Motorsåg och handhållet

Domino avverkning med motorsåg

25 inlägg 9678 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Domino avverkning med motorsåg

anersimyra  
#282157 Discowery showcase HD kör nu en serie om " risktagare," man följer ett Amerikanskt huggarlag. Kul är att de visar och beskriver i detalj hur allt från fällning till transporter går till. Mindre kul att studera är säkerheten, eller rättare sagt, avsaknaden av densamma. :shock: :shock: Det berättas om bortslagna ansikten :shock: :o brutna ryggar, armar och ben, svåra sågskador uppkommer självklart om man sågar sig med en 394:a och inte använder sågskyddsbyxor, det verkar nämligen tillhöra ovanligheten.. :o :o :shock: :surp: 394 med 24" tycks vara " standardsågen "...men som sagt..ett väldigt intressant program.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Domino avverkning med motorsåg

Huskyman  
#282284 Huggarbraller verkar vara ett okänt begrepp hos grabbarna i USA. Jag var med på en tråd i ett forum i USA där vi diskuterade just säkerhet och utrustning. Jag råkade nämna att vi kör med huggarbyxor här i Sverige. Det fanns noll förståelse för detta. En av medlemmarna klämde till med följande kommentar:
".....dont forget to bring a condom, you cant be too safe....."
Jaja, jag kör i alla fall vidare med mina huggarbraller, med eller utan kondom..... :???:

Användarvisningsbild

Re: Domino avverkning med motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282314 De flesta har nog chaps i USA. En hel del huggare på öst kusten vet jag har byxor.
Tror det är vanligare med byxor nu än för 5-10 år sen.

Avatar Fallback

Re: Domino avverkning med motorsåg

Sti L  
#305582 Jeg gjør dette en gang i blandt men i mindre målestokk og litt annen teknikk.Helst bare to trær,har dog vært oppe i 4:
Jeg fester opp et tau mellom de så langt opp jeg rekker og feller det første,det siger da rolig ut og strammer opp.Så felles det siste som gjerne står feil veg og er grunnen til at jeg gjør dette:Tre nr.en drar ned nr 2 og de går i bakken samtidig.Legger de gjerne ned m.5-10 graders forskjell i felleskaret.Aldri vært i nærheten av noen hendelse og gjøres kun når et tre står mye i feil retning på ønsket fallretning.
Men jeg kan godt ramse opp andre tilfeller når jeg har lagt gullegg-det skjer som oftest når det ser enkelt ut og jeg inbiller meg at jeg er veldig flink/tar lett på det.

Avatar Fallback

Re: Domino avverkning med motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305593
totte skrev:Det är dessutom en metod som ur säkerhetssynpunkt är totalt förkastlig. Om ett träd inte faller har man ett stående avsågat träd som måste fås omkull och som redan har satt sig med baktyngd och där man inte vet om brytmånen redan blivit skadad. Än värre om flera träd hakar i varann och står i en "bröte".


par.jpg


Så när jag fällde två träd samtidigt, så var det kanske inte så farligt. :oops: När de står med 1dm mellan stammarna är det väl nästan ända sättet. Man kan fälla ut det ena från den andra stammen med mycket besvär, men det var fel håll den hår gången.

Jaja, skall gå kursen snart. Lär bli backning på den här metoden. :shock:

Avatar Fallback

Re: Domino avverkning med motorsåg

Tosca  
#305599 Det finns mycket man rent teoretiskt inte ska göra, praktiskt så kan en genväg vara lämplig förutsatt att man inser riskerna med det man gör och tar hänsyn till dem.
Jag tror det är därför som riskanalysen har uppfunnits, man ska tänka ut vad man ska göra först och överväga på vilka sätt det kan gå fel och hur man lämpligast gör för att minska risken för att felen uppstår.

Användarvisningsbild

Re: Domino avverkning med motorsåg

totte  
#305644
Mangan skrev:Så när jag fällde två träd samtidigt, så var det kanske inte så farligt. :oops: När de står med 1dm mellan stammarna är det väl nästan ända sättet. Man kan fälla ut det ena från den andra stammen med mycket besvär, men det var fel håll den hår gången.


Knappast fel i det här fallet. Två granar som står i stort sett helt ihophakade är ingen risk att fälla samtidigt, enligt min mening, det är inte dominofällning. Dominofällning är att fälla på redan kapade träd bakifrån för att slå omkull dem.

Vet nu inte vad dagens instruktörer säger, men jag skulle gjort likadant.

Användarvisningsbild

Re: Domino avverkning med motorsåg

mghg  
#305752
totte skrev:
Mangan skrev:Så när jag fällde två träd samtidigt, så var det kanske inte så farligt. :oops: När de står med 1dm mellan stammarna är det väl nästan ända sättet. Man kan fälla ut det ena från den andra stammen med mycket besvär, men det var fel håll den hår gången.


Knappast fel i det här fallet. Två granar som står i stort sett helt ihophakade är ingen risk att fälla samtidigt, enligt min mening, det är inte dominofällning. Dominofällning är att fälla på redan kapade träd bakifrån för att slå omkull dem.

Vet nu inte vad dagens instruktörer säger, men jag skulle gjort likadant.

Dagens instruktörer säger att man först skall binda ihop träden så att man säkerställer att de två stammarna faller som ETT träd. I övrigt inget fel i Mangans och Tottes resonemang.

(Jag är inte instruktör men känner några stycken)

TILLÄGG: Att fälla hopväxta träd och träd med låga förgreningar är extra riskfyllt. Det är viktigt att man noga planerar och försöker förutse effekter av olika metoder. Att binda ihop två stammar är en lösning som har sina fördelar och även risker. Min tolkning av Mangans bild var att träden var ganska klena.
Senast redigerad av mghg tor 18 dec 2014, 11:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Domino avverkning med motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305760 Ska man binda dem på ett eller två ställen då?
Binder du bara nere blir det värre då den som brister kan lyfta och där man bundet blir nytt gångjärn.
Råkat ut för det en gång och binder med två om jag mot förmodan gör det igen.

Detta var två almar med sammanlagd diameter på mer än metern.
Ett band en meter upp, ett band 4-5 meter upp.
Använde då två 5 tons spännband i två varv var vilka spänes så hårt det gick.
Andra varvet gav lite mer band o sträcka så de höll ihop hela vägen ner.

Användarvisningsbild

Re: Domino avverkning med motorsåg

mghg  
#305832
Mange skrev:Ska man binda dem på ett eller två ställen då?

Man får göra en riskbedömning av vad som är lämpligt. Det enda som går att säga generellt är att det är extra riskfyllt att fälla hopväxta träd och träd med låga förgreningar, och att det därför är viktigt att man noga planerar och försöker förutse effekter av olika metoder. Att binda ihop två stammar är en lösning som har sina fördelar men också risker.

Om man fäller hopväxta träd som är ganska klena och inte speciellt långa så kanske det räcker med att binda ihop stammarna med ett rep en bit ovanför det tänkta fällskäret och sedan vira repet runt stammarna och knyta ihop igen så högt upp man når.

Om man däremot fäller kraftiga almar som i ditt exempel så kanske det är mest lämpligt att dra ihop med kraftigt spännband på två ställen, ett en bit ovanför fällskäret och ett så nära tyngdpunkten som möjligt.

Tack Mange för att du påpekade risken med att binda ihop träden. Jag har nu gjort ett tillägg i mitt förra inlägg.

För övrigt är det ju som Totte redan påpekat inte "dominoavverkning" vi diskuterar ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).