Skogsarbete

Trädsäkringsledare för Svea Rike

18 inlägg 8817 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädsäkringsledare för Svea Rike

Fredrik Reuter  
#305707 Kanske finns det här någon lämplig för jobbet?

http://www.opic.com/upphandling/produktionsledare-for-avverkning-vid-jarnvag-(trafikverket-investering-upphandling-vast-borlan)-aid02abe25057ef2349f90fa70d2c426c7b/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305712 Vajsing med länken. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

Fredrik Reuter  
#305713 Fixat!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305716 Tackar.

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306150 Har nu tagit del av anbudshandlingarna! det står så mycket knepigt där, så även om jag skulle vilja så kan jag nog inte få till en text om det hela så att en normalt funtad person begriper! :roll:

det förekommer och har förekommigt en hel del minst sagt suspekta och obegripliga saker inom trafikverkets "trädsäkringsbransch" de senaste ca 2.5 åren sedan "Experterna" eller "skogsjonen"/"trädfällningswannabeehovnarrarna" som anlitats av trafikverkets "nationellt underhåll" tog över igen! (trafikverket eller dåvarande Banverket lär sig tydligen aldrig av sina misstag??!!) :lol:

Hur som helst så står det i slutet av anbudshandlingarna:

"Prövning av anbudsgivare

Beställaren kommer pröva anbudsgivaren genom att kvalificeringskraven avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet som anges i CTM ska vara uppfyllda. Anbudsgivaren ska styrka uppfyllandet av dessa krav genom att inkomma med de uppgifter som efterfrågas i CTM.

Företaget ska uppfylla följande kvalificeringskrav:

Företaget SKA ha erfarenhet av trädsäkringsledning d.v.s. ha haft uppdraget att representera en beställarorganisation i kontakter med upphandlad entreprenör vid trädsäkringsarbete vid trädsäkring av järnväg eller väg, vid minst ett uppdrag med minst 2 års längd. Det ska tydligt framgå vilket uppdrag företaget haft och vad uppdraget bestått av.
Bevis genom kontrakt eller liknande handling som styrker detta ska skickas in med anbudet. "

Detta innebär enligt mig att ingen annan än den nuvarande trädsäkringsledaren eller nån annan som varit dito överhuvudtaget kan lägga anbud på detta uppdrag? eller hur tolkar ni det hela? och hur ska man någonsin kunna få erfarenheten som trädsäkringsledare om man inte ens kan lägga ett bud på uppdraget som trädsäkringsledare? dom skulle ju lika gärna kunna skriva:"Ni får gärna lägga anbud på detta så länge ni heter Kent-ingrid jönsdotter" :surp: detta kan omöjligt vara lagligt inom ramen för offentlig upphandlig?

Jag har rätt bra erfarenhet av trädsäkringsbranschen och personerna som nu styr cirkusen! och naturligtvis är det så att det förekommer mer än lovligt med ryggdunkande,bruntungor och kompisavtal uppe i Borlänge!! detta är jag 99.9% övertygad om! det har nu spårat ur så pass så jag kan inte vara tyst längre! men trots det så hoppas jag för mig själv och alla andra skattebetalare i svea rike att jag har fel! :roll:

fungerar det på detta vis inom övriga trafikverket också så är det ju ett rent mirakel att det går några tåg överhuvudtaget!! :surp:

jag vet dessutom att det finns fler på detta forum som är eller har varit i trädsäkringsbranschen! vore intressant om ni mfl kunde dela era erfarenheter om det hela!

Nån som vet vad Janne Josefsson har för telefonnummer?

/Huggarn.
Senast redigerad av Huggarn lör 20 dec 2014, 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

röjar kalle  
#306189
Huggarn skrev:Har nu laddat hem och tagit del av anbudshandlingarna! det står så mycket knepigt där, så även om jag skulle vilja så kan jag nog inte få till en text om det hela så att en normalt funtad person begriper! :roll:

det förekommer och har förekommigt en hel del minst sagt suspekta och obegripliga saker inom trafikverkets "trädsäkringsbransch" de senaste ca 2.5 åren sedan "Experterna" eller "skogsjonen"/"trädfällningswannabeehovnarrarna" som anlitats av trafikverkets "nationellt underhåll" tog över igen! (trafikverket eller dåvarande Banverket lär sig tydligen aldrig av sina misstag??!!) :lol:

Hur som helst så står det i slutet av anbudshandlingarna:

"Prövning av anbudsgivare

Beställaren kommer pröva anbudsgivaren genom att kvalificeringskraven avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet som anges i CTM ska vara uppfyllda. Anbudsgivaren ska styrka uppfyllandet av dessa krav genom att inkomma med de uppgifter som efterfrågas i CTM.

