Motorsåg och handhållet

vad är skillnaden? hva/jonsered?

52 inlägg 26865 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

JPW  
#304041 Jag har en 510SP faktiskt, med hål i ljuddämparen eftersom den sprack av någon anledning. Men den går tyvärr bara en liten stund innan den dör och går inte att få igång förrän den kallnat. Vill minnas att handlaren sa att det beror på att bensinen kokar eftersom tanken är integrerad med motorblocket, men det måste väl bero på nåt annat? Jag köpte en 242 som erättare -93 och Jonsereden har stått sen dess, men det vore ju kul att få igång den igen...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

Brumsten  
#304048 Hej, det är nog kompressionen som försvinner när motorn blir varm, troligen utsliten cylinder.
Vanligt fel på gamla sågar.
Ha de

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

Jocke91  
#304424 Tror inte att bensinen har någon större tendens att koka på en 510SP, aldrig upplevt det själv.
Om det skulle vara så att cylindern är utsliten så har nog jag några extra lite här och var, finns nog även kolvar.

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

totte  
#304887
JPW skrev:Jag har en 510SP faktiskt, med hål i ljuddämparen eftersom den sprack av någon anledning. Men den går tyvärr bara en liten stund innan den dör och går inte att få igång förrän den kallnat. Vill minnas att handlaren sa att det beror på att bensinen kokar eftersom tanken är integrerad med motorblocket, men det måste väl bero på nåt annat? Jag köpte en 242 som erättare -93 och Jonsereden har stått sen dess, men det vore ju kul att få igång den igen...


Kolla slangen för impulskanalen. Den går nerifrån cylinderfoten och upp till förgasarens överkant. Den gör en rätt tvär krök i överänden och kan vika sig, i synnerhet när den blir varm. Botemedel är att ta en tunn spiralfjäder och trä in i slangen, alternativt en fjäder som kan dras på på utsidan. Vet inte om det är ditt problem, men värt att kolla upp.

Annars kan den, som Brumsten sa, vara sliten, ny kolvring kanske hjälper i så fall. Har den stått sen 93 lär den i vilket fall behöva en ordentlig genomgång av förgasaren, troligen nya membran och slangar.

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305014 Slitna kolvar, kolvringar har jag sett massor.
Skurna, repiga och skadade cylindrar har jag sett, men ingen cylinder med slitage märken man kan se/känna/mäta som på andra motorer.

Fjädern i kulspets pennor är bra att hålla bränsleslang isär.
Spelar ingen roll om fjäder är invändig eller utvändig.

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

totte  
#305032 Stämmer som Mange säger, motorsågscylindrar slits inte i vanlig mening, det tunna hårda beläggningskiktet står emot slitaget. Hård skärning, lösa metallflisor, mm kan förstöra cylindern men ytterst sällan vanligt slitage.

Det som slits är kolv och kolvring, ringen brukar slitas tunn särskilt på utblåssidan som är varmare.

Ett bra sätt att veta är att ta kompressionsprov. En frisk 510 skall ha minst 10 Bar. Är det lägre så häller man i en tesked vanlig smörjolja i tändstiftshålet. Stiger kompen då märkbart så är sliten kolvring ett rätt säkert tips.

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

JPW  
#305105 Helt galet vilken tillgång ni är! Jag har inte heller denna såg tillgänglig för skruvning, men nu står även den på listan av sågar att ta hem till garaget från skogsgården vid nästa besök där. Den har inte gått speciellt mycket men det kan nog tänkas att farsan blandat lite lurig soppa till den ibland. Hur är det med beg ljuddämpare? Går det att uppbringa någonstans ifrån? Nu låter den som en kulspruta...

Användarvisningsbild

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305109 Vi har tyvärr märkt en viss försämring med 545:an jämfört med 345:an.

Onormalt många vinkelväxlar har åkt i år.
Flera kolvbyten vilket aldrig inträffat på andra modeller.

Maskinerna är tyvärr helt slut efter en säsong, däremot har vi fortfarande ett par 345:or som är inne på sin 3-4 säsong.

555:an tycker röjjarna är en mer stabilsåg men att den blir för klumpig.

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#305945 Jaha nu har man fått lite historia runt dessa märken åh vilket är mycket intressant☺ kul med sånt tycker jag! Men nu blev det ju ett köp av en ny jonsered 2245 med värme. Satt en 225mm klinga på den men den åkte av och ersattes av en 200mm strandklinga. Har nu kört 5 liter igenom den och den går tjockt som attan! Så nu har jag börjat nålat in den men det vill inte bli riktigt bra. Håller jag varven uppe så går den bra. Men släpper jag ner varven ett tag så måste jag mjölka upp den igen. Och varva ur den! Har ni några tips till mig? Vilken nål brukar ni börja ställa först H eller L? Den går iaf stabilt på tomgång men knappast rap upp på varven. Måste liksom stött gasa upp den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

totte  
#306061 Om den inte axar från botten skall du skruva ut L-nålen bit för bitt tills den svarar direkt på gasen.

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

Brumsten  
#306088 Hej, troligen är det ett läckage i vevhuset vid spolkanalen framför cylinderfoten, har bytt ett flertal vevhus med det felet.
Det sitter en plasthylsa i vevhuset för luftväxlingen, det äter upp godset i vevhuset med läckage som följd, pga. vibrationer.
Är inte till 100% säker, då det även varit en del problem med förgasarna på denna modell, men det brukar visa sig tidigare.
Men jag har haft fel förut, en gång 1976, det grämer mig än idag.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

jannee  
#306091 Ny röjsåg - tillbaka med den till återförsäljaren, han fixar felet på ett nafs. Rena dumheten att själv börja skruva så länge du har garanti. Och förresten är det inte en s.k. självjusterande förgasare?

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

Elfving  
#306131
SkogsGotte skrev:Vi har tyvärr märkt en viss försämring med 545:an jämfört med 345:an.

Onormalt många vinkelväxlar har åkt i år.
Flera kolvbyten vilket aldrig inträffat på andra modeller.

Maskinerna är tyvärr helt slut efter en säsong, däremot har vi fortfarande ett par 345:or som är inne på sin 3-4 säsong.

555:an tycker röjjarna är en mer stabilsåg men att den blir för klumpig.

Sånt här låter riktigt illa... Vet inte hur mycket ni kör men helt slut efter en säsong låter galet. Min gamla Stihl FS 480 inköpt 2009 har bara fått nytt luftfilter sedan dess. Den har inte gått yrkesmässigt men visst tusan har jag många timmar på den sedan ny!

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#306311 Ok får börja med L skruven tills den är bra och finjustera H sen ordentligt. För den har stabil tomgång och går bra på övre registret. Men från botten och upp är det lite si och så. Den har bara gått 5 liter sen ny! Så handlaren tyckte den borde få gå lite fett i början. Men får jag inte till det så åker den in till verkstan direkt. Så det är en del problem med hva/jonsered röjarna i modellen 545/2245 ??

   TS
Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#322016 Jaha nu har jag kört ett tag med nya röjen. Jag försökte nåla den men hur man än gjorde så blev det inte bra alls. Så jag provade en långsökt sak som att åka till shell och köpa V-Power soppa. Sen hem och blanda med agrols bästa olja F1 racing till 2%. Startade den och körde den varm och den svarade direkt på nålningen sen :shock: så nu åkte den nya aspen dunken i gräsklipparn istället 😡 så nu har ni fått veta hur det gått med den. Och med röjen är jag super nöjd. Lätt och stark och tjuv stannar aldrig än så länge.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).