Motorsåg och handhållet

262xpg

134 inlägg 41396 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269441 Största problemet med 262 var att den var en stor stark kvistnings såg inte fällesåg och det ställde till det rejält när den fick långa svärd o grovt virke o tugga i.
Många bytte från 162 till 262 och blev riktigt besvikna.

Upphängningar gick åt pipan och många gick varma.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Grym klassisk 60cc såg - 262XP

SawTroll  
#269443
traktorz skrev:
SawTroll skrev:262xp var opprinnelig oppgitt til 3.5 kW/4.8 hp.

MS362 er tyngre enn Stihl oppgir.


Du har rätt i att fabrikanternas siffror inte alltid är huggna i sten, t.ex. så anges effekten hos vår MS362 C-Q till 3.4 kW, medan även Stihl förmodligen trixat lite med siffrorna i databladen, så att den nya modellen med M-tronic nu anges till 3.5 kW istället.


Ja, jeg har sett det - og tilsvarende skjedde med MS441 en del år siden. Det ser nærmest ut som om tallene har blitt "justert" for å "matche" det Stihl oppfattet som hovedkonkurrenten - henholdsvis 576xp og 560xp/562xp :???: .

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Astrix1  
#272613 Det kom just ut en 262xpg på blocket i Kristinestad 2500:- eller högstbjudande
Om skicket är bra så kan det vara intresant, är för långt bort för mig en beg såg vill jag gärna känna lite på innan köp
Ett litet tips för er som söker en sån såg.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Brumsten  
#272614 Hej, 262 blev ingen storsäljare, tänkt för slutaverkning och vindfällen, fanns att få med fällkudde.
En såg som inte lämmnat några spår i såghistorien.
Sörjd och saknad av ingen.
Minns inte om det fanns några speciella problem med sågen,
Men det var ingen ersättare till 162:an, då det var en helt ny modellfamilj som inte har utvecklats vidare.
Det finns tydligen luckor i modellhysterin som är svåra att fylla.
Några av er kommer att ha synpunkter på detta, ska bli kul att se resultatet.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272622 262 var den största i 154 familjen och det såldes en hel del härikring.
Uppskattad i lövhuggning och största problemet var att den överbelastades och gick som fällesåg som 162'ans ersättare, vilket som sagt var felaktigt. 272 var ett lämpligare sågval för fällare.
Upp till 16 tum gick de bra och höll vettigt. Över det gick de varma och skar.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Brumsten  
#272652 Hej , om du Mange tycker att 262 kom från 154 familjen har pappan varit otrogen, eller mamman.
Finns enligt min uppfattning ingen gemensam dna-profil.
Stolpskott är rätta benämningen.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272657 De har rätt mycket gemensamt....
Visst skiljer det en del men samma familj är de helt säkert.

Rätt använda så var många glada för dem.

Att de hade fjäder istället för gummi av vibrering hatades av många, samma som idag säger tvärtom.

Flera av de som aldrig mer skulle ha en kvistnings såg över 55cc kör 60cc idag o säger inte ett ljud.
Kör o byter såg oftare än bränsledunkar och har klipp kort hos säljaren som är måttligt road o letar efter närmsta utgång!

Det behövs nåt som funkar nu, som går ordentligt och är driftsäkert.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

SawTroll  
#272764
Brumsten skrev:Hej , om du Mange tycker att 262 kom från 154 familjen har pappan varit otrogen, eller mamman.
Finns enligt min uppfattning ingen gemensam dna-profil.
Stolpskott är rätta benämningen.
Ha de.


Det er direkte feil, selv om råden (vevstaken?) er lengre på 262 (og 257), og topp-dekslet høyere.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

peter399  
#274191 Älskar min 262:a . Använder den jämt. Tror det är en 92:a och har ALDRIG strulat.
Kör 18" och 3/8 73LPX på min. Grym fällsåg och grym på vedbacken också. Uppskattar den lägre vikten mot 2171:an. 2171:an vibrerar ju mindre helt klart men 262:an är så jäkla rå på ngt vis. Makalöst vilken slitvarg. Ingen dålig vikt/effekt heller...

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Robertberg  
#304943 En kollega hade visst en 262xpg ståendes i garaget som han inte får igång. Hoppas på att få köpa den imorn, Kul!
Tänkte sätta på ett 18" svärd på den, men vilken kedjedelning?? Ska man ha .325 som på 346 eller 3/8 som på 371an? Lär aldrig byta svärd mellan sågarna så det är bara vilket som funkar bäst som spelar roll.

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

anersimyra  
#304947
obantteg skrev:En kollega hade visst en 262xpg ståendes i garaget som han inte får igång. Hoppas på att få köpa den imorn, Kul!
Tänkte sätta på ett 18" svärd på den, men vilken kedjedelning?? Ska man ha .325 som på 346 eller 3/8 som på 371an? Lär aldrig byta svärd mellan sågarna så det är bara vilket som funkar bäst som spelar roll.
Jag körde 18" 325. Den sågen saknar jag mycket.. :cry:

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Blivande snickare  
#304951
obantteg skrev:En kollega hade visst en 262xpg ståendes i garaget som han inte får igång. Hoppas på att få köpa den imorn, Kul!
Tänkte sätta på ett 18" svärd på den, men vilken kedjedelning?? Ska man ha .325 som på 346 eller 3/8 som på 371an? Lär aldrig byta svärd mellan sågarna så det är bara vilket som funkar bäst som spelar roll.

Somliga har då tur så det förslår! :P

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

totte  
#304972 En rejäl såg! Ligger sådär i mellanklass så .325 eller 3/8 är lite hugget som stucket. Skall du ha den för att mest bara kapa och fälla grovt, 3/8 chiseltand.

Låt oss nu hoppas att det inte är värre fel än att fixa förgasare och bensinslangar.

Avatar Fallback

Re: 262xpg

Blivande snickare  
#304979 266. Är den från samma familj å lika kvalitativ å bra köp?
Hittade eventuellt just en, renoveringsobjekt visserligen men endå! :grin:

Användarvisningsbild

Re: 262xpg

johan eriksson  
#304992 266 ska inte blandas ihop med 262. 266 är en mycket trevlig såg, har två stycken var av den ena ligger på operationsbordet för tillfället i väntan på en genomgång för att åter vakna till liv.
Ett 20" svärd på den och du har en bra ved och fällsåg.
En av mina absoluta favoriter i samlingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar