Inomgårdsmaskiner

Robotgräsklippare, vilken? Worx?

57 inlägg 65666 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

bosabengt  
#304989 Är inte arg på er men vart vill ni komma? Ni menar nog att pga att den är gjord för husqvarna så är det bara därför som Husqvarnan får toppbetyg.

Men så är inte fallet. Jag har själv en husqvarna Automower och jag kan lätt säga att dem andra är sämre.

Vad har ni själva för erfarenheter? Någon sa i tråden att Hondas var välbyggd men det verkar vara allt.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Robotgräsklippare!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305219
bosabengt skrev:Jag har själv en husqvarna Automower och jag kan lätt säga att dem andra är sämre.

Lite dåligt underbyggt resonemang där. Har du även haft de andra :?: Jag har själv HVA-sågar men har inte en aning om de är bättre eller sämre än Stihl.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

skogslasse  
#305245 Val av robot handlar ju dels om typ av trädgård och dels av budget. Hva känns ju som ett säkert kort men är ju också ett av de fabrikat som kostar mest.
Har själv en robomow rs. Ligger väl i princip i samma prisklass som hva men är lite större och klipper dubbelt så brett som hva och med fasta knivar. Anledningen till att jag valde denna var de fasta knivarna som jag valde för att jag har flera stora ekar i trädgården som släpper kvistar titt som tätt. Då ville inte jag riskera avbrutna rakblad.
Måste säga att kliparen har fungerat i princip felfritt under sitt första år.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

skogsterri  
#305249 Jobbade en tid hos husqvarna återförsäljare i Laholm och såg ju en del. Husqvarna är väl marknadsledande, men tror att Honda kommer med stormsteg, klipper riktigt fint och är genomtänkt.

Problemet med Honda har alltid varit reservdelar, vad gäller tex fyrhjulingar.

Stiga, Borsch är väl inget jag rekommenderar pga att dem inte slår itu gräset så bra, jag tycker även det blir mönster på gräsmattan.

Men säkert andra som har annan uppfattning. :-)

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

bosabengt  
#305259
skogslasse skrev:Val av robot handlar ju dels om typ av trädgård och dels av budget. Hva känns ju som ett säkert kort men är ju också ett av de fabrikat som kostar mest.
Har själv en robomow rs. Ligger väl i princip i samma prisklass som hva men är lite större och klipper dubbelt så brett som hva och med fasta knivar. Anledningen till att jag valde denna var de fasta knivarna som jag valde för att jag har flera stora ekar i trädgården som släpper kvistar titt som tätt. Då ville inte jag riskera avbrutna rakblad.
Måste säga att kliparen har fungerat i princip felfritt under sitt första år.



Följer robomow slingan hem elller klarar den sig utan?

Robomow har väl så du kan styra den via bluetooth? Kan ha varit nån annan som hade den möjligheten.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

bosabengt  
#305260
th skrev:
bosabengt skrev:Jag har själv en husqvarna Automower och jag kan lätt säga att dem andra är sämre.

Lite dåligt underbyggt resonemang där. Har du även haft de andra :?: Jag har själv HVA-sågar men har inte en aning om de är bättre eller sämre än Stihl.


Har inte själv haft alla andra märken men har sett de flesta "in action".

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Brickan  
#305268
Blivande snickare skrev:produced for Husqvarna.
Filmens budskap kan vara korrekt ändå!

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

skogslasse  
#306350 Robomow följer slingan hem med risk för en del spårbildning (åtminste i min mossmatta). Den följer även slingan till de olika zonerna.
Den går att köra ifrån telefon men det funkar inget vidare för mig i alla fall tappar kontakten mest hela tiden. Saknar det dock inte direkt.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

skogslasse  
#306356 Beträffande Huskvarna video.
Tvekar inte på att Huskvarna klippare är bland de bästa. Tycker dock att man får ta en testfilm gjord av Huskvarna med en nypa salt då hela syftet med den är att visa på Huskvarna klipparens styrkor.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Blivande snickare  
#306361
Brickan skrev:
Blivande snickare skrev:produced for Husqvarna.
Filmens budskap kan vara korrekt ändå!

Jodå, men det är oavsett ingen utomstående bedömare. Fast jag tvekar inte på att husqvarnan är bäst! :smile:

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

bosabengt  
#306371
skogslasse skrev:Robomow följer slingan hem med risk för en del spårbildning (åtminste i min mossmatta). Den följer även slingan till de olika zonerna.
Den går att köra ifrån telefon men det funkar inget vidare för mig i alla fall tappar kontakten mest hela tiden. Saknar det dock inte direkt.



Med en robotgräsklippare försvinner nästintill all mossa på en säsong.

Då kan man säga att robomowen bara har en fördel, att den klarar pinnar bättre än automower. (Hånar dig inte) :smile:

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306587 Har kört med HVA i 3 säsonger nu. Trots att en hel del funktioner tillkommit och att dom nya har bättre framkomlighet så måste jag säga att dom klipper riktigt snyggt och är driftsäkra. Går man runt och jämför med andra som har köpt Stiga, Bosch eller Biltema så räcker det att kolla på deras gräsmattor. Dom verkar helt enkelt inte klippa lika bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).