Sågverk (mindre)

Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

50 inlägg 48497 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305521 Jag skulle nog inte våga köra med en såg med autotune som sågverkssåg. Man brukar ju behöva ställa förgasaren på en lite fetare blandning an normalt för att sågen inte skall skära, och det vete sjutton om autotune klarar av. Kan bli en dyrköpt erfarenhet :sad:

Dessutom är nog 550 lite klen i längden, bättre att satsa på en typisk fällsåg i klassen +70cc.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#305591 Jag har sågat upp grova stockar med en timmerjigg och fått släta ytor när kedjan varit bra och jag belastat , tryckt fram sågen på rätt sätt. Med en klenare såg kan man man inte räkna med att det går lika fort. Det tar ändå tid att ta sig igenom en 4-meters stock.
Kedjan tror jag inte ska vara 15-graders slipning på. Att kedjan är fräsch spelar roll för ytan, med en slöare blir det mer tryck för att gå framåt och mer ojämnt arbete. Kedjor finns hos Logosol och en handbok om kedjor och slipning mm. som kan hämtas hem på http://www.logosol.se Däremot säljer de nog bara kedjor till Stihl som har annan kuggning/delning än Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305795 Kedjorna från Stihl passar utmärkt till andra fabrikat, de har samma delning och spårbredd som andra fabrikat. Jag har just nu Stihl PMX-kedja (3/8, 72DL, nummer 3614-000-0072 hos Logosol), 20" Oregon svärd och Jonsered koppling på sågverket.

Vinkeln på kedjor man köper är oftast 10 grader.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

Hema  
#305886
kpax skrev:Jag har nog inte de svar du behöver men det är roligt att komma med något om det jag kan. En ATV är väldigt smidig när det är trångt men den har sin styrradie. Tvära svängar får man kör back-fram och ta i etapper - om det finns plats för manövrer. Den har kort hjulbas och är inte bred så knöligheter i marken kan göra det spännande. Körning i sidolutning är farligt om man möter knölar.
Kopplar man på ett släp som en timmervagn blir vändradien sämre, särskilt om den är lastad med långa stockar. Man måste också se till att få rätt last på dragkroken. Sticker stocken ut långt bak timmervagnens hjul blir det ett lyft i bakändan på ATVn.
Det finns en lunningskona för knappt 2000:- såg jag nyligen, d.v.s en plastkåpa att ta stockens framända i kopplat med kedja till ATV. Det är inte roligt med att få slöa kedjor av sand. Ska du ta till ATV kanske du har en gammal presenning: klä in stocken i presenning, koppla den med kedja till stocken och dra ner den rakaste vägen om det inte är för brant så stocken kommer ikapp. Stockar glider ganska bra om de inte möter något stopp.

En annan variant är ju att såga på plats och ströa. Granbarkborren är inte road av plank. Fråga Skogsstyrelsen om insekterna. Gran torkar ju rätt fort och blir lättare. Då kanske man kan bära en bit.
Jag är ingen skogsbrukare men tar något träd ibland och kör med ATV+kärra och gillar problemlösning. Har gjort egna bockar för att få över stocken från kärra till Logosolsågen.
Konan är nog bäst och använda på vintern, övrig tid skulle jag nog rekommendera en lunningsvagn, om det är lunning som är tanken.

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg husqvarna 353G kedja slipning

kpax  
#305909
th skrev:Kedjorna från Stihl passar utmärkt till andra fabrikat, de har samma delning och spårbredd som andra fabrikat. Jag har just nu Stihl PMX-kedja (3/8, 72DL, nummer 3614-000-0072 hos Logosol), 20" Oregon svärd och Jonsered koppling på sågverket.

Vinkeln på kedjor man köper är oftast 10 grader.


Jag har inte så mycket egna svar. Jag kollade i Logosols Handbok för skärutrustning och de skriver bl.a.:
Vid användning av kedjeslip är det viktigt att avverka
så lite som möjligt. Då undviks upphettning
av kedjan och den får lång livslängd. Om kedjan är
skadad till exempel efter spiksågning kan det vara
lämpligt att utföra slipningen i flera steg. LOGOSOL
rekommenderar en skärvinkel på 10 grader och en
angreppsvinkel på 60 grader. En mindre skärvinkel,
(t.ex. 5 grader) kan ge en något slätare sågyta, en
aggressivare angreppsvinkel (t.ex. 65 grader) ger en
något snabbare avverkning men kedjan blir fortare
slö och det är risk för vågmönster på virket. Fabriksnya
klyvkedjor som har en liten angreppsvinkel, är
aggressiva. Räkna med att en helt ny kedja blir slö
relativt snabbt och att det finns risk för vågmönster.
Efter första slipningen blir sågytan ännu finare än
med en ny sågkedja.
Hoppas det kan ge svar. Handboken hämtade jag hem från deras hemsida.Den hade en hel del bra info för mig. Du kan hämta den eller få den översänd från mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).