Öppna kategorin

Betalningsanmärkningar!

25 inlägg 9125 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betalningsanmärkningar!

T Landström  
#306588 Vet inte vart jag ska skriva...

Jag förstår syftet med dom men man gillar dom inte när dom påverkar en själv...

Har en del skulder sedan jag hade eget och tänkte ta ett lån och lösa dom men det sket sig...
Jag klarar av kalkylen med min lön och mina vardagliga utgifter...men får inte lånet pga av betalningsanmärkningarna...

Livet känns rätt hopplöst just nu...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Betalningsanmärkningar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306590 Bluestep finans? Lite högre ränta, men kan kanske gå?

Avatar Fallback

Re: Betalningsanmärkningar!

isteskog  
#306591 Ingen rolig sits att hamna i! Kan du få avbetala på skulderna, eller ska dom betalas på en gång? Har du någon säkerhet som banken kan ha som pant?

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

T Landström  
#306592 Mja...litar inte riktigt på dom där...

En del av skulderna betalar jag redan av på eller ja...lika bra att säga som det är...fogden tar en del av lönen...
Har ingen säkerhet...mor och far kunde tänka sig att borga för lånet men det hjälpte inte...
Har lite andra möjligheter som jag ska försöka undersöka...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

Seb macahan  
#306593 Det är modigt av dig o söka hjälp. Att erkänna är nog för de flesta nästan värre än att erkänna ett missbruk. Kan trösta dig med att du inte är ensam, de flesta som drivit företag har nog haft den klumpen i magen någon gång.
Jag har en nära släkting som hade närmre 200k hos kronofogden. Han förnekade för sig själv. Nu har han arbete och betalar successivt av sin skuld. Funkar men tar tid. Ett alternativ är ju att lösa skulden med krediter hos andra kreditgivare och vänta 2år till preskriptionstiden gått ut för att sen lösa ut dyrlånen mot bankkrediter. Men räkna med räntor o se vad totalkostnaden blir.
Sen tror jag att för de flesta är känslan det värsta att man inte är kreditvärdig? Jag har kämpat i två år nu för en obetald vägskatt på 1740kr. Skulden reglerades samma dag som jag fick reda på det men den lilla pricken finns kvar. Känns surt, särskilt när man driver företag. I dagens läge är det ganska många som har som policy att inte skicka fakturor om man har en anmärkning stor som liten.
Håll modet uppe, det mesta löser sig och under tiden får man vara glad för det lilla. Med tiden löser sig ekonomiska problem.

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

T Landström  
#306594 Jag har mer 200000 hos fogden...+ några som inte är lämnade dit...

Har lite andra alternativ att kolla upp...om jag tar hjälp av mor och moster...men hade helst sluppit blanda in min moster...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

rokon  
#306595
T Landström skrev:Jag har mer 200000 hos fogden...+ några som inte är lämnade dit...

Har lite andra alternativ att kolla upp...om jag tar hjälp av mor och moster...men hade helst sluppit blanda in min moster...


Kan det här vara till någon hjälp mån tro? Blir lite fel när äldre skall hjälpa yngre tror det här är bättre http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... d-skulder/

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

T Landström  
#306596
rokon skrev:
T Landström skrev:Jag har mer 200000 hos fogden...+ några som inte är lämnade dit...

Har lite andra alternativ att kolla upp...om jag tar hjälp av mor och moster...men hade helst sluppit blanda in min moster...


Kan det här vara till någon hjälp mån tro? Blir lite fel när äldre skall hjälpa yngre tror det här är bättre http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... d-skulder/


Har kollat upp det...men det va inte lätt att få till det...
Det som ska kollas upp nu är att jag ska få ett "förskott" på arvet som jag betalar tillbaka...dom ska helt enkelt ta ett lån på skogen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

rokon  
#306597 Att det inte är lätt skall du väl se som en utmaning? Var envis, se till att få till en skuldsanering i första hand istället för att blanda in föräldrarnas tillgångar.

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

anersimyra  
#306604 En avbetalningsplan med fogden är väl inte sämre än många andra alternativ ? Kronis brukar enligt skuldsatta bekanta vara riktigt bra att ha att göra med, det förutsatt att man aktivt håller kontakt med myndigheten... :?:

Avatar Fallback

Re: Betalningsanmärkningar!

jannee  
#306612 När bankerna är ointresserade av att hjälpa dig med skuldbördan trots att dina föräldrar vill borga visar att du ligger väldigt risigt till ekonomiskt.
Måste röra sig om hög skuld + den till kronofogden.
Du kanske ligger så risigt till att du kan ansöka om skuldsanering - nu vet jag inte hur det fungerar men ändå.
Får hoppas att du själv kan finna på en lösning, vänta på arv eller liknande är absolut INGEN lösning på problemet. Du måste lösa det själv annars hamnar du snart i samma situation snart igen.
Vilket fall som helst LYCKA TILL.

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

T Landström  
#306613 Som jag tolkade det så va det inte skulderna i sig som va problemet utan mina betalningsanmärkningar som ställde till det...

Jag sitter inte tillräckligt i klistret för att få skuldsanering kollade upp det för 2 år sedan när skulderna va betydligt högre...

Jag kommer ju att ärva gården jag bor på idag och som min mor och hennes syster äger och förslaget som min moster kom med vara att ta ett lån på gården och att jag betalar till dom istället...som ett förskott på arvet...som jag betalar tillbaka...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

anersimyra  
#306614 Precis som jannee skriver, den enda hållbara lösningen är att bita i det berömda " sura äpplet." Göra de " hundår " som krävs. Snabba enkla lösningar blir oftast kortlivade. Att vara skuldfri i alla led är sann frihet. Kämpa på, du reder ut det hela med tiden.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

svampbob  
#306616 Går det inte att få ett ackord på skulderna, att du bara betalar en del?

För 6-7 år sedan fick jag min bil saboterad två helt nya vinterdäck sönderskurna. Det var två killar i 18 års åldern och dom hade hunnit med fler bilar den kvällen. Det blev domstol och jag tilldömdes skadestånd. Men det ända som hände var att jag fick ett brev från kronogfogden två gånger om året om att det inte fanns något att mäta ut. Så förra vintern en dag då jag var i skogen ringde en kille som hade hand om dom här killarna och föreslog att jag skulle skriva ett brev och ge upp min krav så skulle jag få en liten engångssumma tror det var 500 kr. Jag tog det främst för att slippa bli rädd varje gång det kom ett brev från kronofogden.

Användarvisningsbild

Re: Betalningsanmärkningar!

sundelius  
#306620 Kämpar du löser du det på ett eller annat sätt \m/

Lycka till !!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).