Motorsåg och handhållet

Lagerskada HVA 550 XP

63 inlägg 19838 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

sundelius  
#304325 Va gott Anders, då kan väl gårdagens missöde överlevas :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

häsmyra  
#304335 1000h är väl ändå inte så dåligt? Kanske inte direkt bra heller...Men för en bensindriven pryl som ofta kallstartas, nästa bara körs på fullgas, har byggts lätt för att man ska orka bära den och endast kostar 6-8000kr.
Jämför med valfri småbil så är det inte många av dem som skulle klara 1000h på fullgas.
Oftast körs de betydligt snällare än fullgas men ändå är det inte ovanligt med problem innan 10 000 eller 20 000mil.

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Brumsten  
#304355 Det verkar vara stor diskrepans mellan arbetade timmar och fakturerade timmar?!.
Auto-tune programmet ljuger inte.
Schysst av Hva. att ge dig en ny såg, producentansvar 2.0.
Turgubbe!
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304370
Brumsten skrev:Det verkar vara stor diskrepans mellan arbetade timmar och fakturerade timmar?!.
Auto-tune programmet ljuger inte.
Schysst av Hva. att ge dig en ny såg, producentansvar 2.0.
Turgubbe!
Ha de.
Jo nog " ljuger " programmet.. :smile: det stämde inte ens med märkplåten på sågen. Plåten " sa en sak," programmet en annan.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304373 Du har inte bytt förgasare eller haft den på service där de har bytt?

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Robertberg  
#304417 Eller går timmätaren bara till 999 och börjar sen om igen?

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304421 Digitala mätare brukar inte snurra runt vid 999 utan snarare 1023, 2047, 4095 och sådana roliga tal. Andra pupulära tal är 255 och 65535 beroende på om man har en eller två byte i sin räknare.

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304427 Mitt arbete varierar mellan slutavverkning, träddelshuggning, gallring. Jag menar..117 timmar på 17 månaders heltidsarbete.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Brumsten  
#304433 Vad är problemet?, du fick ju för fan en ny såg, trots dina långa raster och långsamma arbetstakt.
By the way, jag vet vem som fixade så att du fick en ny såg!.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304434 Och den j-n fick bra betalt för sina raster också! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304449
Brumsten skrev:Vad är problemet?, du fick ju för fan en ny såg, trots dina långa raster och långsamma arbetstakt.
By the way, jag vet vem som fixade så att du fick en ny såg!.
Ha de.
jag med. Tackar för det.. :smile: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

traktorz  
#304492
anersimyra skrev:Trasigt vevstakslager. Servicebullentin gick ut strax efter mitt köp angående " klena " lager. HVA ger mig en ny såg.. :smile: :smile:

Lager behöver ju alltid smörjning.

Skulle en fetare oljeinblandning vara gynnsammare?

Är det AutoTune som snålställer/optimerar bränsleblandningen utifrån andra randvillkor?

PS
juste kundservice till jul

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304537
traktorz skrev:
anersimyra skrev:Trasigt vevstakslager. Servicebullentin gick ut strax efter mitt köp angående " klena " lager. HVA ger mig en ny såg.. :smile: :smile:

Lager behöver ju alltid smörjning.

Skulle en fetare oljeinblandning vara gynnsammare?

Är det AutoTune som snålställer/optimerar bränsleblandningen utifrån andra randvillkor?

PS
juste kundservice till jul

I samband med att missljudet uppstod upplevde jag att sågen gick ovanligt bra, särskilt när jag kvistade en grovgrenig tall drog sågen fantastiskt bra, jag tänkte att, nu är det nog tusan " sista rycket innan motordöden," jag hade under en period kört igenom 40 liter OKQ8 Alkylat, dessförinnan enbart Aspen. Jag läste på ett forum för lättviktsflyg att " lättflygarna " körde Aspen då maskinerna helt enkelt inte fungerade på OKQ8 Alkylat.. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304538 Du körde inte 4T alkylat då...?

Användarvisningsbild

Re: Lagerskada HVA 550 XP

anersimyra  
#304540
Mangan skrev:Du körde inte 4T alkylat då...?
Jag tror inte sågen överlevt 40 liter 4T.. :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).