Motorsåg och handhållet

Billig rapsolja

84 inlägg 56303 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billig rapsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306762 Visst är det lite märkligt att man kan köpa sågkedjeolja mineral i storpack (fat 208 liter) för 22:-/liter, den biologiska för 33.-/liter (Granngården), men att rapsolja kan du köpa för 15:-/liter i enlitersflaskor.

För mig går det kanske åt 4 liter sågolja per 10 liter bensin, då blir det samma besparing att gå över till raps som det är att hitta bensinen 5-7:-/liter billigare.

Idag såg jag rapsolja i 3-liters flaska för 11:-/liter på Netto i Kinna. Var brukar ni köpa, och vad kostar det där? Nu har jag kört upp 3 liter raps, efter 3 liter till har jag sparat in ett svärd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

foton  
#306787 På Willys tar dom 12 kr. när det är extrapris för 1 litare.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306789 Låter bra det, för 1-litarna var väldigt smidiga att hälla ur tyckte jag. Annonseras det om extrapriset?

   TS
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

jacob gade  
#306790 ok

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

herjman  
#306810 Brukar köpa nån 2 litrare på affären varje gång jag handlar, brukar kosta 14;-/L

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306816 Köper den på netto för 11 kr / litern används i ved maskinen.
körde tidigare med mineralolja men när det började smaka olja i munnen så gick jag över till rapsen.
Kapar man ren alved så kan man ta reda på sågspånet och använda det till röken eller i grillen. 8)

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

sveakatten  
#306890 Går det ha sågen ståendes ett par månader utan att den blir förstörd om man har raps?

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

M_M  
#306900 Ja. Min kedja har dock klibbat fast lite nån gång.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Sture Andersson  
#306903 Blir lite nyfiken på detta ,kör alltid med vanlig olja ,men det käns ju inte bra att släppa ut så mycket olja i naturen.Men har alltid hört att det inte funkar med nått annat?

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

anersimyra  
#306907
Sture Andersson skrev:Blir lite nyfiken på detta ,kör alltid med vanlig olja ,men det käns ju inte bra att släppa ut så mycket olja i naturen.Men har alltid hört att det inte funkar med nått annat?

Rapsolja fungerar alldeles utmärkt, jag har kört rapsolja från April fram till nu. Vidhäftningen är förvisso sämre än traditionell sågkedjeolja, det löses med fullt uppställd pump.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306911 Funkar fint med Bio olja, jag kör med Agrols olja och har inte några bekymmer.
Det enda är om sågen står still väldigt länge så kan det klibba igen och man får skruva isär och rengöra lite... Men 4 - 6 månader brukar inte vara några bekymmer...

http://www.granngarden.se/product/sagkedjeolja-bio-4-l

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Blivande snickare  
#306916
Zixten skrev:http://www.granngarden.se/product/sagkedjeolja-bio-4-l

Dyrt! Rapsoljan kan du få mer än 30 kr billigare, per liter! :surp: :grin:
Blir rätt snabbt ett svärd å en kedja inbesparat som Mangan så väl räknade ut! :geek:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Sture Andersson  
#306919 Är rapsolja och bio olja likvärdig,
Detta med vedmaskin är intresant kör cirka 100km /år på samma ställe en jädrans massa olja ut i spån och marken.
Men det ju regäl påfrestning på det svärdet och kedjan funkar det verkligen?

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306920
Blivande snickare skrev:
Zixten skrev:http://www.granngarden.se/product/sagkedjeolja-bio-4-l

Dyrt! Rapsoljan kan du få mer än 30 kr billigare, per liter! :surp: :grin:
Blir rätt snabbt ett svärd å en kedja inbesparat som Mangan så väl räknade ut! :geek:


Jo, jag vet, nu gör jag inte åt så möe olja så än så länge kör jag på det, men efter att ha sett div. trådar här på Skogsforum så har man ju funderat på å köpa vanlig olja i mataffären...

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306921
anersimyra skrev:Rapsolja fungerar alldeles utmärkt, jag har kört rapsolja från April fram till nu. Vidhäftningen är förvisso sämre än traditionell sågkedjeolja, det löses med fullt uppställd pump.. :smile:


Misstänker att det har blivit några kubik avverkat under den tiden... ;)

Vad fick dig att gå över till rapsolja i våras?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).