Motorsåg och handhållet

Svärd 550

17 inlägg 9941 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svärd 550

Sture Andersson  
#305151 Skulle byta min första kedja till min Husqvarna 550 i kväll ,när jag tog loss svärdet fick jag se att svärdet var helt skrot,trissan i fram var borta och svärdet var på väg dela sig.Nån som varit med om liknande på 550 ,är det det höga varvet ,jag brukar inte smörja topptrissan.Kanske måste höja smörjningen på kedjan?Nån med ideer.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svärd 550

svampbob  
#305153 För mycket kedjespänning?

Användarvisningsbild

Re: Svärd 550

anersimyra  
#305156
Sture Andersson skrev:Skulle byta min första kedja till min Husqvarna 550 i kväll ,när jag tog loss svärdet fick jag se att svärdet var helt skrot,trissan i fram var borta och svärdet var på väg dela sig.Nån som varit med om liknande på 550 ,är det det höga varvet ,jag brukar inte smörja topptrissan.Kanske måste höja smörjningen på kedjan?Nån med ideer.
Köp Oregon Pro match / pro Lite t.e.x.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Svärd 550

Jocke91  
#305170 Det fenomenet känner jag igen. Råkade ut för det några gånger förra hösten och under vintern när jag körde bland annat en del 550. Tror dock inte att det har med sågen att göra.

Avatar Fallback

Re: Svärd 550

Tosca  
#305180 Jag har sällan sett några problem med full smörjning på kedjan, möjligen innan jag bytte till ren rapsolja att sågen blev lite sölig och skitig under svärdskåpan.

Användarvisningsbild

Re: Svärd 550

Seb macahan  
#305188 Smörjer aldrig noshjulet. Gjorde alltid det förut efter var 5:e tank kanske, fick haveri på noshjulet alltför ofta. Har slutat o göra det sen 2år. har inte haft ett enda haveri på noshjul sen dess (alla sågar & särskilt 535FBX). Låter knepigt men jag har hört fler som instämmer i mina antaganden.

Användarvisningsbild

Re: Svärd 550

anersimyra  
#305197 Samtliga HVA / Jonsered 1,3 mm jag kört har havererat inom 1-2 veckor, noshjulet har helt enkelt spruckit. Särskilt svep / stamkvistning på torra grangrenar frestar svårt, billiga laminatsvärd klarar inte denna påfrestning. Köp bättre kvalité helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Svärd 550

traktorz  
#305203 Viktigast är att ha rent på svärdsytorna och matchande ytor på motorkropp och kåpa vid monteringen. Rengör gärna svärdet med tryckluft, och då från noshjulet i riktning mot infästningen, så att inte skräpet hamnar kvar i noshjulslagret.

Kedjan skall vara rejält sträckt, men måste fortfarande rulla lätt.

Klämda svärdstoppar är det enda jag kan komma på ytterligare som kan medföra havererade noshjul. Har du råkat ut för fastklämd såg vid t.ex. rotkapningar.

Vilken typ av svärd (för H25/H30 kedja), längd (13"/15"), fabrikat?

Användarvisningsbild

Re: Svärd 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305289 Dålig smörjning är absolut vanligast orsak till skurna svärdslager.
Det ger friktion, värme, kaboom..

Fettar man innifrån och ut kommer inte oljan in.

1,3mm svärd är sämre på att föra olja eftersom volym mellan drivrand är mindre.
Jämför man samma kedja med olika spårvidd ser man skillnader väldans snabbt.

Torrt och hårt går bättre med 1,5.

Avatar Fallback

Re: Svärd 550

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305303 Hände mig när smörjningen inte funkade på en annan såg. Kedjan styvnar och blir kortare, pajar noshjulet

Avatar Fallback

Re: Svärd 550

rikard_e  
#305309 Aldrig hänt mig.

Har du kollat så att svärdet får olja?
Vad kör du med för olja?


jag är noga med att kedjan inte hänger, och jag drar säker åt aningens för hårt, ändå har det aldrig hänt mig.

Användarvisningsbild

Re: Svärd 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305323 Kör du i mycket torrt eller hårt rikard_e?

Spelar nog ingen roll vad det är för olja om den inte kommer fram.
Ser rätt mycket olika oljor i sågar som kommer o det är inte lätt att....

Ser rätt många relativt nya svärd med fett i som hindrar olja att komma ner till lagret.

De senare 5-6 åren har det halverats med klämda nosar av nån anledning..

Avatar Fallback

Re: Svärd 550

rikard_e  
#305533
Mange skrev:Kör du i mycket torrt eller hårt rikard_e?

Spelar nog ingen roll vad det är för olja om den inte kommer fram.
Ser rätt mycket olika oljor i sågar som kommer o det är inte lätt att....

Ser rätt många relativt nya svärd med fett i som hindrar olja att komma ner till lagret.

De senare 5-6 åren har det halverats med klämda nosar av nån anledning..


Nä, det kan jag inte påstå att jag gör, men jag har gjort åt två kedjor på att dom spårat ur och blivit böjda i länkarna

Avatar Fallback

Re: Svärd 550

SawTroll  
#305636
Jocke91 skrev:Det fenomenet känner jag igen. Råkade ut för det några gånger förra hösten och under vintern när jag körde bland annat en del 550. Tror dock inte att det har med sågen att göra.


Ikke om den bidrar med nok olje. :wink:

Avatar Fallback

Re: Svärd 550

Hema  
#305887 Vad säger ni om sågsvärdet arbor, som går att finna på skogma

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).