Avverkning (slutavverkning)

Fundering om avverkningsanmälan

40 inlägg 23980 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

jannee  
#303406 Har jag uppfattat det rätt som att en säkrad föryngring i praktiken innebär att plantorna är ca en meter höga = risken för att plantor ska bli kvävda av gräs/ormbunkar/bräken/björnbärsris är försumbar och att det är minst 2000 A-stammar/ha vid en G28 - G 32 = 3 - 4 år efter nyplantering?.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

häsmyra  
#303407
Skogsstyrelsen skrev:Hej
Praxis är att man kan börja avverka i anslutning till en tidigare avverkad yta när det finns en säkrad föryngring på den första. Annars uppstår anmälningsplikt när den totala avverkningen överstiger 0,5 ha. Detta gäller oavsett om man börjar i ena änden eller på flera ställen i beståndet.

Om vi nu ändrar på skogen i samma skifte så att vi har i tur och ordning:
50m avverkningsmogen skog,
100m R2,
100m G1,
50m avverkningsmogen skog,
100m R2,
100m G1,
50m avverkningsmogen skog,
100m G1,
50m avverkningsmogen skog,
50m R2
250m avverkningsmogen skog

Då bör det ses som olika bestånd?
I så fall, kan man då avverka de fyra översta fläckarna med avverkningsmogen skog samt en del av den nedersta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303413 Vad kul att Skogsstyrelsen har hittat till Skogsforum. Välkommen! :D

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Skogsstyrelsen  
#303580 Bedömningen av om föryngringen är säkrad eller inte utgår från att föryngringen ska klara sig även i fortsättningen utan behov av hjälpåtgärder. Det finns därför ingen absolut höjdgräns för en säkrad föryngring utan får bedömas från fall till fall. Kontakta något av våra lokalkontor för mer information eller för bedömningar av enskilda fall. Kontaktuppgifter finns på http://www.skogsstyrelsen.se

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

isteskog  
#303588 Det var som faen! Då är man numera både satellit och Forumövervakad med andra ord :wink:

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Vimekaren  
#303632 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 16:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

jannee  
#303638 Tycker själv att det är helt ok, är vi riktigt oense eller osäkra kan vi på ett enkelt sätt ställa en fråga till skogsstyrelsen - och ändå var anonyma = göra som vi själva finner bäst :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303647 100 meter mellan 0,5 ha ytorna har jag fått höra vid diskussion med den lokala skogsstyrelsen. Kommentarer?

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

jannee  
#303653 Vi får hoppas skogsvårdsstyrelsen uttalar sig, senast imorgon om jag snällt får be.
Eftersom det INTE står någonstans vilket avstånd man MINST måste ha mellan småplättarna, kan ju ha borrangrepp vilket gör att man blir tvingad att avverka flera mindre kalytor med väldigt korta avstånd emellan varje. :!:

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Jim_the_one  
#303667 Kan någon förklara (för någon som inte hinner hitta pga allt för mycket att läsa här på forumet) vad det här med avverkningsanmälan har för nytta och funktion?

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

jannee  
#303671 Frågan gäller hur många och hur tätt man får ha ytor mindre än 0,5 ha intill varandra, utan att göra avverkningsanmälan.

Användarvisningsbild

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Vedproducent  
#303679
jannee skrev:Frågan gäller hur många och hur tätt man får ha ytor mindre än 0,5 ha intill varandra, utan att göra avverkningsanmälan.

Det är när totala ytan överstiger 0,5 hektar det ska anmälas. Sen kan du hugga väldigt många små ytor om du nu vill det så länge sammanlagda ytan inte överstiger 0,5 hektar.

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Brickan  
#303693 Frågan har kanske intresse i sig, men vad är problemet med en averkningsanmälan?

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303695 Man måste vänta sex veckor på att få avverka,och det kan locka till sig personer som vill "rädda skogen".

Användarvisningsbild

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Fredrik Reuter  
#303696
isteskog skrev:Det var som faen! Då är man numera både satellit och Forumövervakad med andra ord :wink:


Hej,
Forumövervakade har vi nog varit i vilket fall tror jag, de flesta kategorierna på skogsforum är ju öppna förutom själva skrivandet. :wink:

Personligen tycker jag det är bra att en myndighet är med diskuterar offentligt och öppet.
Många missförstånd kan ju redas ut innan så att säga handen knyts i fickan, kanske också då helt i onödan?

Men det är jag det ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).