Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mekaniska stödben

15 inlägg 10088 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mekaniska stödben

Anton k  
#293890 Jag har funderat lite på o bygga mekaniska stödben på skogsvagnen (mowivagn) det finns redan fästen i grinden men är det nån som har några såna o funkar det hyfsat? Jag tänker mig såna som släpar efter o att man antingen backar lite eller att dom är några centimeter över backen när man ska lasta av. Har någon nån bild så är det välkommet.
Kom gärna med förslag, vagnen har gått fjorton år utan några ben men utan lass eller det sista man lastar av får man va lite för försiktig eller dra bitarna till sig så mycket så då kom tanken om det skulle va något att satsa på.
Kom gärna med förslag o idèer.

Anton



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

rikard_e  
#293911 Vad har du för hjulstorlek? Kanske värt att vätskefylla hjulen istället?
Inte billigare med smidigare!

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

Robertberg  
#293919 Vätskefyllda hjul och en bit tågräls i centrumbalken i kombination med vagnsstyrning så borde det bli hyfsat.

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

Storken  
#293921 Jag har såna stödben på min gamla Weimervagn och visst fungerar det.
De har dock inte blivit använda sen jag satte dit större hjul på vagnen.
400/60-15,5 istället för 11,5-15.
Vagnen är numera 2,3 m istället för 1,75 m som den var tidigare.
Den blev så bred pga att jag inte ville kapa de nya axlarna.

Behöver jag tillägga att det blev en jäkla skillnad ?

Så jag tillhör definitivt VVS-klubben kan man säga! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

Kasebon  
#294062 Jag har haft mekaniska stödben gjorda av rörprofil i många år. Jag använde knutarna från hydraularmarna (3-punktslyften) från en gammal volvotraktor i 30-serien. Jag hade dom först på en hemsnickrad skogsvagn med vajerkran och flyttade sedan över dom till en Lövångersvagn med FMV 2000-kran där jag svetsade fast knutarna i grinden. Jag gjorde dom lite för långa så att vagnen reser sig en aning för att vara säker på att dom ligger an mot marken. Jag tycker det funkar utmärkt!

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

Anton k  
#294067 Den här vagnen går så pass lite så jag vill inte hålla på o vätskefylla, samtidigt är jag lite trött på att man får se upp med att vagnen tippar när man har mindre än halvt lass o ska ta nån större stock. Så därav fundera jag på om det skulle vara en smidig lösning att bygga ihop ett par släpande stödben.
Ja det skulle kunna vara en idè att ta såna leder, är det några problem att dom fastnar i stubbar, stenar ris eller dylikt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

Kasebon  
#294088 Förbannade smaaaartfååååånar och dess ynkligt små tangentbordsknappar! Skrev ett långt och uttömmande svar i ämnet om fastning i stödbenen, och när jag skulle skicka så raderade jag allt! Korta svaret: NEJ!

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

Kasebon  
#294121
Kasebon skrev:Förbannade smaaaartfååååånar och dess ynkligt små tangentbordsknappar! Skrev ett långt och uttömmande svar i ämnet om fastning i stödbenen, och när jag skulle skicka så raderade jag allt! Korta svaret: NEJ!


...och det långa svaret är att jag gjort benen förlängningsbara med ett klenare innerrör som är tvärsborrat på olika avstånd utifall att det skulle hamna över en grop eller så och att jag gjort fötter av u-balk som vänts med slätsidan nedåt, och det enda "problemet" jag har haft är att det kan dra med sig lite ris och bråte. Så nu var det sagt via hemdatorn! :grin:

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

Anton k  
#294167 Hehe jag känner igen det där. Går du ut och flyttar en sprint i hålen för att få bra avstånd? Det skulle jag nog vara för lat för men vid avlägg då man oftast står på en väg kan det vara bra att ha något i backen så man kan ta fulla griptag tills vagnen är tom. Idag har jag hållt på o skruvat med skördaren så den kommer ut i skogen så jag kan köra ihop några pinnar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

Kasebon  
#294208
Anton k skrev:Hehe jag känner igen det där. Går du ut och flyttar en sprint i hålen för att få bra avstånd? Det skulle jag nog vara för lat för men vid avlägg då man oftast står på en väg kan det vara bra att ha något i backen så man kan ta fulla griptag tills vagnen är tom. Idag har jag hållt på o skruvat med skördaren så den kommer ut i skogen så jag kan köra ihop några pinnar.


Jag har hittills aldrig flyttat längden på stödbenen, har möjligheten "bara ifall". Hade funderingar i början när jag gjorde dom att försöka få tag i och använda höger lyftlänk, den med veven, men det blev aldrig av, och så här i efterhand så kan jag konstatera att det nog var överkurs, men har man grejor liggandes så varför inte!

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295360 Jag har sådana på min gamla Mohedavagn. Jag fäller bara ner dom när jag ska lasta av
i vältan, när jag lastar går det bra utan. När jag inte använder dom hänger dom i kedjor
upp framför grinden. De är instälda så att dom är lite för långa så att de stöder när man
vill använda dom.

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

bjørken  
#305120 Er det noen som har bilde av vogn med forkjellige mekaniske stødben? Hadde vært gøy å se ulike typer av dette.

Användarvisningsbild

Re: Mekaniska stödben

Skogstomte  
#305126 Var så på gamla huggarvagnen vi hade. Gjorde stor skillnad. Den vagnen var sen -82 så den saknade styrning. Tvärtemot ATK så hade vi dem ett par centimeter för korta, bra när man körde en bit på väg, de hängde fritt utan att släpa.

Själva knutkorset bestod av två kraftiga rörbitar lagda i kors på varandra och hopsvetsade.

I PDF:en i länken finns några suddiga bilder:

http://www.solhem9.se/broschyrbank_skogsbruk/FMV_huggarvagnar.pdf

Avatar Fallback

Re: Mekaniska stödben

OlaE  
#305574
Storken skrev:Så jag tillhör definitivt VVS-klubben kan man säga! :mrgreen:



Värst vad det har spridit sig med Våga Vägra Stödben. :lol: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Mekaniska stödben

totte  
#305631 Trodde VVS stod för Våga Välta Snart :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).