Motorsåg och handhållet

Slippa fila

38 inlägg 16465 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

Skogshuggarn  
#305055
Mange skrev:
Edner skrev:Ok.
Jag gör säkert fel på något sätt, men jag tycker filarna tappar bettet väldigt snabbt.
Efter att jag filat en kedja en gång, så är filen redan sliten och tar rejält mycket sämre tycker jag.
Då trycker man hårdare för att få den att ta och sedan blir man trött på det...


Troligen inte sliten, bara full med skit!


Vissa kedjefabrikat upplever jag är tillv i hårdare metall, medan andra är "blötare", (ej HM), så de kan ju ha sin delvisa förklaring.
Rengöra filarna bidrar ju till att man ökar "bettet" och livslängden, och där vill jag minnas att du hade något bra "recept", Mange.?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Blivande snickare  
#305061 Jag brukar bara torka av den på byxbenet :???:

Användarvisningsbild

Använd filkardan ofta

traktorz  
#305062 Men en sådan är näst intill omöjlig att hitta i handeln numera.

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305066 Prøv Vallorbe, viss det ikkje er prøvd allerede da pleier å halda ei stund på bpx kjede.

Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305067
axwell skrev:
Mange skrev:Troligen inte sliten, bara full med skit!
Delvis pga du inte lyfter filen något i returdraget :?:

Klart man ska lyfta den på till baka draget, men om man inte gör det blir den inte mer full med skit för det, möjligen lite mer ovass om man trycker samtidigt men det får nog busas en del för att den ska bli kass efter en filning.

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Jim_the_one  
#305068 Daskar filen mot byxbenet eller nåt i trä för att få bort spånet i filen. Finns filkarda också om man vill vara noga.

Sen att ha den hängande på dunken är inte bra om man är duktig på att söla med oljan.

Användarvisningsbild

Re: Slippa fila

Skogshuggarn  
#305071 I "Nisses" gamla tråd, "STIHL 23 RMC" avhandlas en hel del om kedjors hårdhet, filar, rengöring, mm.

viewtopic.php?f=12&t=685&st=0&sk=t&sd=a

Avatar Fallback

Re: Slippa fila

Edner  
#305544 Jo lyfter på filen i tillbakadraget det gör jag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar