Motorsåg och handhållet

Välja olja till motorsågsbensin

69 inlägg 58705 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Kalven  
#155991 En dålig förklaring av mig, motorsågen startade med ren bensin, och gick 2-3 sekunder, sedan lät det som den nöp fast.
Token hade ju kört den förra året tills den nöp förmodligen, på ren bensin.
Och en skvätt tvåtaktsolja löste ju alla problem, tyvärr är röjsågen inte lika lättstartad som den var förut, men den fungerar.
Samma sak med motorsåg som man lånat ut, inte alls lika lättstartad som när den var ny.
Då starta den på ett varv, nu får man dra sej svettig.
Utrustning ska man inte låna ut, blir alltid, "jaha, jag trodde det var olja i bensinen" eller något sådant.
Grejerna går sönder av att man lånar ut dom, inte pga av att man köper fel märke på oljan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155997
Kalven skrev:En dålig förklaring av mig, motorsågen startade med ren bensin, och gick 2-3 sekunder, sedan lät det som den nöp fast.
Token hade ju kört den förra året tills den nöp förmodligen, på ren bensin.
Och en skvätt tvåtaktsolja löste ju alla problem, tyvärr är röjsågen inte lika lättstartad som den var förut, men den fungerar.
Samma sak med motorsåg som man lånat ut, inte alls lika lättstartad som när den var ny.
Då starta den på ett varv, nu får man dra sej svettig.
Utrustning ska man inte låna ut, blir alltid, "jaha, jag trodde det var olja i bensinen" eller något sådant.
Grejerna går sönder av att man lånar ut dom, inte pga av att man köper fel märke på oljan.

Tar du en titt på din såg ska du se den är skuren. Du har inte samma prestation i den som innan men kanske tillräckligt för ditt behov.
Man kan starta vissa motorer utan kolvring till o med, men det säger inte mycket om hur de går....Kolvar kan se rätt jävliga ut o gå ändå...
En titt i cylinder eller helst på kolv ger svar.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Kalven  
#156001 Har den värmenypit eller skurit, är det förmodligen mer eller mindre skador på både kolv eller cylinder ja.
Körde motorsågen rätt hårt själv ett tag innan, men den starta lika lätt för det, så med all säkerhet beror det på antingen ingen eller fel oljeblandning, möjligvis är chansen att det även använts annan olja än tvåtaktsolja och skitat ner stiftet.
I så fall är ju problemet lätt löst om cylindern inte skurit, annars blir det att köpa ny motorsåg.
Men var så förbannad att jag föredrog att handsåga, och fick avsedd värk i armen efter ha krigat med antalet elaka julgranar.
Men det är väll lik förbannat inte mer än rätt att utnyttja rycken i armen genom att ta tag i en såg och såga julgran.
Det går ju bra tills armen ger sej.
Finns inget värre än maskiner som jävlas efter man lånat ut dom, och det är långt ifrån alltid det frågas, en kätting runt grejerna med lås löser problemet.

Användarvisningsbild

Kommer nog att tanka 2%-ig färdigblandad

traktorz  
#156005 Vad jag har förstått så är det sämsta bränslet man kan använda just 95 oktan, som ju på sikt kommer att ersättas med E10, dvs 10% innehåll av etanol. Ett bättre alternativ för motor-/röj-sågarna är 98 oktan, som fortfarande dock kommer att innehålla max 5% etanol. Bägge dessa bensinsorter innehåller dock en del ämnen såsom t.ex. aromater, vilket man undviker med alkylatbensinen.

Alkylatbensinen är en homogenare produkt och torde inte ha samma kapacitet att lösa upp slangar, membran och avlagringar som den mix av beståndsdelar som ju handelsbensinen innehåller.

Alkylatbensin finns idag på pump till en kostnad per liter för:
• 20:90 kr/liter inkl moms för 4-takt
• 21:90 kr/liter inkl moms för 2-takt med 2% inblandning av helsyntetisk olja

Nackdelen är förstås avståndet till "macken" med Aspen-pump. Alternativt så har närmaste oljedepå alkylatbensin på 25l-dunkar, så visst kan vi blanda själv, om vi så vill.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

erikstodene  
#156012
stegmaster skrev:Har dratt på mig en hög 2 taktare under åren (Mopper, crossare, såger, röjsåger), och använder samma bensin typ och olja til alla dessa, 98 oktan och valvoline synpower (full syntetisk).
Blir er jäkla rot om man ska ha en rad olika bensin/olja, har nog med att hitta rett % til dom olika redskap/fordon ( 2% i såger/röjsåger, 3%crossare, och 4% til veteranmoppen). :wink:


Väl talat!
Kunde inte sagt det bättre själv, enda skillnaden är att jag kör silicolene istället för valvoline. Och moppen får 2% för att betta sådär gött... :lol:
Dock kör jag på aspen färdigblandad i sågen, ingen huvudvärk av avgaserna och funkar bra, luktar nästan lite nitro.... Har inga belägg för propagandan att växla mellan olika blandningar, men jag har faktiskt inte provat av risken att behöva rengöra och skruva förgasare. Sågen bara går och går oavsett utetemp, luftfuktighet och höjd över havet (dolmar ps 5000).

Intressant tråd, synd att den spretar så fruktansvärt. Tänk på titeln "Välja olja till motorsåg". :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kommer nog att tanka 2%-ig färdigblandad

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156103
traktorz skrev:Vad jag har förstått så är det sämsta bränslet man kan använda just 95 oktan, som ju på sikt kommer att ersättas med E10, dvs 10% innehåll av etanol. Ett bättre alternativ för motor-/röj-sågarna är 98 oktan, som fortfarande dock kommer att innehålla max 5% etanol. Bägge dessa bensinsorter innehåller dock en del ämnen såsom t.ex. aromater, vilket man undviker med alkylatbensinen.

