes kan även små träd vålla huvudbry. :smile: Sedär.. :smile: :smile: själv hade jag plockat fram min Portable Winch, med två tvåskurna block blir dragkraften 4,5 ton.. :smile: :smile:


Drog lite till med vinschen, och björken böjdes mer och mer medan topparna satt kvar i varandra.
nere.jpg


I detta läget hade björken släppt från backen, så inga spänningar fanns kvar. Bara att börja såga i topparna för att reda upp skiten.


Ni som gått kurs C :), hur hade ni gjort i det här fallet? Vad gör man när träden sitter i klykan på detta sätt?

Andra metoder?

Användarvisningsbild

Re: Fastfällt i klyka

anersimyra  
#306940 En fällsax och en lång stång gör att du kan få till ett riktigt högt tag, det blir då lätt att med hjälp av en bra vinsch lyfta trädet ur klykan.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fastfällt i klyka

rokon  
#306943 Andra metoder? Utan att jag direkt tänkte på dessa fastfällningar så röjde jag bort alla dubbeltoppar jag såg i mitt blandskogsbestånd där jag röjde i höst.
Då det var sen röjning så får jag kanske tillfälle att gallra där senare, skönt då att slippa allt detta.

Användarvisningsbild

Re: Fastfällt i klyka

Jeep  
#306949
Mangan skrev:Kanske det i sådana lägen skulle passa med kastsåg? Vore kul att pröva, men det kostar ju en slant.


Jag skulle gärna hitta en kastsåg i en julklapp :mrgreen:

Verkar grymt praktiskt vid vissa tillfällen.

Avatar Fallback

Re: Fastfällt i klyka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306966
rokon skrev:Andra metoder? Utan att jag direkt tänkte på dessa fastfällningar så röjde jag bort alla dubbeltoppar jag såg i mitt blandskogsbestånd där jag röjde i höst.
Då det var sen röjning så får jag kanske tillfälle att gallra där senare, skönt då att slippa allt detta.


Något att tänka på kanske! Den här björken stog i ett mer ovårdat surdråg där det inte fanns så mycket att välja på. Nå, nu är den björken ved också. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastfällt i klyka

Huskyman  
#306970 Bra att du inte sågade i björken, Mangan, det är aja-baja!
Jag hade fortsatt att ta bort bitar på granen från rotändan, tills att granen kom vinkel så att den gick att vrida eller dra bort i toppen med vinsch.
Helsike när man fastnar i rejäla klykor!

Avatar Fallback

Re: Fastfällt i klyka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306975
Huskyman skrev:Bra att du inte sågade i björken, Mangan, det är aja-baja!
Jag hade fortsatt att ta bort bitar på granen från rotändan, tills att granen kom vinkel så att den gick att vrida eller dra bort i toppen med vinsch.
Helsike när man fastnar i rejäla klykor!


Jo, så hade jag nog gjort om inte traktorn var där. Men nu räddade jag ju massaved för säkert en 10-20:-! 8)

Känns dock lite riskabelt när man tagit så mycket att det lösa trädet är vertikalt nästintill. Kan ju ramla lite hursomhelst då, ingen kontroll?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).