Trädfällning (arborist)

Hjälm med klar visir - funkar det?

32 inlägg 24320 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälm med klar visir - funkar det?

Waldschrat  
#305253 Står inför valet av en klätterhjälm. De "vanliga" med trådvisir verkar så klumpiga när man klättrar, så jag är liiite sugen på en med klar visir typ denna:
Bild

Funkar det med plastvisir eller immar de bara igen? Synd att inte samma storlek som plastskyddet finns som mesh...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Skogshuggarn  
#305264 Div hoj/snöskoterförsäljare kan säkert hjälpa dig med imskydd till visiret.

Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Jim_the_one  
#305266 Har du kollat på protos hjälmen?
Finns bla på addforest.com
Det finns även klart visir till dessa och/eller glasögon som sitter fast i hjälmen.

Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Waldschrat  
#305269
Jim_the_one skrev:Har du kollat på protos hjälmen?
Finns bla på addforest.com
Det finns även klart visir till dessa och/eller glasögon som sitter fast i hjälmen.


Ja jo, men de är lite för mycket brandkår för min smak. Lite dyra också, men säkerligen bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Jim_the_one  
#305277 Man kan ju trolla lite med andra färger :mrgreen:
Det jag gillar mest är passformen, sen att inget sitter på utsidan. Fästen å allt sitter på insidan. Visiret är förvisso på utsidan men inte fästet till denna.
Man får krångla till det om man ska fastna i någon gren :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Huskyman  
#305483 Jag kör med både hängslen och livrem. Har nätvisir på min klätterhjälm och har klara skyddsglasögon under det.
Tycker det är ofta man får skit i ögonen som går igenom trådvisiret när man sågar. skönt med klara glasögon då.

Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Chuck Norris  
#305495 Jag har funderat på att köpa en klätterhjälm fast jag inte klättrar. De är ju så slimmade och ser ut att sitta tight och bra jämfört med den vanliga "pottan" man har på skallen.

Kan någon förklara för mig vad det finns för nackdelar med klätterhjälmen. Det måste ju finnas några annars skulle ju alla ha en?

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Huskyman  
#305500 Arboristhjälmar är inte godkända för jobb på marken. Det omvända gäller för huggarhjälm vid klättring, om det nu är någon tok som har det på sig det i trädet....
Men jag måste väl erkänna att jag använder arboristhjälm på marken ibland...

Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305502
Huskyman skrev:Jag kör med både hängslen och livrem. Har nätvisir på min klätterhjälm och har klara skyddsglasögon under det.
Tycker det är ofta man får skit i ögonen som går igenom trådvisiret när man sågar. skönt med klara glasögon då.


Ingen imma på glasögonen då?

Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Chuck Norris  
#305509
Huskyman skrev:Arboristhjälmar är inte godkända för jobb på marken. Det omvända gäller för huggarhjälm vid klättring, om det nu är någon tok som har det på sig det i trädet....
Men jag måste väl erkänna att jag använder arboristhjälm på marken ibland...


Ok ej godkänd, ja det kan ju vara en anledning. Jag tänkte använda klätterhjälm vid röjning. Vad ser ni för fördelar/nackdelar om ni jämför klätterhjälmen med en vanlig?

Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Jim_the_one  
#305513 Minns inte längden men har för mig att är inte röjstammarna högre än 2 m så behövs ingen hjälm, räcker med hörselskydd och visir. Där borde det vara okej med en arbroisthjälm.

Själv har jag alltid hjälm ändå. Klättrar iof inte än så kan inte uttala mig om för ånackdelar.

Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Jim_the_one  
#305515
Huskyman skrev:Arboristhjälmar är inte godkända för jobb på marken. Det omvända gäller för huggarhjälm vid klättring, om det nu är någon tok som har det på sig det i trädet....
Men jag måste väl erkänna att jag använder arboristhjälm på marken ibland...


Protoshjälmen är väl godkänd för bägge delarna? Bara hakbandet som skiljer.
Certified to EN397 and EN 12492

Avatar Fallback

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Hema  
#305571
Huskyman skrev:Jag kör med både hängslen och livrem. Har nätvisir på min klätterhjälm och har klara skyddsglasögon under det.
Tycker det är ofta man får skit i ögonen som går igenom trådvisiret när man sågar. skönt med klara glasögon då.

Instämmer o kör på samma sätt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

Huskyman  
#305858
Mangan skrev:
Huskyman skrev:Jag kör med både hängslen och livrem. Har nätvisir på min klätterhjälm och har klara skyddsglasögon under det.
Tycker det är ofta man får skit i ögonen som går igenom trådvisiret när man sågar. skönt med klara glasögon då.


Ingen imma på glasögonen då?

Har aldrig haft problem med imma på skyddglasögonen.
Man jag kan tänka mig att det blir dimmigt värre med ett visir av plast framför näsan när man frustar och stånkar... :???:

Användarvisningsbild

Re: Hjälm med klar visir - funkar det?

JensSkoog  
#305870 Provade plastvisir i röjningen några år tilbaka, och det va bra. Isär när ljuset kom snett mellan träden. Men, det är even värre än trådvisir när man glömmer sig och spottar snus :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).