Alkylatbensinen är en homogenare produkt och torde inte ha samma kapacitet att lösa upp slangar, membran och avlagringar som den mix av beståndsdelar som ju handelsbensinen innehåller.

Alkylatbensin finns idag på pump till en kostnad per liter för:
• 20:90 kr/liter inkl moms för 4-takt
• 21:90 kr/liter inkl moms för 2-takt med 2% inblandning av helsyntetisk olja

Nackdelen är förstås avståndet till "macken" med Aspen-pump. Alternativt så har närmaste oljedepå alkylatbensin på 25l-dunkar, så visst kan vi blanda själv, om vi så vill.

OK tar 17,40 för fyrtakt och 18,25 för tvåtakt. Här i södra Sverige finns det dock bara tre mackar, två i Göteborg och en i Borgholm. Kan vara lite långt att handla om man t.ex. bor i mörkaste Småland :smile:

Användarvisningsbild

Japanska oljeklassningar

traktorz  
#235555 Läste just i användarmanualen till en japansk såg (Zenoah GZ4300EZ), vilken är förlagan till Husqvarnas kommande proffssåg 543XP, att olika oljeinblandningsprocent rekommenderas för de japanska tvåtaktsoljorna beroende på om de klassats som FC (2.5%) eller som FD (2%):

FC: 40:1
FD: 50:1


Vad jag kan se är alla de vanligast förekommande tvåtaktsoljorna klassade som FD i Sverige, så 2% är det som gäller. Mindre sot blir det förstås med bättre olja och med lägre inblandningsprocent.

Vi har fortfarande tvåtaktsolja kvar på några flaskor, så vi blandar (2%) sågbränslet själva tillsammans med alkylatbensin.

Ref:
http://www.zenoah.co.jp/ddoc/ZENO/ZENO2 ... 00HEZ_.pdf

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

traktorz  
#304570 Blandar fortfarande själv vårt tvåtaktsbränsle. Med 10% slarvmarginal och delsyntetisk 2T-olja, så är nominella inblandningen 2.2%.
Har ett precisionsmått för oljan, samt tankar i 5 liters-dunkar.
Kan senare okulärbesiktiga bränsleblandningen och se att den har en lämplig blå nyans, vilket ger en viss trygghet i att vi kör med önskad bränsleblandning till våra sågar.
Senast redigerad av traktorz tor 12 mar 2015, 07:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Erre  
#304586 Blandar själv jag med.
Shell V power 98 oktan och en agrol 2t olja.
Denna kombo ihop har jag blivit tipsad av av dom som tävlingskör gocart.
Den ger bra kraft i sågen och ett rent förbränningsutrymme.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Brumsten  
#304594 Hur mycket bättre?, och hur mycket mindre sot?.
För min del verkar det vara överkurs.
Man behöver inte hålla på och laborera när Aspen finns.
98 oktan och olja från bonnkonsum , det verkar dyrt.
Hur mycket mer blir det per timme i skogen i upparbetad volym?.
Förvisso äger ju bonnkonsum Aspen numera, så dom räknar hem affären i varje fall på oljan du köper.
Så du kan lungt gå över till Aspen.
Hej.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Erre  
#304608
Brumsten skrev:Hur mycket bättre?, och hur mycket mindre sot?.
För min del verkar det vara överkurs.
Man behöver inte hålla på och laborera när Aspen finns.
98 oktan och olja från bonnkonsum , det verkar dyrt.
Hur mycket mer blir det per timme i skogen i upparbetad volym?.
Förvisso äger ju bonnkonsum Aspen numera, så dom räknar hem affären i varje fall på oljan du köper.
Så du kan lungt gå över till Aspen.
Hej.


Dyrt?? V power kostar i regel mellan 1 - 2 kr mer än 95 oktan. Sen 1 kr per liter bensin i oljekostnad.
Vad ger du för din aspen??

Effekten? Du får testa själv och avgöra vad du tycker. Jag tycker det känns som man får en halv hk extra i 372 an på v power kontra aspen.
Det extra drivet är välkommet när man springer och kapar loss vindfällen framför skördaren.

Ska fota en kolv och en avgasport vid tillfälle så får du se hur ren motorn är.

Och ja, jag har testat aspen. Går aldrig tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

olli  
#304611 Jag har oxo noterat att motorn förlorar i effekt vid Aspenkörning. Aspen har många fördelar på"lukta gott kontot" men ger sämre prestanda till ett högre pris. Kör ändå alltid Aspen på röjsågarna.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Erre  
#304617
olli skrev:Jag har oxo noterat att motorn förlorar i effekt vid Aspenkörning. Aspen har många fördelar på"lukta gott kontot" men ger sämre prestanda till ett högre pris. Kör ändå alltid Aspen på röjsågarna.


Yes. Det är ett bra argument för aspen. Vet många som slipper huvudvärk och kli i ögonen med aspen.
Men jag lider inte av avgaserna trots att jag kör på bensin. ( än iallafall) . Så jag föredrar effekten.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

T Landström  
#304619 Sedan finns det väl effekter av bensinen som man inte märker på kort sikt men som kommer i det långa loppet...?

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Erre  
#304621 Absolut. Men jag tror inte aspen är fri från partiklar eller annat som kan skada dig heller.

Ta miljöolja när vi pratar hydraulolja, jag får mer utslag och rodnader på armarna när jag jobbar med den sk miljöoljan än gammal hederlig olja.

Förstå mig rätt, inget lär vara ofarligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).