Skotare

Boggilager

6 inlägg 2568 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Boggilager

rottnef9  
#304838 Hur lång livslängd har ni på boggilagren bak på F10?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Boggilager

Fredrik Reuter  
#305154 Hej,
Det finns nog ett gäng här på skogsforum som kan komma med bra svar. De F10:or som jag stött på genom åren har ingen bytt boggilager under den tid jag vet om.

Rocky här på forumet kanske kan komplettera om ex boggilagren byttes på den gamla F10:an som gått bakom både honom och mig.

Är det dags för byte i förtid eller?

Avatar Fallback

Re: Boggilager

Tosca  
#305167 Jag tror att de är överrepresenterade på verkstadsgolven, lokala rottnefirman har bytt ganska många.

Avatar Fallback

Re: Boggilager

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305186 Beror nog vad och hur man kört lite, f10an har ju stor lastarea/grind för att va 9 tons skotare så det blir nog lätt överlass om man kör lite slutavv iaf. sen kör man väll lätt lite fortare med hyttdämpningen om man inte tänker sig för( omedvetet 20 lr 30 % enl nån skogforsk rapport har ja för mig)
Vi har en som gått starx över 11 tusen å där är dom bytta ganska nyligen,enligt tidigare ägare. va på gång å köpa en som gått runt 7-8 tusen där va det lite glapp enl. ägaren. Hörde om nån i trakterna här som hade bytt vid 8-9 tusen.

En del byter väll tidigt så det inte ska dra med sig mer bekymmer med diffar osv...( dom brukar väll iofs rekommendera att man kolla diffen å ev, byter lager i förebyggande/utbytes när man ändå har de isär.)

Intressant att höra andras erfarenheter av det här? tyckte det va lång smörjintervall på boggielagerna, har inte kollat med dom om man egentligen borde smörja oftare?

Avatar Fallback

Re: Boggilager

rottnef9  
#305446 Ca 4000 tim lagren är ju permanent smörjda smörjningen är bara för tätningen är delade meningar om smörjintevallet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Boggilager

rocky  
#306509 Våra rekommendationen vi fått är att smörja dom 1-2ggr/år vid varm väderlek och väldigt sakta och bara tills man ser att fettet är på väg ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).