Traktorn i skogen

Valtra A75, Oljud i transmission

6 inlägg 10554 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra A75, Oljud i transmission

Marldon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200916 Ni som har Valtra / Valmet kanske kan hjälpa mig lite här?

Är det vanligt att Valtra A75/A72 och kanske även 700 (?) har ett relativt högljutt transmissionsljud? Har ett ljud i min som blir högre på 4an mellan.

Såg oxå här att andra har samma typ av ljud: http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... =894&kid=2

/Marldon



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75, Oljud i transmission

stegmaster  
#200961 Vet inte om nåt spesielt högt transmisionljud från min 665 som vel har mycket gemensamt med dessa.
Dom bråker ju allment lite vel mycket tycker jag.

Men som någen skrev om i linken ovan, så går det ju inte at köra 1200 rpm i 3/4 växel, för då vil ju motoren nästan kvälas.
Den hoppar ju fram som en kenguru vid 1200rpm i 4`n.:mrgreen:
Man får ligga över 1400-1500rpm på dessa växlar.

Men er det samma problem på dom 4cyl 82/92,85/95 ochså??
Eller har dom en annan transmision??

Avatar Fallback

Re: Valtra A75, Oljud i transmission

MrEast  
#200991 Ingenting jag känner igen på våran A82 som rullat 1300h det är en 2010.
Däremot får motorljudet en annan karaktär vid ca 2200-2300 rpm och över har fått förklaringen av verkstad att pumpen skickar på mer soppa då för extra smörjning lät lite knepigt.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75, Oljud i transmission

Marldon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262198 Att det är högre transmissionsljud på 4an än på övriga växlar verkar vara vanligt på alla Valtra. Men vad är det då som låter mera på 4an? Dvs vad orsakas detta ljud av?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A75, Oljud i transmission

donky-kong  
#306375
Marldon skrev:Att det är högre transmissionsljud på 4an än på övriga växlar verkar vara vanligt på alla Valtra. Men vad är det då som låter mera på 4an? Dvs vad orsakas detta ljud av?


Det kan vara på grund av att 4e växeln har rakställda kuggar, tillskillnad från de andra kuggarna. Exempelvis har bilar med manuell växellåda ofta ett annat ljud på backväxeln, än på de övriga växlarna. Detta ljud orsakas av att backväxeln har rakställda kuggar istället för sneda.

Med vänlig hälsning Andreas

Avatar Fallback

Re: Valtra A75, Oljud i transmission

H-P  
#306521 Det är sned ställda drev i denna lådan men man får ändå detta ljud inget att vara orolig över.

När man har ett chassi med ramtank så är det mycket ljud som fortplantar sin och är svåra att bli av med, se till så att inga stag sitter lösa och smörj växelförarna i änden på växel spaken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).