Motorsåg och handhållet

Lagerskada HVA 550 XP

63 inlägg 19833 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304546
anersimyra skrev:Mitt arbete varierar mellan slutavverkning, träddelshuggning, gallring. Jag menar..117 timmar på 17 månaders heltidsarbete.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

550 är i sanning en törstig såg. I förrådet har jag sex tomma 25 liters dunkar ( perfekta bojar vid dykarbeten ) därtill minns jag 40 inköpta liter från Swedol. Hur många 5 litersdunkar Aspen jag kastat sen i våras har jag ingen aning om. Men enbart 190 konstaterade liter per 117 timmar är väl i mesta laget.. :shock: eller.. :smile:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Ferguson system  
#304558 Måtte du ha 15L bensintank på ryggen, med slange til saga når du brukte den? Det høres nesten sånn ut.
Har foresten hørt at det er tryggere å bruke 5l kanner med alkylat enn 25l. Er visst en del sager som har skjært etter bruk av bensin fra 25l kanner. Må være at blandingsforholde fort blir galt i større dunk.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304565
Ferguson system skrev:Måtte du ha 15L bensintank på ryggen, med slange til saga når du brukte den? Det høres nesten sånn ut.
Har foresten hørt at det er tryggere å bruke 5l kanner med alkylat enn 25l. Er visst en del sager som har skjært etter bruk av bensin fra 25l kanner. Må være at blandingsforholde fort blir galt i større dunk.
Jag tror knappast att oljan separerar från alkylaten om kärlen är större, det går, och har gått många roliga historier om Aspen och andra Alkylatblandningar genom åren, som om OKQ8 som jag beskrev ovan. I vart fall Svenska UL-flygare tror sig ha noterat att bränslet fungerar dåligt.. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

traktorz  
#304572 Oftast ser man på oljeblandningen om den är OK, i alla fall om man blandar sin soppa själv. Se oljetråden.

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Brumsten  
#304589 Hej, Aspen är helt stabil när det gäller oljan, den tillförs alkylatet under tillverkningsprocessen.
Dom började med en ny olja i våras.
Aspen är som en fin gammal whisky, pålitlig i alla lägen då full effekt eftersträvas.
Däremot finns det skillnader på alkylat när det gäller energiinnehåll, märks framförallt vid längre kapningssekvenser.
Sensmoral, bra whisky och gott drivmedel, fast tvärt om, är vägen till framgång
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304622 De som tävlings kör Go-Kart har Aspen Racing. Alla ska ha samma bränsle...

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

totaya79  
#304753 Kanske OT men, jag upplever att min såg blir törstigare om jag kör på okq8 akrylat gentemot då den går på aspen. Ingen 550 såg men ändå, dock husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

traktorz  
#304777
anersimyra skrev:I samband med att missljudet uppstod upplevde jag att sågen gick ovanligt bra, särskilt när jag kvistade en grovgrenig tall drog sågen fantastiskt bra, jag tänkte att, nu är det nog tusan " sista rycket innan motordöden," jag hade under en period kört igenom 40 liter OKQ8 Alkylat, dessförinnan enbart Aspen. Jag läste på ett forum för lättviktsflyg att " lättflygarna " körde Aspen då maskinerna helt enkelt inte fungerade på OKQ8 Alkylat.. :shock:


Vevstakslagerproblem medför ju knappast luftläckage. Kanske hade du dessutom ett sådant, som inte AutoTune kunnat kompensera för, om inte det var något fel på bränslet förstås?

Är det något färgämne i färdigblandad 2T-soppa från OK resp. Aspen?

Blandar själv vårt bränsle och OK/Texaco-oljan ger en blå färgning av bränslet, vilket gör en optisk kontroll enkel, så att vi har rätt bränsle till våra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304779 Nej, färglös aspen.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304787
traktorz skrev:
Vevstakslagerproblem medför ju knappast luftläckage.


Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.

Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

axwell  
#304788
traktorz skrev:Blandar själv vårt bränsle och OK/Texaco-oljan ger en blå färgning av bränslet, vilket gör en optisk kontroll enkel, så att vi har rätt bränsle till våra maskiner.


OKQ8:s 2-T alkylat har en blå ton, ser nivån utanpå i MS192:s bränsletank, dock inte rapsoljans nivå i oljetanken av samma mtrl.

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

axwell  
#304789
Mange skrev:Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.

Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.


Mange du brukar ju kunna det här till perfektion, nu hänger jag inte med.
Skulle ett glapp på tex 0,1 mm i vevstakslagringen påverka så mycket vid portningen, när vevaxel står i +/- 90 grader mot topp eller botten blir det ju bara ca. 0,07 mm :?:

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

svampbob  
#304794
axwell skrev:
Mange skrev:Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.

Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.


Mange du brukar ju kunna det här till perfektion, nu hänger jag inte med.
Skulle ett glapp på tex 0,1 mm i vevstakslagringen påverka så mycket vid portningen, när vevaxel står i +/- 90 grader mot topp eller botten blir det ju bara ca. 0,07 mm :?:


Du menar väl L2 = L1/sqrt(2) :lol:

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Jim_the_one  
#304808
axwell skrev:
traktorz skrev:Blandar själv vårt bränsle och OK/Texaco-oljan ger en blå färgning av bränslet, vilket gör en optisk kontroll enkel, så att vi har rätt bränsle till våra maskiner.


OKQ8:s 2-T alkylat har en blå ton, ser nivån utanpå i MS192:s bränsletank, dock inte rapsoljans nivå i oljetanken av samma mtrl.


Går det inte att droppa i lite blå karamellfärg i rapsoljan?

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304809
Mange skrev:
traktorz skrev:
Vevstakslagerproblem medför ju knappast luftläckage.


Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.

Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.
Här kan man hörs skillnad på 346:an och 550.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).