Motorsåg och handhållet

Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

26 inlägg 14550 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303523
Vardon skrev:Nu blev det beslut...

543 XPG blev det.

Den större 550 varlde jag bort på grund av mer vikt och inte riktigt behovet av effekten.
Dolmarn valde jag nog egentligen bara bort på grund av vikten då den blev nästan 1 kg tyngre än 543.
Shindaiwan hade det nog blivit om det inte varit så att det var lite skillnad på svärden. Och med 3-4 husqvarna sågar så är det väligt praktiskt att ha ett reservsvärd med sig, ett längre svärd etc etc annars imponernade nog det jag såg av den på mig.

Nu ska jag bara få tid att ta mig till skogen så får vi se om jag ska hånas eller hyllas.

Stort tack för alla tips, var väldigt nyttigt att få input och åsikter.


Återkom gärna med recensioner när hu hunnit testa den ordentligt. Tror knappt jag sett en enda vettig recension har på 543:an.

Dess företrädare, alltså den legendariska 242:an, lämnade ett stort tomrum efter sig.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

traktorz  
#303595 Gissar att vikten prioriterades, så att sågen fick ett 13" svärd och inte ett längre sådant? Kör du med pixelkedjan H30?

Art.nr. 966 77 62-33
543 XP® G (lev. med 13" - .325" - H30)

Avatar Fallback
Brumsten  
#303597 Hej, 543:an är ingen efterträdare till någon tidigare Hva-modell.
Det är en gökunge, japansk Hva-kopia som tagits till nåder efter ett
föratagsköp.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

traktorz  
#303668 Det finns ju fler motorsågsmodeller från HVA, som har japanutvecklade förlagor. Dock uppträder dessa enbart med 400-seriens modellnummer.

Kanske borde även den aktuella 543XP(G) snarare hetat 443, samt saknat XP-epitetet, vilket ju till synes ha skapat onödigt höga och ouppfyllda förväntningar. Prismässigt skulle den då även ligga på en lägre nivå i relation till övriga sågar i 400-serien.

Hur som helst, 543'an är vad jag sett, lättast i klassen 45 cc och samtidigt stark, 2.2 kW. Magnesiumvevhus och handtagsvärme dessutom, gör att det är svårt att inte överväga denna model, tycker jag.

Är dessutom "frisklufts"-motorn så bra som jag förmodar japansk ingenjörskonst presterar, så hoppas jag att sågen har så pass goda byggstenar, att efter en iteration eller två, sågen så småningom skall kunna bli en fullvärdig XP-modell!

Naturligtvis skall en sådan modell ha en AutoTune-förgasare samt kanske även fjäderbaserad vibrationsdämpning. Handtagsvärme självklart enligt tråd-rubriken förstås.

Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Ferguson system  
#303675
Vardon skrev:Nu blev det beslut...

543 XPG blev det.


Gratulerer med ny sag! Kom gjerne med bilder av vidunderet.
Håper på at Jonsered kommer med 543 i rødt. Det er ei sag jeg godt kunne tenkt meg.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Vardon  
#303677 Ja vikten prioriterades och värmen för mina frusna händer. Kommer nog nästan bara att använda 13 tums svärdet då jag har en större stihl om jag ändå ska hugga riktigt grovt. Eller så tar jag storsvärdet på 242 och byter såg efter uppgift.

Men vad är det värsta som kan hända - att jag måste köpa en till såg till, som är avdragsgill....

Men återkommer med recension när jag använt den en del, och det är tillåtet att håna mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303680 Här skall inte hånas alls! Sådeså.

Är du nöjd är allt frid och fröjd. Blir du inte så nöjd, är det bara att beklaga. Friskt vågat i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303681
traktorz skrev:Det finns ju fler motorsågsmodeller från HVA, som har japanutvecklade förlagor. Dock uppträder dessa enbart med 400-seriens modellnummer.

Vilka tänker du på?

traktorz skrev:Kanske borde även den aktuella 543XP(G) snarare hetat 443, samt saknat XP-epitetet, vilket ju till synes ha skapat onödigt höga och ouppfyllda förväntningar. Prismässigt skulle den då även ligga på en lägre nivå i relation till övriga sågar i 400-serien.

Hur som helst, 543'an är vad jag sett, lättast i klassen 45 cc och samtidigt stark, 2.2 kW. Magnesiumvevhus och handtagsvärme dessutom, gör att det är svårt att inte överväga denna model, tycker jag.

Jag tycker det är lite lurigt att benämna denna som proffs såg. Det betyder ju att dess buksvågrar också är det då och det vore beklagligt om de var sån klass på proffs sågar idag från HVA.
traktorz skrev:Är dessutom "frisklufts"-motorn så bra som jag förmodar japansk ingenjörskonst presterar, så hoppas jag att sågen har så pass goda byggstenar, att efter en iteration eller två, sågen så småningom skall kunna bli en fullvärdig XP-modell!

Att dennes motortyp skiljer sig från de andra är nog inte rätt. Den ser annorlunda ut, men har samma prinsiper och tänk tyvärr.
traktorz skrev:Naturligtvis skall en sådan modell ha en AutoTune-förgasare samt kanske även fjäderbaserad vibrationsdämpning. Handtagsvärme självklart enligt tråd-rubriken förstås.

Sätta autotune på denne ger nog inget mer än högre kostnader.....

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

traktorz  
#303691
Mange skrev:
traktorz skrev:Det finns ju fler motorsågsmodeller från HVA, som har japanutvecklade förlagor. Dock uppträder dessa enbart med 400-seriens modellnummer.

Vilka tänker du på?

Sågar som har motorer med två kolvringar och/eller koppling med spiralfjädrar i.st.f bladfjädrar; t.ex nya 439, arboristsågen T430 (Zenoah GZ3500T EZ).

Ref:
viewtopic.php?t=12648&start=75#p244999

Avatar Fallback

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Brumsten  
#303722 Det råder tydligen en stor kunskapsbrist här när det gäller modellhistoria ang. Husqvarna.
Att 400 serien skulle vara är japankonstruktioner är inte sant.
543:an representerar två modeller från japan, förhoppningsvis både den första och sista.
Varför lansera en ny modellserie på en idag redan överetablerad marknad?.
Snart kommer det väl en 547:a, der finns ju många luckor att fylla i siffersystemet.
Det är ju en jävla tur att dom inte började på 1!.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! - Välja såg med värme i handtaget

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303770
traktorz skrev:
Mange skrev:
traktorz skrev:Det finns ju fler motorsågsmodeller från HVA, som har japanutvecklade förlagor. Dock uppträder dessa enbart med 400-seriens modellnummer.

Vilka tänker du på?

Sågar som har motorer med två kolvringar och/eller koppling med spiralfjädrar i.st.f bladfjädrar; t.ex nya 439, arboristsågen T430 (Zenoah GZ3500T EZ).

Ref:
viewtopic.php?t=12648&start=75#p244999


Två kolvringar är inget ovanligt, det är de olika marknaderna som tycker olika och efterfrågar olika.
Koppling med spriral fjäder är med inget ovanligt och i mitt tycke vansinne att gå ifrån.
När 133 kom med det lovade HVA att det shulle aldrig mer användas i en proffs såg och det gick väl sådär...
Att sågar säljs i olika märken är heller inget nytt. Det monteras orange, rött, gult o svart i samma hallar idag i ett antal märken. Men designerna är vanligtvis inte utlänska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).