Öppna kategorin

Betalningsanmärkningar!

25 inlägg 9133 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

anersimyra  
#306625 Hamnar man hos kronis betalar man under en begränsad period åt gången, man får alltså betalningsfria perioder. Ränta på skulden slipper man visserligen inte, dock har man en uppgörelse som fungerar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Betalningsanmärkningar!

Robertberg  
#306643 Har inga som helst råd att ge, men tycker det är strongt och modigt av dig Tobbe att våga berätta här om dina skulder!
Det hade inte jag haft mod till..

Avatar Fallback

Re: Betalningsanmärkningar!

Jim_the_one  
#306646 Starkt att våga skriva om det!

Har själv haft betalningsanmärkning, som förvisso var rätt bra just då. Fick ju inte ta nå dumma krediter på 3år. Men för min del va det inga problem att gå in på banken och låna 150 000kr för att köpa en bil. :roll: dom såg att skulden som gått till fogden bra var på 150kr.
Skit telebolag som jag vägrade betala till, tyvärr han tiden att överklaga gå ut så det va bara att betala in 1700kr till fogden.

Efter det så har jag varit nogrann med vad man säger i telefon och vilka avtal man har.

Det är lätt att trilla dit, svårare att ta sig därifrån.

Lycka till och kämpa på!

Avatar Fallback

Re: Betalningsanmärkningar!

Elfving  
#306650 Om man tittar på statistiken över personer med betalningsanmärkningar är det helt horribelt. En stor del av problemet är den nya ekonomin med "snabba fakturor" som går till inkasso innan trettio dagar förlöpt.
Ibland undrar man var den gamla hederliga "betala-på-30-dagar-och-är-du-fem-dagar-sen-så-strunt-samma"-ekonomin tagit vägen. Vissa moderna faktureringsbolag mot privatpersoner (p-böter som exempel) är helt extrema. De går till fogden efter en dags försenad betalning, och då är fakturan skriven med 8 dagars betalningsperiod.

Jag väljer aktivt leverantörer som fakturerar med 30 dagar. Det är rationellt att kunna sätta sig ner en gång i månaden och förpassa samtliga räkningar till pärmen! Det finns fall där jag krävt 30 dagar för att ens vilja bli kund.

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

Seb macahan  
#306666 Jag vill påstå att detta blivit stramare efter "finanskriserna" 2008 och 2011. Innan dess var det ett mycket behagligare klimat.

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

T Landström  
#306679
anersimyra skrev:Hamnar man hos kronis betalar man under en begränsad period åt gången, man får alltså betalningsfria perioder. Ränta på skulden slipper man visserligen inte, dock har man en uppgörelse som fungerar.


Det beror nog lite på vad det är för skulder...
Jag har inte haft några betalningsfria perioder utan dom drar samma belopp varje månad...

Jag har ju ingen att skylla på mer än mig själv som var en alldeles för snäll företagare och trodde att man ska stå vid sitt ord även som privatperson...

Det som känns mest surt är att när man räknar på lånekalkylen så skulle jag inte ha några problem att klara av att betala lånet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

Vardon  
#306785 Strongt att erkänna det, bara för sig själv.

Jag tycker betalningsanmärkningar säger väldigt mycket om din situation just då, men ingenting om den nu. Därför är det lite märkligt kan jag tycka att hade nån det taskigt för 3 år sedan så är det omöjligt men om du är helt okänd och har en ren historik är du jättevälkommen.

En stor anledning är väl även alla tjänster som kommit idag som tar han om fakturering och som lite lever på förseningsavgifter. Dvs varje förseningsavgift är nästan ren vinst.

Avatar Fallback

Re: Betalningsanmärkningar!

Brickan  
#306808
Vardon skrev:Dvs varje förseningsavgift är nästan ren vinst.
jag tror nog inte man ska se det som att man gör någon en tjänst när man låter bli att betala...

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

Erre  
#307007 Kämpa på Landström!!
Det faktum att du kan prata öppet om det visar att du är på rätt väg.
Råd har jag inte direkt att ge dig, inte mer än att håll i dina grejer. Var rädd om det du har då möjligheten att unna sig saker blir mycket mindre.
Men kämpar du på så löser du detta galant!
God jul!

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

Camwood  
#307057
Elfving skrev:Om man tittar på statistiken över personer med betalningsanmärkningar är det helt horribelt. En stor del av problemet är den nya ekonomin med "snabba fakturor" som går till inkasso innan trettio dagar förlöpt.
Ibland undrar man var den gamla hederliga "betala-på-30-dagar-och-är-du-fem-dagar-sen-så-strunt-samma"-ekonomin tagit vägen. Vissa moderna faktureringsbolag mot privatpersoner (p-böter som exempel) är helt extrema. De går till fogden efter en dags försenad betalning, och då är fakturan skriven med 8 dagars betalningsperiod.

Jag väljer aktivt leverantörer som fakturerar med 30 dagar. Det är rationellt att kunna sätta sig ner en gång i månaden och förpassa samtliga räkningar till pärmen! Det finns fall där jag krävt 30 dagar för att ens vilja bli kund.

Det tekniska har förändrat betalningsrutinerna! De 30 dagar som du refererar till är helt absurt!!!!!!!!!!
Jag har nu skaffat en mobil lösning på betalningen för mina tjänster direkt med kort efter avslut av arbete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).