Virkesmätning och Matrisfub

Fuskfubs diskussion från virkesstöldstråden

53 inlägg 21496 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30255 Hört att Södra stjäl virke genom att konsekvent mäta fel.



   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30259 Sälj inte till dem då.

Allting är ju reltivt, på bensinmacken där jag bor säljer de tolv vedträn för femtio kronor. Det känns ju som stöld för en skogsägare.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30283
OAS-forests skrev:Sälj inte till dem då.

Allting är ju reltivt, på bensinmacken där jag bor säljer de tolv vedträn för femtio kronor. Det känns ju som stöld för en skogsägare.


Jag säljer inte till Södra, men några andra gör det. Men det är lite skillnad mot macken, där vet köparen vad de får för 50 kr men när köparen mäter virket på ett felaktigt sätt och samtidigt hävdar att det är rätt då är det stöld och brott mot mätlagen. Jag tror att någon som sålt kan driva detta i rätten och få rätt.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30284 Skogsägareföreningarna har en viktig roll på virkesmarknaden, de är ofta de första att höja priserna vid uppgångar och sedan brukar de privata aktiebolagen följa efter. Men de är inte bäst i alla avseenden, det vet jag av erfarenhet, har erfarenhet av norra skogsägarna, tycker i allafall att det är bra att det finns flera parter på virkesmarknaden så att de kan ge säljaren erbjudande i konkurrens.

Det viktiga är ju att de kör med klara spelregler som man kan lita på. Det du påstår att Södra bryter mot virkesmätningslagen låter allvarligt.
Kan det verkligen vara så att en så stor aktör har satt detta i system?

Användarvisningsbild
masterchief  
#30289 Mycket information står i den här tråden.
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=2030
Sedan är det upp till var och en och bilda sig uppfattning :oops:

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30356
Jasi skrev:Hört att Södra stjäl virke genom att konsekvent mäta fel.


Det var ett antal år sedan då jag hörde att åkare hade ca 5 m. mer på lsset då de körde massaved åt Södra än vad de hade då de körde åt de privata uppköparna.

Det var hörsägen från relativt initierat håll.

Från en skotarförare som jag känner väl fick jag vid samma tid höra att han hade konsekvent större lass då han körde åt Södra än då han körde åt andra. Hur detta gick till kunde han inte begripa. Den killen kör bara åt Södra idag så hur det ligger till nu vet jag inte.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30370 Man brukar ju säga "ingen rök utan eld", det kan ju finnas någon bakom ditt inlägg. Jag vet också att förr lastade man mer (tyngre lass helt enkelt) vilket var olagligt. Det kanske är förklaringen till att det var 5 m3 mer tidigare, vad vet vi...

För att vi skall ha belägg för att det verkligen är systematiskt fusk så krävs fakta istället för gamla skrönor.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30387
OAS-forests skrev:Man brukar ju säga "ingen rök utan eld", det kan ju finnas någon bakom ditt inlägg. Jag vet också att förr lastade man mer (tyngre lass helt enkelt) vilket var olagligt. Det kanske är förklaringen till att det var 5 m3 mer tidigare, vad vet vi...

För att vi skall ha belägg för att det verkligen är systematiskt fusk så krävs fakta istället för gamla skrönor.


Har du läst tråden under timmer?
Där beskrivs hur fel det blir med bland andra Södras mätmetod och hur de behandlar medlemmarnas motioner på årsmötet när de påpekar fusket.
Läs och bilda dig din uppfattning, det är inga skrönor beskrivna där.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30389 Jag har läst och kommenterat det som skrevs angående redovisning i m3f, stockens std-avsmalning och std-omräkningstal.

Angående motionerna på årmötet så har jag inte tagit del. Får väl försöka läsa igenom tråden, men den börjar bli lång och rörig. Tycker inte det finns någon tröd tråd längre...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30395
Jasi skrev:
OAS-forests skrev:Man brukar ju säga "ingen rök utan eld", det kan ju finnas någon bakom ditt inlägg. Jag vet också att förr lastade man mer (tyngre lass helt enkelt) vilket var olagligt. Det kanske är förklaringen till att det var 5 m3 mer tidigare, vad vet vi...

För att vi skall ha belägg för att det verkligen är systematiskt fusk så krävs fakta istället för gamla skrönor.


