Skördare

ösa 250 E slå på drift och kran?

17 inlägg 9764 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ösa 250 E slå på drift och kran?

matias89  
#305606 Hejsan, hur slår man på driften och kranfunktionen på en ÖSA 250 E? Och hur man får igång kran funktionen? Ska köpa en mindre havererad ösa så skulle vara kul att kunna köra upp på trailern. Det är dåligt med tecken på knapparna :p



   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

Tosca  
#305608 Några bilder?
Simba kommer nog till assistans annars.

Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305609 Hej,f o b körs med pedal bakåt eller knappar i "körspaken" om du sitter i rattens riktning.
Ang kranen så ska den fungera om stolsbrytaren eller stolen är bakåt,på min sitter det en knapp på palleten istället för i stolsredet
Det är kul om du skriver vart någonstans i landet du huserar..

Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

matias89  
#305616 Oki då har jag lite å gå på. Har aldrig kört en sån nämligen :p. Det är ett vrak som jag tänkte försöka få fart på men lär få hem den först. Är ifrån
sandviken gävleborg

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

matias89  
#305626 Nää dåligt med det tyvärr. Simba ,?:o

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305674 Simba är skogsforums egna Ösa guru

Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

matias89  
#305687 Ok då lär man leta upp honom sen ev. Har lite eljobb på den pga av sabotage mm :( men man får väl ha tålamod och klura lite över elen säkert :p

   TS
Användarvisningsbild

Re: ösa 250 e 87a

totte  
#305694 Han brukar dyka upp, men är nog inte inne varje dag. Entreprenörer har ofta lite klent med tid. Men när han är här brukar han regelmässigt svara på frågor om äldre maskiner, särskilt ÖSA.

Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

mbtrac  
#305809 slå om strömmbrytaren på paletten som mr hemek säger går den inte in då kan de va något med magnet ventilen som sitter unde hytt troligtvis är det så, bytte min ventil den har en blå märkskylt . knapp fel tror jag ej på

Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

mbtrac  
#305816 du säger att du inte får igång kran den ska fungera när stolen är i huggar läge sitter en sensor under stolenl som man hör ett litet knäpp från när stolen är i läge kan va lös eller trasig mvh mb trac

Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

matias89  
#305968 Ok. Är inte där än riktigt försöker få fart på den till en början. Men tackar för tipsen får hålla tummar å tår att den startar nu

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306010 Lite bilder vore kul :ugeek:

Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306013 Stämmer precis att när du svänger stolen bakåt så då först ska det gå att köra kran.Original så satt det en sensor under stolen,en 20 mm orangefärgad sak som gav in ett minus till ett relä men ofta på äldre maskiner så kan det va ombyggt,tex vid ett stolbyte så kanske en annan brytare följt med det nya stolpaketet lr så kan det va omgjort med en vippströmbrytare monterad "nånstans"

Bra är att prata lite med den sista som kört maskin.

Sitter 2 IPS boxar (svarta lådor ca 20cmgånger 20 cm ) monterade på bakväggen,finns en grön lysdiod i var och en av dom som ska tändas när man vänder stolen bak,då ska kran fungera.

Annars att starta så vanlig ÖSA logik,fram.back brytaren på "handtaget" ska va i mittläget,bromsomkopplare PÅ

Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

matias89  
#306564 Hur ser bromsomkopplare ut ? Vart sitter den ?

   TS
Avatar Fallback

Re: ösa 250 e 87a

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306607 Brytare 34,har du den i mittläge så startar han inte.
Kolla oxå nödstoppen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).