Arbetskläder för skogen

skyddskläder?

30 inlägg 13339 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skyddskläder?

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3011 hur ofta tvättar ni era sågskyddskläder??
hur många tvättar håller ett par sågskyddsbyxor för??
hur vet man att sågskyddet är intakt??



   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3012 jag tvättar mina rätt ofta, sågkyddet kan klibba ihop man spiller olja på byxorna, man kan glömma att stänga oljelocket efter påfyllning (har aldrig hänt mig *lol)
även kåda kan tränga igenom ,,,
jag har haft mina ett par år skulle jag tro och har inte märkt nått att tvättarna skulle skada dom, det som skadat dom är min lömska 346:a :?


sågskyddet består av långa fibrer du märker om du sågar sönder byxan då är skyddet ofta slut på det stället ,,,,,

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3014 Kådan upplever jag som största nedsmutsaren. Glömde oljelocket en gång men oljan rann inte ut på byxan som tur var.

Mina byxor gå oftast sönder av grenar som trasar upp yttertyget, det är värst när man röjer i trassliga bestånd eller stormfälld skog. Gudrun kostade ett par byxor!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3016 okej! jag mena inte om man sågar det lär man om inte märka, se när man tar av sig dom...

hur ser man om dom blitt skadade i tvätten?

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3018 De blir i princip nte skadade i tvätten. Risken för detta verkar minimal om man jämför med risken att de blir skadade under normal användning.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3023 okej! för enligt husqvarnas hemsida så klara dom bara 5 tvättar i 60 grader..?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3027
pgo_jim skrev:okej! för enligt husqvarnas hemsida så klara dom bara 5 tvättar i 60 grader..?


5 ggr i tvätten?. det var f-n inte möe det?.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3034 Det tror jag inte på!
Kanske är nåt de skrivit som garanti grej eller nåt...

Mina gamla byxor har tvättats massor med gånger....
Jag gav bort dem i våras, men de används fortfarande...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3036 okej!

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3046
pgo_jim skrev:okej! för enligt husqvarnas hemsida så klara dom bara 5 tvättar i 60 grader..?



Jag har byxor som det står Husqvarna på och jag tvättade dem i 60 grader. Det resulterade i att de krympte. Inte mycket, men såpass att de satt år runt stövelskaften tillräckligt mycket för att inte kana ned efter att man tagit ett högt kliv. Man behövde inte gå länge med sågen innan det började komma skräp i stövlarna.

Jag fick nya byxor sedan jag beklagat mig hos handlaren. Det blev lika illa med dem och jag fick ytterligare ett nytt par - jag har inte vågat tvätta dem för jag tror nog handlaren skulle muttra om samma sak hände igen.

Har någon annan varit med om detta?

Är det någon idé att tvätta i lägre temperatur?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3047 40 grader räcker gott och väl om man kör i en modern maskin som håller på i 2 timmar och gnuggar. 60 grader och över behövs bara för underkläder, sängkläder och annat som kan innehålla bakterier och kvalster.

Avatar Fallback
Matte  
#3053 Kör med Husqvarnas byxor och blus. Brukar tvätta efter ca 3-4 arbetsdagar. Har alltid kört i 60 grader på snabbtvätt. Inga problem med detta tycker jag...

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3058 vad för blus menar du?? är de en .sk pro light jacka eller nått annat?

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#3066 Jag tvättar alltid i 60 grader och jag har aldrig haft några problem med det. Det känns som att det behövs för att det ska bli riktigt rent...

Ett tips till dig Ernst är att man kan sätta remmar längst ner på byxorna och dra åt, då sitter dom där dom ska... :wink: :)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3123 vilken av husqvarnas hjälmar är att rekommendera?? både vedhuggning och fällning osv??

finns ju

fluorescerande

balance

arborist

semi-pro

??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).