Skogsnyheter

SCA lyxliv

73 inlägg 31284 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

rokon  
#305194
kelas skrev:Det man undrar lite över är ju, vem är aktieägare och vad säger dom?

Denna länk visar de 10 största aktieägarna; http://www.sca.com/sv/Investerare/SCA-a ... hallanden/

Själv sålde jag av mitt innehav för flera år sedan för att använda till kontantinsatsen till eget markköp.

Då jag ej är prenumerant på SVD och redan förbrukat de "fria" artiklarna denna månad så vet jag ju ej vad som skrivits, men jag har sett bild på anläggningen "jaktstugan" och tycker att det är bra att ett av värdens största skogsbolag har sitt säte i Sverige och att de byggde detta lilla Jaktslott i timmer samt att den är uppförd i Sverige och knappast för skattepengar.
Att de använder helikoptrar och flyg bekommer mig ej, så gör även skogstyrelsen när de kontrollerar mig.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

traktorz  
#305211 Är ej heller prenumerant på SvD, men länkarna till artiklarna är läsbara på min mobil - vet inte om iPhonen ignorerar gränsen med fria artiklar?

Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305214 Ta bort alla svd.se-cookies så går det bra att läsa fler artiklar.

Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305227 Går även att använda en annan webbläsare till svd.se om kvoten är uppfylld.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

rokon  
#305243 Ok tack för kreativa förslag.

SCA:s styrelseordföranden: Smutskastning
Nu svarar skogsbolaget SCA:s styrelseordförande Sverker Martin-Löf på de senaste avslöjandena från Svenska Dagbladet kring bolaget.
http://www.di.se/artiklar/2014/12/15/sc ... skastning/

Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

Bax  
#305251
traktorz skrev:Det som annars mest skrivs om i glesbygden, är ju om avfolkningen, skatteunderlaget som minskar, nedläggningen av skolor, lanthandel och service.

Visst är det då bra att det rustas upp i Henvålen, Källberget och Torsborg, för om inte annat ger det jobb och försäljning till lokala företag.



Just detta ska Maths O Sundqvist ha all heder för.
Det var idel lokala hantverkare på bygget.
Han hade kunnat köpa ett vräkigt rundtimmerhus från Baltikum/Ryssland och hantverkare därifrån, men valde en lokal timmerhusfabrikant, det har skapat många lokala arbetstillfällen.

Avatar Fallback

Re: SCA lyxliv

jannee  
#305364 Läs Atl, där finns differensen i virkespriser. Exempel Södras Oskarströmspriser, ändå betalar de privata sågverken BETYDLIGT mer. Ni norrlänningar subventionerar SCA så det skriker om det. Inte undra på att bossarna kan leva det lyxliv de lever.

Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

Skogshuggarn  
#305367
jannee skrev:. Ni norrlänningar subventionerar SCA så det skriker om det. Inte undra på att bossarna kan leva det lyxliv de lever.



Dra inte alla "över en kam", nu janee :wink:

Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

rokon  
#305383 Sverker Martin-Löf lämnar alla uppdrag

http://www.di.se/artiklar/2014/12/16/sv ... trivarden/
"På måndagen skrev tidningen en artikel om hur SCA:s styrelseordförande Sverker Martin-Löf kontrollerar en egen jaktstuga på bolagets mark och artikeln kunde också berätta hur direktörerna flög upp kändiskockar i helikoptrar till bolagets anläggning.

”Jag får ett klart intryck av att det pågår ett slags kampanj för att ifrågasätta min heder och mitt uppsåt i bolaget”, sa Sverker Martin-Löf till Di."

Avatar Fallback

Re: SCA lyxliv

mooos73  
#305388 SCA är ett privatägt bolag och får väl göra vad dom vill med sina pengar. Sedan får vi hoppas att dom inte dricker sprit och jagar samtidigt vilket i sig är ett lagbrott!!!

Avatar Fallback

Re: SCA lyxliv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305390 Rika människor väcker ofta avund. Det är inte fint att spendera pengar i Sverige, utan de skall sparas eller smusslas undan.

Är problemet att SCA tjänar mycket pengar, eller att det syns så väl, eller att det är just att jakten sköts i en annan division än det lokala älgjaktlaget?

Så länge det inte är något skattefiffel, är det helt OK med mig att spendera företagets pengar såsom det beskrivs.

Användarvisningsbild

Re: SCA lyxliv

Bax  
#305394 Nä, dom får inte göra vad dom vill med mina pengar. Då jag är aktieägare i SCA är det (bland många andra) mina pengar dom leker med, inte sina. Att dom bygger ett "representationsställe", fine för mig, bjud in affärskontakter på jakt och gör affärer som gör att mina andelar i SCA ökar i värde, men att göra stället till en privatbostad, om det nu stämmer, tycker jag är helt åt pipan.
Och att göra det samtidigt som ett sparprogram pågår inom bolaget är lite väl magstarkt.

Avatar Fallback

Re: SCA lyxliv

jannee  
#305397 Det är de väl besuttna som skola besitta jorden. Det är skillnad på folk och folk. Aktieägare (även jag) + leverantörer är de som betalar lyxlivet som cheferna unnar sig. Sån't är tyvärr livet.

Avatar Fallback

Re: SCA lyxliv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305399
Bax skrev:Nä, dom får inte göra vad dom vill med mina pengar.


Det är inte dina pengar, det är företagets. Styrelsen och VD bestämmer vad som skall göras med dem. Det är varken aktieägarnas, kundernas eller leverantörernas pengar. Eller de anställdas för den delen.

Om det är privatbostad är nog skatteverket intresserade. Antagligen är det lite överdrivet i media, men man vet ju aldrig.

Avatar Fallback

Re: SCA lyxliv

jannee  
#305408 Nu har du åt he**te fel Mangan :grin: Det är vi aktieägare som äger HELA skiten, kom igen bara, framförallt vi inom Industrivärlden, visserligen är JAG bara en mindre piss i det stora havet.
Säljer alla sina aktier till ryssarna/kineserna och de finner att skiten inte är lönsamt kanske de läger ned alltihop. Sån't har hänt förr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).