Skogsvagn (Huggarvagnar)

HJÄLP MED FÄSTE TILL LINKRAN

10 inlägg 7679 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HJÄLP MED FÄSTE TILL LINKRAN

MERCA-MANNEN  
#30319 HEJ!!!!
HAR EN BUSTER SOM JAG SKAFFAT EN VÄSEKRAN TILL,FÖR LITE HEMTIMMER OCH VED.
DEN SKA JU FÄSTAS I BAK AXELN.
NÅN SOM VET OM DET FINNS FÄRDIGA FÄSTEN ATT KÖPA,ELLER EN LÄNK TILL NÅGOT OM DET.ELLER NÅN SOM HAR TILL SALU.ELLER ÄR DET BARA ATT TA FRAM SVETSEN

MVH JOHAN



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30320 Hej! Till Väsekranen fanns ett underrede med stödben som fästes i hydraularmarna. Många kranar saknar det o är då istället fastmonterade i traktorn. Jag har aldrig sett att det finns nåt fabrikstillverkat då alla traktorer ser olika ut. Jag har min fastmonterad på ett hemmagjort stativ. Stativet står på den delen av draget som har en massa hål samt är fäst med sprint i övre tryckstångsfästet. Sitter oxå ett par stag i hyttaket.

Ett tips om du skall bygga! Sätt den inte för lågt då det är ett helsike o lasta när det blir lite på kärran. Jag tycker min sitter lagom nu.

Bild


Magnus M

Avatar Fallback
MERCA-MANNEN  
#30322 TACK FÖR DET PROFFSHUGGARN!!
UNDRAR OM DET GÅR ATT FÅ TAG I ETT STATIV (UNDERDEL).
ELLER ÄR DET BRISTVARA.
ANNARS ÄR DET VÄL SVETSEN SOM GÄLLER DÅ.
SKA TÄNKA PÅ ATT INTE SÄTTA DEN FÖR LÅGT, MAN VILL JU INTE KÖRA HALVLASS :D
HAR FÖRRESTEN ETT PAR FÄSTEN SOM PASSAR MF135 OM NÅN ÄR INTRESSERAD.

   TS
Avatar Fallback
ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30343 Ska du ha traktorn till annat än att köra i skogen med
är det väl bättre att göra ett fäste till trepunkten.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30371 Ska kanske nämna att jag gjort mitt fäste så att det går att lägga ett järn tvärs över hydraularmarna o sen använda hydraulen o lyfta kranen lite för att sedan backa intill ett enkelt stativ o ställa ner den på, en stötta mot övre delen o sen bara köra undan. Tar ca 20-30min om man är 2st. Jag brukar ta av den på våren o montera på hösten. Jag har inte traktorn till nåt direkt jordbruksarbete men har lite småsysslor med den kring mitt torp.
Jag vill inte ha den hydraulhängd då jag tycker det slänger o skramlar så när man kör i skogen samt att man behöver inte sänka o höja den varje gång man ska lasta. Är nog en baggis med nyare traktor men på min gamla Fordson så måste jag ställa om väljarventilen mellan armar o yttre uttag (hydraulsvängen) o det blir irriterande att hålla på med.

Magnus M

Avatar Fallback
Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30449 Vi har vår fast monterad på bustern, ska försöka ta en bild bakifrån nu i helgen.
Kranen sitter bra men den är inte lätt att montera av och på.
Det tar någon timme och man gör det inte ensam..


Bild

Avatar Fallback
MERCA-MANNEN  
#30452 HEJ JONAS!!!!

DET VORE KANON OM DU KUNDE TA ETT PAR BILDER.
ATT DET ÄR LITE BÖK GÖR INGET HAR DEN NÄSTAN BARA I SKOGEN,DRAR BARA NÅN GAMMAL VÄLT OCH BALVAGN.
SÅ DEN KAN SITTA PÅ HELA SKOGSSÄSONGEN.
ÄR DU NÖJD ANNARS MED BÅDE TRAKTOR Å KRAN.SJÄLV TYCKER JAG ATT BUSTERN GÅR SOM EN DRÖM I SKOGEN.

HÄLSNINGAR JOHAN

   TS
Avatar Fallback
Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30471 Bustern e kanon, har funnits på gården sedan mitten på 60 talet då den ersatte terriern som också finns kvar. Timräknaren visar ca 11000 timmar och den enda stora reparationen som är gjord är byte av topppackning och planad topp då vi råkade köra utan vatten för många år sedan.
Det finns inte mycket som slår Bustern när det gäller smidighet i skogen, inga spår och inte en massa skavmärken på träden.

Avatar Fallback
MERCA-MANNEN  
#30666 DET VAR SKAPLIGT 11000 DÅ HAR NI ANVÄNT TRAKTORN IAF.
MIN ÄR EN 400 ÅRSMODELL 70 3300 TIM KNAPPT INKÖRD.GÅR DIN BARA I SKOGEN ??

   TS
Avatar Fallback
MERCA-MANNEN  
#31194 JONAS OM DU VILLE TA ETT PAR KORT SKULLE DE VARA KANONSCHYSST!!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).