Företaget ska uppfylla följande kvalificeringskrav:

Företaget SKA ha erfarenhet av trädsäkringsledning d.v.s. ha haft uppdraget att representera en beställarorganisation i kontakter med upphandlad entreprenör vid trädsäkringsarbete vid trädsäkring av järnväg eller väg, vid minst ett uppdrag med minst 2 års längd. Det ska tydligt framgå vilket uppdrag företaget haft och vad uppdraget bestått av.
Bevis genom kontrakt eller liknande handling som styrker detta ska skickas in med anbudet. "

Detta innebär enligt mig att ingen annan än den nuvarande trädsäkringsledaren eller nån annan som varit dito överhuvudtaget kan lägga anbud på detta uppdrag? eller hur tolkar ni det hela? och hur ska man någonsin kunna få erfarenheten som trädsäkringsledare om man inte ens kan lägga ett bud på uppdraget som trädsäkringsledare? dom skulle ju lika gärna kunna skriva:"Ni får gärna lägga anbud på detta så länge ni heter Kent-ingrid jönsdotter" :surp: detta kan omöjligt vara lagligt inom ramen för offentlig upphandlig?

Jag har rätt bra erfarenhet av trädsäkringsbranschen och personerna som nu styr cirkusen! och naturligtvis är det så att det förekommer mer än lovligt med ryggdunkande,bruntungor och kompisavtal uppe i Borlänge!! detta är jag 99.9% övertygad om! det har nu spårat ur så pass så jag kan inte vara tyst längre! men trots det så hoppas jag för mig själv och alla andra skattebetalare i svea rike att jag har fel! :roll:

fungerar det på detta vis inom övriga trafikverket också så är det ju ett rent mirakel att det går några tåg överhuvudtaget!! :surp:

jag vet dessutom att det finns fler på detta forum som är eller har varit i trädsäkringsbranschen! vore intressant om ni mfl kunde dela era erfarenheter om det hela!

Nån som vet vad Janne Josefsson har för telefonnummer?

/Huggarn.
Du är helt en kille i min smak huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

anersimyra  
#306192
Huggarn skrev:Har nu laddat hem och tagit del av anbudshandlingarna! det står så mycket knepigt där, så även om jag skulle vilja så kan jag nog inte få till en text om det hela så att en normalt funtad person begriper! :roll:

det förekommer och har förekommigt en hel del minst sagt suspekta och obegripliga saker inom trafikverkets "trädsäkringsbransch" de senaste ca 2.5 åren sedan "Experterna" eller "skogsjonen"/"trädfällningswannabeehovnarrarna" som anlitats av trafikverkets "nationellt underhåll" tog över igen! (trafikverket eller dåvarande Banverket lär sig tydligen aldrig av sina misstag??!!) :lol:

Hur som helst så står det i slutet av anbudshandlingarna:

"Prövning av anbudsgivare

Beställaren kommer pröva anbudsgivaren genom att kvalificeringskraven avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet som anges i CTM ska vara uppfyllda. Anbudsgivaren ska styrka uppfyllandet av dessa krav genom att inkomma med de uppgifter som efterfrågas i CTM.

Företaget ska uppfylla följande kvalificeringskrav:

Företaget SKA ha erfarenhet av trädsäkringsledning d.v.s. ha haft uppdraget att representera en beställarorganisation i kontakter med upphandlad entreprenör vid trädsäkringsarbete vid trädsäkring av järnväg eller väg, vid minst ett uppdrag med minst 2 års längd. Det ska tydligt framgå vilket uppdrag företaget haft och vad uppdraget bestått av.
Bevis genom kontrakt eller liknande handling som styrker detta ska skickas in med anbudet. "

Detta innebär enligt mig att ingen annan än den nuvarande trädsäkringsledaren eller nån annan som varit dito överhuvudtaget kan lägga anbud på detta uppdrag? eller hur tolkar ni det hela? och hur ska man någonsin kunna få erfarenheten som trädsäkringsledare om man inte ens kan lägga ett bud på uppdraget som trädsäkringsledare? dom skulle ju lika gärna kunna skriva:"Ni får gärna lägga anbud på detta så länge ni heter Kent-ingrid jönsdotter" :surp: detta kan omöjligt vara lagligt inom ramen för offentlig upphandlig?

Jag har rätt bra erfarenhet av trädsäkringsbranschen och personerna som nu styr cirkusen! och naturligtvis är det så att det förekommer mer än lovligt med ryggdunkande,bruntungor och kompisavtal uppe i Borlänge!! detta är jag 99.9% övertygad om! det har nu spårat ur så pass så jag kan inte vara tyst längre! men trots det så hoppas jag för mig själv och alla andra skattebetalare i svea rike att jag har fel! :roll:

fungerar det på detta vis inom övriga trafikverket också så är det ju ett rent mirakel att det går några tåg överhuvudtaget!! :surp:

jag vet dessutom att det finns fler på detta forum som är eller har varit i trädsäkringsbranschen! vore intressant om ni mfl kunde dela era erfarenheter om det hela!

Nån som vet vad Janne Josefsson har för telefonnummer?

/Huggarn.
Det är riktigt Huggarn, ingen annan än den som har, eller har haft det specificerade uppdraget kan komma i fråga. Hur många i landet som kan komma i fråga har jag dock ingen aning om. Ännu mer " orättvist " är annars kravet vid kommunala naturvårdsupphandlingar, där är ett av skallkraven minst tre tidigare KOMMUNALA naturvårdsuppdrag !!!!! Aktörer i privat eller annan icke kommunal verksamhet är därför direktdiskvalificerade... :x :x du måste alltså först få uppdrag som UE åt ett kommunalt upphandlat företag... :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

JensSkoog  
#306194 Sker det i Sverige ochså! En jag träffte ville ge anbud på vägkantsröjning, men ga f.. när han fick papperet - allt va specialanpassat till den som hade jobbet förut 😡

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

anersimyra  
#306195
JensSkoog skrev:Sker det i Sverige ochså! En jag träffte ville ge anbud på vägkantsröjning, men ga f.. när han fick papperet - allt va specialanpassat till den som hade jobbet förut 😡

En s.k...FÖRENKLAD upphandling.. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

anersimyra  
#306197 Annars är ju ovan angivet skallkrav på ett tidigare tidsangivet uppdrag i just trädsäkring vid järnväg / väg inget konstigt. Utföraren skall alltså ha de kvalifikationer som eftersöks helt enkelt. Anbudet kan inte gärna utformas på annat sätt.

Avatar Fallback

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306203 Man får väl vara glad att det är krav på upphandling, annars hade det nog bara rullat på med samma gubbe.

Hur många gånger har man inte hört människor svära över upphandling, "när det funkar så bra med Kalle!" :)

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

Fredrik Reuter  
#306213 Hej,
Detta var lite spännande.
Tack för informationen Huggarn!

Har du något förfrågningsunderlag i ex PDF så kan du lägga upp det här så fler kan ta del av "hela klabbet".

https://tvleaks.se/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

Peteflamingstar  
#306248 Jobbade ett år med trädsäkring för en fem-sex år sen, då var det i alla fall två-tre stora företag som utförde dessa jobb, ibland med flera delsträckor under flera år. Därför borde åtminstone några olika företag kunna vara aktuella, eller folk som jobbat åt dem och sedan startat eget. Fast nog vet anbudsgivaren ungefär vem/vilka man helst vill ta in och anpassar kraven därefter, inget ovanligt gäller t.ex. Länsstyrelsens naturvårdsjobb också.

