Motorsåg och handhållet

Dagens moderna sågar!

12 inlägg 5523 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dagens moderna sågar!

Pensionär  
#304516 Hur är det med dagens moderna sågar där det finns självställande förgasare och kretskort och allt vad det nu är?

Kan man lämna en sån såg i skogen över natten i -20 grader?
För i tiden var det ju otänkbart att man tog hem sågen, den låg ju ute hela vintern tills jobbet var klart.
På 60 talet så var det ganska vanligt att den som kom först till skogs gjorde upp en brasa och plocka fram sågarna undan granarna så att de fick börja tina upp.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dagens moderna sågar!

JörgenO  
#304517 Dagens sågar är så lätta att man kan bära med dem hem!?

Avatar Fallback

Re: Dagens moderna sågar!

Pensionär  
#304520 Jo men det var inte svar på min fråga.
Sågarna har vart tillräckligt lätta att bära hem i flera decennier men det finns ändå massor av situationer då jag vill lämna sågen i skogen över natten.

Vad jag vill ha svar på är om sågen kan ta skada av att lämnas ute i kyla,snö, regn å dylikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens moderna sågar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304522 Jag lämnar min 550 över natten ute. Snö, regn och dylikt inga problem. Kyla har jag inte möjlighet att testa. :(

Användarvisningsbild

Re: Dagens moderna sågar!

anersimyra  
#304524 Visst kan de lämnas ute, självklart är det bra ju bättre man täcker över dem, regn följt av minusgrader mår inget bra av. Jag förvarar täckt i kallföråd, och rengör sällan.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Dagens moderna sågar!

traktorz  
#304527 Bra fråga, men kondensatortändsystem har ju funnits länge, i flera decennier, på motorsågar. Så visst elektroniksystem kan fungera vid minusgrader.

De nya sågarna du förmodligen tänker på är de som pytsar bränslemängden elektromekaniskt och som därmed har givare, kontroller och minne. Visst, sådana kretsar specas industriellt i tempintervallet -40C till +100C, medan militärt -55C till +125C.

Alltså torde vinterkyla inte vara något problem. Inget batteri behövs heller vars kemiska kapacitet avtar med kylan.

Gissar att dessa nya sågar behöver nåt ryck extra för att likt ur en cykeldynamo, väckas ur sin dvala med en strömpuls och ställa in startsekvensen.
Är väl kedjeoljans viskositet som är största problemet vid kyla, samt operatörens egen utrustning för köldtålighet.

Avatar Fallback

Re: Dagens moderna sågar!

isteskog  
#304529 Jag brukade ha en kraftfodersäck som jag stoppade sågen. Kör man sågen innan man täcker över den så startar den lättare. De gamla modellerna var svårstartade om man körde tanken tom och tankade utan att starta om den. Vet inte hur de nya modellerna är, för nuförtiden tar jag hem sågen mest pga stöldrisken.

Användarvisningsbild

Re: Dagens moderna sågar!

Valmet6400  
#304534 Lämnar också min 550 i skogen, ur och skur. Upplever att det är desamma med de 550:in jag haft, som med tidigare motsvarande, att de är svårstartade om man lämnar dem som tidigare nämndes, utan att dra igång den innan man lämnar den.

Användarvisningsbild

Re: Dagens moderna sågar!

traktorz  
#304536 Är nog alltid bra att ha bränslet framme i filter, kanaler, och pump. Annars kan fuktig luft i fickor kondensera mot kall metall och fälla ut fukt, som ödelägger önskad bränsleluftblandning, såsom speciellt vid uppstart.

Användarvisningsbild

Re: Dagens moderna sågar!

machonisti  
#304624 Bär alltid hem sågen och undviker en massa problem.

Användarvisningsbild

Re: Dagens moderna sågar!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304634
traktorz skrev:De nya sågarna du förmodligen tänker på är de som pytsar bränslemängden elektromekaniskt och som därmed har givare, kontroller och minne. Visst, sådana kretsar specas industriellt i tempintervallet -40C till +100C, medan militärt -55C till +125C.

Det är nog inte komponenterna som är problemet när temperaturen varierar utan snarare lödningarna mellan komponent och kretskort. I modern elektronik följer man ett EU-direktiv från 2002 som heter ROHS (Restriction of Hazardous Substances Directive), som bl.a. förbjuder användning av bly i lödtenn. Tyvärr medför detta att lödfogarna blir mindre flexibla och kan spricka vid temperaturvariationer, samt att det kan utvecklas "morrhår", dvs. ledande trådar som växer fram och kan orsaka kortslutning mellan två lödningar.

Det finns olika metoder för att komma runt detta, men vissa branscher som tillverkar systemkritisk elektronik som inte enkelt kan repareras, t.ex. medicin- och rymdindustrin, har fått undantag för dessa regler.

Bilelektronik är tyvärr ett sorgligt exempel på att kunskapen inte alltid når dit den behövs, jag har t.ex. lött om flera trasiga delar i mina Saab:ar, där man bara genom att öppna och titta på konstruktionen ser var felet borde finnas.

Användarvisningsbild

Re: Dagens moderna sågar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304655
Valmet6400 skrev:Lämnar också min 550 i skogen, ur och skur. Upplever att det är desamma med de 550:in jag haft, som med tidigare motsvarande, att de är svårstartade om man lämnar dem som tidigare nämndes, utan att dra igång den innan man lämnar den.

Hur många har du haft?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).