Har du läst tråden under timmer?
Där beskrivs hur fel det blir med bland andra Södras mätmetod och hur de behandlar medlemmarnas motioner på årsmötet när de påpekar fusket.
Läs och bilda dig din uppfattning, det är inga skrönor beskrivna där.


Möjligt, men stöld är det i alla fall inte. Varför skall ordet stöld alltid missbrukas, är det inte bättre att vi använder de för diverse olagliga aktiviteter? Är det Södra gör olagligt, anmäl till polisen.

Avtalsvillkoren är kända i förhand.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30409
Mangan skrev:
Jasi skrev:
OAS-forests skrev:Man brukar ju säga "ingen rök utan eld", det kan ju finnas någon bakom ditt inlägg. Jag vet också att förr lastade man mer (tyngre lass helt enkelt) vilket var olagligt. Det kanske är förklaringen till att det var 5 m3 mer tidigare, vad vet vi...

För att vi skall ha belägg för att det verkligen är systematiskt fusk så krävs fakta istället för gamla skrönor.


Har du läst tråden under timmer?
Där beskrivs hur fel det blir med bland andra Södras mätmetod och hur de behandlar medlemmarnas motioner på årsmötet när de påpekar fusket.
Läs och bilda dig din uppfattning, det är inga skrönor beskrivna där.


Möjligt, men stöld är det i alla fall inte. Varför skall ordet stöld alltid missbrukas, är det inte bättre att vi använder de för diverse olagliga aktiviteter? Är det Södra gör olagligt, anmäl till polisen.

Avtalsvillkoren är kända i förhand.


Det brukar inte stå i avtalet hur virket skall mätas in. Jag har inte sålt till de som mäter i fuskfub. Någon som sålt och vet vad som står i avtalet?

Om man tar något ovetandes av den drabbade utan att betala för det så måste det vara stöld, vad är det annars? Lån?

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30411
Jasi skrev:
Mangan skrev:
Jasi skrev:
OAS-forests skrev:Man brukar ju säga "ingen rök utan eld", det kan ju finnas någon bakom ditt inlägg. Jag vet också att förr lastade man mer (tyngre lass helt enkelt) vilket var olagligt. Det kanske är förklaringen till att det var 5 m3 mer tidigare, vad vet vi...

För att vi skall ha belägg för att det verkligen är systematiskt fusk så krävs fakta istället för gamla skrönor.


Har du läst tråden under timmer?
Där beskrivs hur fel det blir med bland andra Södras mätmetod och hur de behandlar medlemmarnas motioner på årsmötet när de påpekar fusket.
Läs och bilda dig din uppfattning, det är inga skrönor beskrivna där.


Möjligt, men stöld är det i alla fall inte. Varför skall ordet stöld alltid missbrukas, är det inte bättre att vi använder de för diverse olagliga aktiviteter? Är det Södra gör olagligt, anmäl till polisen.

Avtalsvillkoren är kända i förhand.


Det brukar inte stå i avtalet hur virket skall mätas in. Jag har inte sålt till de som mäter i fuskfub. Någon som sålt och vet vad som står i avtalet?

Om man tar något ovetandes av den drabbade utan att betala för det så måste det vara stöld, vad är det annars? Lån?


Vad är det du inte vet om? Och tycker du inte att du borde tagit reda på hur ersättningen beräknas innan du sålde?

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30414
Mangan skrev:
Vad är det du inte vet om? Och tycker du inte att du borde tagit reda på hur ersättningen beräknas innan du sålde?


Det jag frågade var om någon sålt till industri som mäter i fuskfub och att det varit inskrivet i avtalet att de skall använda den mätmetoden.
Jag har kollat mina avtal och ibland står inget om inmätning, på några att VMF mäter in virket och på ett från skogsägarföreningen i mitt område att de använder omräkningstal som liknande objekt har om de skall räkna om till fub.
Senast redigerad av Jasi tor 12 jun 2008, 18:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30415 Detta kan ju inte vara någon nyhet, de har ju använt den redovisningsmetoden i snart två år. Se länk;

http://www.sodra.com/sv/Press/Nyhetssid ... g-i-m3fub/

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30416
OAS-forests skrev:Detta kan ju inte vara någon nyhet, de har ju använt den redovisningsmetoden i snart två år. Se länk;

http://www.sodra.com/sv/Press/Nyhetssid ... g-i-m3fub/


Att de mäter timmer i fub är ingen nyhet men var i kontraktet framgår det att de gör det på ett konsekvent felaktigt sätt vilket gör att säljaren förlorar volym?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).