Avatar Fallback

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

röjar kalle  
#306357 Det kan vara ren lathet också om man ställer massa krav så får man inte så många anbud inskickade.
Då blir upphandlingarna lättare om det är folk man har en relation till.
Det skulle ju bli så bra med EU allt offentligt skulle ut på anbud så alla skulle kunna lägga anbud.
Men till tjyven och sist är det uppdraggivaren som bestämmer vem som får uppdraget.
Så med facit i hand kan man säga ingen skillnad mot förut bara dom måste blåsa i hornet först innan Pelle får jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare för Svea Rike

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306526
Peteflamingstar skrev:Jobbade ett år med trädsäkring för en fem-sex år sen, då var det i alla fall två-tre stora företag som utförde dessa jobb, ibland med flera delsträckor under flera år. Därför borde åtminstone några olika företag kunna vara aktuella, eller folk som jobbat åt dem och sedan startat eget. Fast nog vet anbudsgivaren ungefär vem/vilka man helst vill ta in och anpassar kraven därefter, inget ovanligt gäller t.ex. Länsstyrelsens naturvårdsjobb också.



Det är som du säger Peteflamingstar att det är i dagsläget bara ca 3 företag som arbetar med den praktiska trädsäkringen,det är helt rätt! varav 2 av dom har fuskat sig fram ganska ordentligt i några år! bla det företag du har jobbat åt!(fråga mig inte hur jag vet) men det är ju inte detta det handlar om nu! denna upphandling avser en konsulttjänst som ska arbeta som ett "bollplank"/kontrollant mellan Trafikverket och den aktuelle trädsäkringsentrprenören när det gäller dom praktiska bitarna och delvis även ekonomiska bitar! helt enkelt för att dom uppe i Borlänge inte vågar eller klarar av att ta dom bitarna direkt med entreprenören eller dess anställda i det dagliga arbetet! dom vill ha ynkryggen fri så att säga! :wink: ni som är eller har varit i denna cirkus vet nog ganska väl vilka "skämt" jag pratar om!

har väldigt svårt att tänka mig att någon av dessa 3 entreprenörer eller dess anställda kan komma i fråga för detta uppdrag oavsett om nån av dom anställda startar eget eller inte då vare sig entreprenören eller någon av deras anställda har haft detta uppdrag! det står om du läser igen: "Företaget SKA ha erfarenhet av trädsäkringsLEDNING d.v.s. ha haft uppdraget att representera en beställarorganisation(Trafikverket) i kontakter med upphandlad entreprenör vid trädsäkringsarbete vid trädsäkring av järnväg eller väg, vid minst ett uppdrag med minst 2 års längd"

Förklara gärna hur nån annan än nån i deras innersta kretsar av kompisar ska kunna få detta uppdrag då? hur i hela friden ska någon ny och med största sannolikhet med betydligt mera erfarenhet av trädfällning/arborist och skogsmaskiner än dom "jon" som nu har uppdraget har, någonsin ska komma på fråga?

egentligen skiter jag i det då jag själv inte sysslar med detta längre och kommer aldrig att göra så länge dessa dagcenterpersoner håller i det hela! men jag kommer att vända upp å ner på varenda sten ang det här! dels som skattebetalare men framförallt för mina fd kollegor som åtminstone dom flesta av dom är några av de bästa och trevligaste skogsarbetare/trädfällare/arborister/människor som jag stött på i min karriär! som nu har fått sina arbetsvillkor havererade pga dessa minst sagt nollor i ledningen!

jag vet att några av dessa "hovnarrar" borde åtminstone vara någorlunda läskunniga och läsa här på detta fantastiska forum ibland! .....så jag säger: hoppas att ni känner flåset i nacken nu! jag kommer aldrig att ge mig förrens berörda personer tar sitt förnuft till fånga å skärper till sig och inser sina egna begränsningar! eller helt enkelt avgår! deras konsultarvoden är totalt bortkastade pengar för skattebetalarna! trädsäkringen blev både billigare per m3fub och snabbare utförd med bibehållen säkerhet innan dessa galningar började att styra igen! den största nollan av dom alla fick ju sparken från uppdraget en gång runt -09 -10 av en anledning! nu är han tillbaka med värre Hybris än någonsin!! hahaha :lol:

Fyll gärna på med erfarenheter ni som har!



Fredrik: jag vet inte om jag får eller bör lägga ut handlingarna här? men det borde ju vara offentliga handlingar? eller? kan skicka dom privat annars!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).