Uppvärmning

justera shunt automatik

24 inlägg 13793 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

justera shunt automatik

Axl  
#305751 Hur fan justerar man en sån här?



   TS
Användarvisningsbild

Re: justera shunt automatik

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305789 Den liknar den här:
IMG.pdf

Avatar Fallback

Re: justera shunt automatik

Axl  
#305805 Det är nog en sån men jag tycker inte att instruktionen bringa någon riktig klarhet i hur man ska gå tillväga. Ingen som har en likadan?

   TS
Avatar Fallback

Re: justera shunt automatik

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305901 Är inte det motorn, styrenheten sitter väl någon annanstans?

Avatar Fallback

Re: justera shunt automatik

Axl  
#305935 Nej man kan ställa grader på den och sen är det väl meningen att den ska öppna och stänga så att pannan håller den tempen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: justera shunt automatik

machonisti  
#305936
Axl skrev:Nej man kan ställa grader på den och sen är det väl meningen att den ska öppna och stänga så att pannan håller den tempen.

Nej, den försöker hålla framledningstemperaturen enligt inställt värde.

Avatar Fallback

Re: justera shunt automatik

Axl  
#305947
machonisti skrev:
Axl skrev:Nej man kan ställa grader på den och sen är det väl meningen att den ska öppna och stänga så att pannan håller den tempen.

Nej, den försöker hålla framledningstemperaturen enligt inställt värde.


Kan du utveckla skillnaden

   TS
Användarvisningsbild

Re: justera shunt automatik

machonisti  
#305960 Framledningen eller stigaren levererar varmt vatten till radiatorerna. Temperaturen till dessa styrs av manicken ifråga genom att blanda in returvatten i stigarvattnet och på det sättet variera temperaturen utgående från utetemperaturen.

Pannvattnet skall vara hett 80-90 grader och stigarvattnet beroende på system och utetemp kan vara kanske 55 grader.

Avatar Fallback

Re: justera shunt automatik

Axl  
#305962 Fast den här sitter på pannan och ska öppna och släppa in vatten från ack.tanken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: justera shunt automatik

machonisti  
#305967 Hur man plockar ihop system och valet av komponenter beror på rörmokaren. Detta är ingen vanlig koppling i våra trakter men jag kan gissa funktion.
Oavsett är funktion detsamma fastän modifierat, att från varm tank via pannan hålla stigartemperaturen ifall ingen annan shunt finns.

Avatar Fallback

Re: justera shunt automatik

Jim_the_one  
#305971 Gissar att rörmockaren kopplat den så den får samma funktion som en laddomat. Ta gärna bild över hur rördragningen är, eller en enkel skiss.

Vad är det du vill göra?
Eller vad är problemet?

Användarvisningsbild

Re: justera shunt automatik

machonisti  
#305972 Det är nog som the only one skriver. Korta ett kort så får panelen sia fram en uppenbarelse.

Användarvisningsbild

Re: justera shunt automatik

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305974
machonisti skrev:
Axl skrev:Nej man kan ställa grader på den och sen är det väl meningen att den ska öppna och stänga så att pannan håller den tempen.

Nej, den försöker hålla framledningstemperaturen enligt inställt värde.


Sliten shunt gör även att det kan vara svårt att hålla inställt värde.

Avatar Fallback

Re: justera shunt automatik

Axl  
#305975 Problemet är att antingen kokar pannan eller så går den inte upp i temp. Eftersom jag inte lyckas justera den. Det du ser till höger i bild är returen från ack.tanken sen ska den här mojängen öppna shunten när pannan nått önskad temp och sen hålla den inställda tempen (det är en kalmarpanna v35 tror jag).

   TS
Användarvisningsbild

Re: justera shunt automatik

machonisti  
#305979 Verkar var laddomatfunktion som eftersträvats. Testa med handmanöverfunktion att öppna den helt till tank och sedan bryta strömmen så får du åtminstone klarhet i att rördragningen fungerar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).