Skogsröjning

Förröjning före Gallring

114 inlägg 86870 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#303053 Ja jag håller med, men det står på traktdirektivet. Höj medeldiametern rejält.

Det är inte mitt, jag bara röjer. Men det blir ju både timmer klentimmer och massaved.

Snålvattnet rinner när man tänker på kakelungnen där hemma.

Trevlig Helg

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#305064 Ja då har jag idag knäckt den magiska gränsen 200 Ha Underröjning ( Nytt personligt rekord ) sedan nyårsdagen. Har bara 0,75 kvar sedan är pärmen tom.

Skall resten av året vara på mitt. 27 Ha ungskogsröjning, enligt plan.
Hoppas snön håller sig borta.
Jag tror det känns, i knäna att man sprungit omkring med 555 an .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

traktorz  
#305081 En 555 till underröjning?
- Har du först gått med röjsågen för det klena och 60 cc sågen för det grövre beståndet?

Vad har du på din 555?
- 15" och 3/8" kanske?

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jannee  
#305084 Med en 555 + Strandklinga river du av allt under 10 cm i ETT nafs :grin: Är en fröjd med den sågen och den klingan.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

röjjare  
#305174 Ser ut som riktigt gjord kvalitetsröjning. Tumme upp!

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

alias  
#305332
traktorz skrev:En 555 till underröjning?
- Har du först gått med röjsågen för det klena och 60 cc sågen för det grövre beståndet?

Vad har du på din 555?
- 15" och 3/8" kanske?


Förutsätter att det är den större av HVA:s röjsågar som avses och inte motorsågen - men kanske jag som fattat fel.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#305386 Sorry jag glömde Bokstäverna FXT 555. Kanonsåg att gå i kombo med Strandklingan. Men nu i mina planteringar, lägger jag på vanliga klingor, för man lär såga i markberedningsvallarna .

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

jannee  
#305387 Har gjort exakt samma som amatörhuggare, dock bytt tillbaka till Standklingan, den går så pass mycket bättre och är betydligt lättare att fila, så skit samma, 150 kronor mer kan det vara värt.
Sätter ALDRIG mer på någon annan klinga än Strand, man blir lätt bortskämd (lat) :grin: framförallt när man blivit gammal.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

JensSkoog  
#305402
jannee skrev:Sätter ALDRIG mer på någon annan klinga än Strand, man blir lätt bortskämd (lat) :grin: framförallt när man blivit gammal.

Holler med 100%, i båda :grin:

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

traktorz  
#305407 Tack för förtydligande och rekommendationen om att det gällde en FXT 555, samt det starka lovordandet av Strand-klingan.
Jag ska ha dessa i minnet när det blir aktuellt. Just nu går jag med motorsågen i en eftersatt förstaröjning.

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

rokon  
#305433
traktorz skrev:Tack för förtydligande och rekommendationen om att det gällde en FXT 555, samt det starka lovordandet av Strand-klingan.
Jag ska ha dessa i minnet när det blir aktuellt. Just nu går jag med motorsågen i en eftersatt förstaröjning.


Det är just i en eftersatt första röjning där du nu går med motorsåg du har allra störst nytta av en strandklinga med en röjsåg du tar grovt med den kombinationen. Jag körde 100 tankar i höst på eftersatt röjning varav ca 60 tankar med strandklingan och blev mycket nöjd.

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Jim_the_one  
#305471 I eftersatta röjningar är 535fbx underbar 8)

Användarvisningsbild

Re: Förröjning före Gallring

Seb macahan  
#305522 Nej Jim, inte underbar. alldeles fantastisk.
Nutid med traditionell röjsåg kallas det: gallrings förröjare.
I framtid med 535FBX kommer arbetet kallas: glädje förhöjare.....

Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#322501
m_345.jpg
m_341.jpg
m_349.jpg
Nu är en av mina förröjningar gallrad. Blev skillnad

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning före Gallring

Amatörhuggare 62  
#340636
m_20150831_151709.jpg
m_20150831_151718.jpg
Idag har jag börjat på en intressant förröjning.
Ska inte bli hygge utan ,kontinuitetsskogsbruk.
Skall bara underröjas runt träden, och där skördaren skall köra.
Spännande att se när skördaren kört, hur det blir.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).