Skogsarbete

skotarförare , framtids yrke ?

27 inlägg 44935 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skotarförare , framtids yrke ?

matias89  
#305469 Har funderingar på å byta branch och funderar om det är värt att satsa på att bli skogsmaskinist(skotarförare). Hur är chanserna för en med fordons utb och 8års tungmeks reparatör samt ny taget c-kort med familj att hitta på jobb ? Kan köra många maskiner å är lätt lärd. Kör kran på vanlig skogsvagn här hemma men skulle vilja lära mig köra skotare. Men finns det rn framtid i branchen. Hör många timmer åkare som är väldigt missnöjda med utvecklingen i skogen å då kan jag tänka mig att skogs entrepenörerna också blir lidande



   TS
Användarvisningsbild

Re: skotarförare , framtids yrke ?

Fredrik Reuter  
#305475 Hej,
Allt är ju relativt, men yrket kommer nog inte försvinna inom överskådlig framtid.

Jag vet inte vad andra tycker men personligen så tycker jag det är ett toppenyrke. Detta under förutsättning att man gillar ensamarbete och skogen som sådan. Det är likt timmerbilsbranschen en marginaliserad bransch och "virket måste ut".

Det är därför jag tycker att en av de fundamentala egenskaperna är att man är skogsintresserad. Brinner man för skogsbruk och skogsskötsel så kan det vara handen i handsken.

En motfråga: vad är det som drar dig till yrket?

Jag önskar dig all lycka och att du hittar drömyrket!

Avatar Fallback

Re: skotarförare , framtids yrke ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305477 Det är nog väldigt svårt att peka ut något framtidsyrke över huvud taget, så koncentrera dig på nuet.:)

Användarvisningsbild

Re: skotarförare , framtids yrke ?

Erre  
#305485 8 år som mek är en bra merit.
Man måste vara självgående som maskinförare, så att man kan skruva brukar arbetsgivare gilla. Och har du varit på tungsidan vet dom att du inte är rädd för att skita ner dig. :smile:

Har du även ett brinnande intresse för skog och att göra bra jobb så finns det säkert plats till dig där ute.

Lycka till!!

Avatar Fallback

Re: skotarförare , framtids yrke ?

matias89  
#305562 Oki. Jag har haft ett brinnande intresse för skogen sen första stegen. Farsan hade maskin i början på 90 talet å där kommer intresset ifrån början. Har alltid trivits med att köra olika maskiner å är självständig även på fritiden . Så det skulle inte vara nå bekymmer och sitta själv i en maskin å klara sig själv om dagarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: skotarförare , framtids yrke ?

jannee  
#305568 Vi kan ibland ha det dj**lt bakom ratten i en lastbil, men stackars de som sitter i en skotare, upp och ned hela tiden, skakar så att löständerna hålla på att ramla ur, går sönder när vädret är som absolut allra djävligast, är det inte berg är det bottenlösa dyhål som garanterat inte syns förrän du hamnat där.
Trots alla moderna påfund lär du vara rätt sliten för att inte säga utsliten INNAN du ens fyllt 60. Tempot ska ÖKA för varje år, verkar inte finnas någon begränsning någonstans.
Framtidsyrke - självklart, virket måste ut. Lönemässigt är det ingen guldhäst du rider på - tvärtom.
Många entreprenörer som just sysslar med skotning har lönsamhetsproblem så därav kan du själv tänka dig lönebilden.
Du behöver inte ha det minsta intresse för skogen bara för att du kör en maskin. Viktigast är att du har fallenhet för körningen, är varsam - ändå snabb, reparationskunnig. Mycket av ensam varg men ändå ha lätt för att samarbeta.

Avatar Fallback

Re: skotarförare , framtids yrke ?

tallen100  
#305579 Dagens maskiner eller hytter har ju blivit bättre så löständerna ramlar nog inte ur :wink:
Det sämsta med skogen är att det är så pressat, full produktion och lite till krävs från första stund, samt att det kan bli många mil till och från maskinen.

Användarvisningsbild

Re: skotarförare , framtids yrke ?

machonisti  
#305605 Om du nu har råd med löständer då allt gått i hytten.

Användarvisningsbild

Re: skotarförare , framtids yrke ?

bodaedet  
#305617 Vill bestämt hävda att skogsintresse och kunnighet inom det skogliga är en förutsättning.
Det är ett krav för att få köra skotare hos mig.

Avatar Fallback

Re: skotarförare , framtids yrke ?

tallen100  
#305673
bodaedet skrev:Vill bestämt hävda att skogsintresse och kunnighet inom det skogliga är en förutsättning.
Det är ett krav för att få köra skotare hos mig.

Vad ställer du för krav på erfarenhet/utbildning mm, när du anställer?

Avatar Fallback

Re: skotarförare , framtids yrke ?

matias89  
#305688 En bra fråga .tallen100 .
Är såklart nyfiken på kraven jag också :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: skotarförare , framtids yrke ?

bodaedet  
#305709 Bra med grönt kort och allt annat som andra bestämt.
Annars är intresset för skog och att göra ett förstklassigt jobb prio ett. Farten och produktionen kan få komma eftersom, huvudsaken är att man lämnar efter sig ett bestånd som man själv och markägaren kan vara stolt över.
Gör inte jag och de som jobbar för mig ett bra jobb, har vi snart inga jobb och gå till.

Avatar Fallback

Re: skotarförare , framtids yrke ?

matias89  
#305718 Vilka andra kurser krävs? Grönt kort är det samma kurs som markberedare gör på tex stora ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: skotarförare , framtids yrke ?

bodaedet  
#305719 Adr, även mark och vatten men inget krav.
Det funkar med den kursen, men det brukar finnas kurser som inriktar sig mera mot drivning, men upplägget är det samma.

Avatar Fallback

Re: skotarförare , framtids yrke ?

matias89  
#305723 Ok tackar för svaren :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar