Jakt och Fiske

Markägare har makten

17 inlägg 8216 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markägare har makten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306167 http://www.lantbruk.com/debatt/markagar ... ver-jakten

Knappast när det gäller älgjakten i alla fall, ty den makten har ju länsstyrelsen.
/Niklas


Senast redigerad av Niking lör 20 dec 2014, 18:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markägare har makten

axwell  
#306214 Helt klart: En jägares åsikt :!:

Användarvisningsbild

Re: Markägare har makten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306256 Jo, nog är det så allt.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare har makten

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306262 Jaktfrågor är alltid heta tviste ämnen.
Jägarna vill ha kvar en hög viltstamm
Skogsägarna vill få ner älgskadorna
Tillväxten bland unga jägare är låg idag och börjar bli en bristvara.
Skogsägarna måste nog själva ta över en del av jakten om man vill få ner älgskadorna.

Länsstyrelsen har för stor makt med för mycket politiska pekpinnar och ideer.

Avatar Fallback

Re: Markägare har makten

kungsis  
#306301
Sweden-viking skrev:Jaktfrågor är alltid heta tviste ämnen.
Jägarna vill ha kvar en hög viltstamm
Skogsägarna vill få ner älgskadorna
Tillväxten bland unga jägare är låg idag och börjar bli en bristvara.
Skogsägarna måste nog själva ta över en del av jakten om man vill få ner älgskadorna.

Länsstyrelsen har för stor makt med för mycket politiska pekpinnar och ideer.


Jo ett större intresse för jakten hos markägarna är väl inte fel, men att länsstyrelsen har för stor makt vet jag inte om jag håller med om. Ok, jag kan väl ha åsikter om deras ideer, men om man kollar på miljörörelsern och liknande organisationer, så ser iaf inte jag något bättre alternativ. För att det behövs någon som håller koll eller hur man ska uttrycka det. Kanske inte främst för var att vi ska klara av skogen, utan för att "allmänheten" ska ha något att lita på och ha förtroende för. Skulle vi inte ha länsstyrelse ideer, så skulle vi nog ha det betydligt svårare att försvara och bedriva skogsskötsel. Nu har vi iaf något att falla tillbaka på och det kunde vara värre. Svårt att förklara vad jag menar, men ni kanske fattar?

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Markägare har makten

Skogshuggarn  
#306309
Sweden-viking skrev:Tillväxten bland unga jägare är låg idag och börjar bli en bristvara.
.


Finns nog lite att fundera över i den frågan.
Bla hur jaktlagen tar hand om "föryngringen" i sina egna led.

Användarvisningsbild

Re: Markägare har makten

T Landström  
#306349
Skogshuggarn skrev:
Sweden-viking skrev:Tillväxten bland unga jägare är låg idag och börjar bli en bristvara.
.


Finns nog lite att fundera över i den frågan.
Bla hur jaktlagen tar hand om "föryngringen" i sina egna led.


Beror inte det lite på att det på många ställen är väldigt svårt och dyrt att komma med i jaktlagen!
Många säljer nog hellre sin jakt till en kapitalstark utom sockens jägare än till en lokal...

Avatar Fallback

Re: Markägare har makten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306351 Är utomsocknes äldre än lokala, per automatik? Verkar snarare vara tvärtom.

Är väl inte fel med yngre som bor och jobbar i stan och som är intresserade?

Edit: yngre till äldre
Senast redigerad av Mangan sön 21 dec 2014, 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Markägare har makten

T Landström  
#306352 Menade bara att istället för att arrendera ut jakten till en lokal jägare så väljer man hellre en kapitalstark jägare utifrån... Sedan om dom är yngre vet jag inte...

Avatar Fallback

Re: Markägare har makten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306358 Så, då spelar det kanske inte så stor roll för återväxten?

Användarvisningsbild

Re: Markägare har makten

T Landström  
#306359 Det beror väl på hur man ser på det...och hur den som arrenderar jakten tänker...

Får man som yngre jägare inte möjlighet pga av att det tex är för dyrt att jag så säljer man nog av grejerna...

Avatar Fallback

Re: Markägare har makten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306400 Beror mog mer på hur lokalbefolkningen släpper in utomstående jägare. Finns gott om jägare utan mark, i de större städerna. Inga problem med rekryteringen där o alla fall.

Avatar Fallback

Re: Markägare har makten

ÅsaNisse  
#306402 Upplever att de yngre är för bekväma och har för lite tid till jakt och vad som därtill behövs. Det ska röjas pass och flyttas något torn. Då hinner man inte ställa upp. Första dagen på älgjakten går oftast bra men sen finns ingen tid. Det ska bara levereras färdigt kött och därtill ska det vara färdigmalt och fryst.

Användarvisningsbild

Re: Markägare har makten

Skogshuggarn  
#306437 Är av motsatt åsikt ÅsaNisse.

Det är oftast de yngre som blir satta att röja, spika torn, hugga ved, köra ut saltsten (viltvård), nöja sig med sämre pass, och kanske vänta 10 år på att få skaffa sig en hund.
Ska man dessutom betala dyrt för jakten?, ja då skulle nog jag också tappa sugen.

Jag säger inte att det UTESLUTANDE är på detta sätt,,, men det förekommer.

Användarvisningsbild

Re: Markägare har makten

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306511
kungsis skrev:
Sweden-viking skrev:Jaktfrågor är alltid heta tviste ämnen.
Jägarna vill ha kvar en hög viltstamm
Skogsägarna vill få ner älgskadorna
Tillväxten bland unga jägare är låg idag och börjar bli en bristvara.
Skogsägarna måste nog själva ta över en del av jakten om man vill få ner älgskadorna.

Länsstyrelsen har för stor makt med för mycket politiska pekpinnar och ideer.


Jo ett större intresse för jakten hos markägarna är väl inte fel, men att länsstyrelsen har för stor makt vet jag inte om jag håller med om. Ok, jag kan väl ha åsikter om deras ideer, men om man kollar på miljörörelsern och liknande organisationer, så ser iaf inte jag något bättre alternativ. För att det behövs någon som håller koll eller hur man ska uttrycka det. Kanske inte främst för var att vi ska klara av skogen, utan för att "allmänheten" ska ha något att lita på och ha förtroende för. Skulle vi inte ha länsstyrelse ideer, så skulle vi nog ha det betydligt svårare att försvara och bedriva skogsskötsel. Nu har vi iaf något att falla tillbaka på och det kunde vara värre. Svårt att förklara vad jag menar, men ni kanske fattar?

Mvh
Kungsis


Svårt att se varför länsstyrelsen prompt måste lägga sig i t.ex. älgjakt och tilldelning, när de struntar blankt i tilldelningen när det gäller rådjur, vildsvin, hare... Mycket inkonsekvent.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).